Jump to content

Dårlig manøvrering av Scand 29 Baltic


Coverline

Recommended Posts

Antar at du snakker om finmanøvrering i lav fart? Den svinger nok litt sjappere mot BB en det gjør mot SB. Dette pga propellens paddle effekt. Det er vel bare en vanesak dersom båten er ny og ukjent for deg. Om du har hatt drevbåt eller utenbordsmotor før så er det en helt annen måte å manøvrere på med Baltic som har fast aksling.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

har du fast aksling så gjelder det å begynne manøvren litt før pga tregheten i å få båten til å svinge, men når du får lært deg triksene med fast aksling, så svinger den like fort som drev eller utenbords, ikke noe problem å få en båt med fast aksling til å svinge rundt sin egen akse, men det krever at en bruker girhendel og gass en del :-) har kjørt alle 3 utgaver, og jeg fastholder meg til kun fast aksling, både pga holdbarhet og service kostnader, samt manøvrering når en har lært seg knepene

 

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Coverline skrev for 12 timer siden:

Hei jeg har nettopp kjøpt en Scand 29 Baltic 20006 modell, hvor jeg reagerer på hvor mange ganger jeg ratte for og få båten til svinge enten til styrbord eller babord.

Er dette vanlig på denne type båt, eller kan det utbedres ?

Takker for forslag .

 

Mvh Erik

 

Er det antall omdreininger på rattet du tenker på? I såfall, hvor mange ganger før fullt rorutslag? Kan være lite hydraulikkolje på styresystemet eller misforhold i volumet mellom rattpumpe og styresylinder. Men jeg ville begynt med å sjekke oljenivået.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Coverline skrev On 30.5.2019 at 19.03:

... jeg reagerer på hvor mange ganger jeg ratte for og få båten til svinge enten til styrbord eller babord.

Slik jeg forstår deg så reagerer du på at du må snurre rattet mange omdreininger for å få fullt rorutslag? 

 

I så fall har jo dette ingenting med baug- og hekktruster å gjøre, eller vindfang og rorblad for den sakens skyld. Gitt at du har hydraulisk styring ligger årsaken i at du har en rattpumpe med lavt fortrengningsvolum. Hvis du har styresylinder fra en av de anerkjente merkene, f.eks. Sleipner, er det standard greier, så den er nok riktig. Men rattpumpene fås i flere utgaver med forskjellig fortrengningsvolum. Dvs. hvor mye olje du flytter per omdreining på rattet. En rattpumpe med større fortrengningsvolum vil trenge færre omdreininger for å flytte sylinderen fra den ene siden til den andre.

 

Her har du to eksempler på forskjellig kapasitet på rattpumper:

 

https://www.maritim.no/styrepumpe-m-flens-26-cm-3 

 

https://www.maritim.no/styrepumpe-m-flens-70-cm-3

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...