Coverline Startet 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2019 Hei jeg har nettopp kjøpt en Scand 29 Baltic 20006 modell, hvor jeg reagerer på hvor mange ganger jeg ratte for og få båten til svinge enten til styrbord eller babord. Er dette vanlig på denne type båt, eller kan det utbedres ? Takker for forslag . Mvh Erik Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Det kommer vel an på om du har kjørt drev båt tidligere og ikke aksel med flyndre. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
PiperBill Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Antar at du snakker om finmanøvrering i lav fart? Den svinger nok litt sjappere mot BB en det gjør mot SB. Dette pga propellens paddle effekt. Det er vel bare en vanesak dersom båten er ny og ukjent for deg. Om du har hatt drevbåt eller utenbordsmotor før så er det en helt annen måte å manøvrere på med Baltic som har fast aksling. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Kan høres ut som feil dimmensjonert styrepumpe eller sylinder, eller problem inni styrepumpe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hanto1 Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 (redigert) Lite ror, stort vindfang og liten kjøl. 3 gode grunner til for & akterthruster. Har en fjordplog selv med samme dårlige egenskaper. Redigert 30.Mai.2019 av hanto1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 (redigert) har du fast aksling så gjelder det å begynne manøvren litt før pga tregheten i å få båten til å svinge, men når du får lært deg triksene med fast aksling, så svinger den like fort som drev eller utenbords, ikke noe problem å få en båt med fast aksling til å svinge rundt sin egen akse, men det krever at en bruker girhendel og gass en del :-) har kjørt alle 3 utgaver, og jeg fastholder meg til kun fast aksling, både pga holdbarhet og service kostnader, samt manøvrering når en har lært seg knepene Redigert 30.Mai.2019 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Håkj, nå setter mange kaffe'n i halsen av denne tråd-tittelen! Er vel ikke mer ræva å manøvrere enn andre med samme oppsett. Ræva går til ene siden, og det hjelper med baugthruster. Mange nyere har og en thruster akter. Tviler på at noe er galt. Maskinkraften må brukes. Gi på, det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Coverline skrev for 12 timer siden: Hei jeg har nettopp kjøpt en Scand 29 Baltic 20006 modell, hvor jeg reagerer på hvor mange ganger jeg ratte for og få båten til svinge enten til styrbord eller babord. Er dette vanlig på denne type båt, eller kan det utbedres ? Takker for forslag . Mvh Erik Er det antall omdreininger på rattet du tenker på? I såfall, hvor mange ganger før fullt rorutslag? Kan være lite hydraulikkolje på styresystemet eller misforhold i volumet mellom rattpumpe og styresylinder. Men jeg ville begynt med å sjekke oljenivået. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Coverline Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Takk alle for god informasjon ! Mvh Erik Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Huske på å skru av autopiloten ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Coverline skrev On 30.5.2019 at 19.03: ... jeg reagerer på hvor mange ganger jeg ratte for og få båten til svinge enten til styrbord eller babord. Slik jeg forstår deg så reagerer du på at du må snurre rattet mange omdreininger for å få fullt rorutslag? I så fall har jo dette ingenting med baug- og hekktruster å gjøre, eller vindfang og rorblad for den sakens skyld. Gitt at du har hydraulisk styring ligger årsaken i at du har en rattpumpe med lavt fortrengningsvolum. Hvis du har styresylinder fra en av de anerkjente merkene, f.eks. Sleipner, er det standard greier, så den er nok riktig. Men rattpumpene fås i flere utgaver med forskjellig fortrengningsvolum. Dvs. hvor mye olje du flytter per omdreining på rattet. En rattpumpe med større fortrengningsvolum vil trenge færre omdreininger for å flytte sylinderen fra den ene siden til den andre. Her har du to eksempler på forskjellig kapasitet på rattpumper: https://www.maritim.no/styrepumpe-m-flens-26-cm-3 https://www.maritim.no/styrepumpe-m-flens-70-cm-3 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
FLS Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Etter et par turer vil du venne deg til det. Balticene er veldig lett å manøvrere da de ikke driver av i særlig grad. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 solid pris per cm*cm*cm Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.