Jump to content

Ta med båten til USA

Lars Sunde

Recommended Posts

Jeg lurer på å ta med motorbåten med til USA og reise mellom Florida og Bahamas en vinter. Reiser etter at orkansesongen er over 1.11- til 1.4. Har undersøkt pris for transport, men lurer på hva slags dokumentasjon som er krevet for å operere ett norsk fartøy registrert i småbåtregisteret i området. Noen som vet?

Aner ikke om det kreves noe spesielt i forbindelse med selve transporten, men det er kurant nok å farte rundt uten annen registrering enn Småbåtregisteret. Det er verdt å ta kontakt med Småbåtregisteret for å få tilsendt et båtkort på engelsk, og et skriv der det bekreftes at du er eier av båten, et par vitale mål og ikke minst båtens navn – dette båtkortet er jo ganske minimalistiske greier.

Jeg tenker at det er 2 ting som må/bør være på plass ved en lik reise:

1) USCG. Du risikerer å bli bordet av den amerikanske kystvakten for inspeksjon. Jeg ville lest meg opp på hva de forlanger og ser etter. Mye er sikkert helt standard greier, men likevel - greit å ha alt på stell.

2) Forsikring. Jeg ville muligens fått en police fra et selskap som er kjent/opererer der borte. F.eks. Geiko.

Redigert av Solseng (see edit history)

Hei! Vi gikk Intracoastal Waterway fra Key West til New York med båten vår. Det som kreves, er i alle fall et B1/B2-visum. Det får du på ambassaden. ESTA holder ikke om du har med båt.

Du må også ha noe som heter Cruising License for å bevege deg i US farvann.

Ellers hadde vi plastkort fra Småbåtregisteret.

Interessant nok var aldri noen fra USCG eller customs/immigration om bord hos oss noen gang, selv om vi kom rett fra Cuba.

Det som er vel så interessant, er at du må ringe til customs & border protection hver gang du skifter havn/flytter på deg(!!) Men tror de ser litt mellom fingrene på akkurat dette...

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Lars Sunde skrev for 11 timer siden:

Jeg lurer på å ta med motorbåten med til USA og reise mellom Florida og Bahamas en vinter. Reiser etter at orkansesongen er over 1.11- til 1.4. Har undersøkt pris for transport, men lurer på hva slags dokumentasjon som er krevet for å operere ett norsk fartøy registrert i småbåtregisteret i området. Noen som vet?

Spennende tanke..

Har du fått noen pris på frakt over..?

Jeg har fått sendt en del båter over derfra...

Den siste, den jeg har nå, er omtrent i samme størrelse du har...

Betalte drøyt 20.000 levert Bergen....men det er en del år siden ... 

Håper du holder denne tråden oppdatert...

Dette er veldig kurrant, se tipsene over. Og er ett herlig liv. Du vil være ganske ensom som motorbåt på så lange reiser. Les deg opp på langturseilerforum, det er der det er kunnskap om lange reiser. Kystveien fra Miami til New York står på min bucket list.

Men hvis du først skal så langt hadde jeg hatt fokus på flere caribiske øyer. Det er åpent hav mellom øyene, og vanlig med liten kuling og en god del sjø. Jeg hadde nok også sjekket langtidsleie av båt der borte.

Ugleseth skrev for 3 timer siden:

Jeg oppfatter det som galskap.Jeg håper inderlig ikke det blir en ny trend at båtfolk tar med seg båten verden rundt når de skal feriere.

Det får holde at vi flyr mest I europa om ikke vi skal ha med båten også.

Husker det var vanlig for en del  år siden at folk fra Orknøyene fraktet båtene sine over til Bergen med skip, og ferierte her på vestlandskysten...

Kan ikke se noe galt i det...

Men vil tro at transport til USA blir ganske dyrt...

Må jo skipes via Europa...

Men det er jo en privat sak hvordan en prioriterer.. 

Ugleseth skrev for 7 timer siden:

Jeg oppfatter det som galskap.Jeg håper inderlig ikke det blir en ny trend at båtfolk tar med seg båten verden rundt når de skal feriere.

Det får holde at vi flyr mest I europa om ikke vi skal ha med båten også.

Like positiv i dag som alltid ser jeg.
'Tror du kan slappe helt av for å det å fly er billig men det er ikke frakt av båt så det blir neppe noen folkesport å dra med seg båten verden rundt.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...