PiperBill Startet 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2019 Jeg har planer om å flytte 4 x 110Ah AGM forbruksbatterier fra under senga i akter kabin og legger dem under dørken nærmere baugen. Men startbatteriet, strømtavla med hovedbryterene og minus skinne vil jeg fortsatt har der de står i dag nær akterenden. Slik det er nå er forbruksbanken ca. 1 meter fra strømtavla og er koblet ditt med 70m2 kabler. Når batteriene kommer på plass forut så vil de ligger ca. 4 meter unna strømtavla mm. Spørsmål er om jeg bør går opp på tverrsnittet eller om det fortatt holder med 70m2? Har både hekk og baugtruster tilkoblet forbruksbanken via strømtavla. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Komodo Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 PiperBill skrev 1 time siden: Har både hekk og baugtruster tilkoblet forbruksbanken via strømtavla. Da ville jeg gått opp i dimensjon ja. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilerslask Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Hvor grov kabel har du til baugtruster? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 70mm2 til baugtruster nå. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
hegra Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Må hovedstrømmen til truster forut innom strømtavla ?? Hvis ikke så er jo batteriene kommet nærmere, Blir litt unødvendig og gå bakover med kablene først og så frem igjen. Men hekktruster kommer vel lenger unna batteriene uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Da ville jeg kjørt evt vinsj og hekktruster på startbatteri, og flyttet bautruster og tilførsel til bryterpanel frem. Da får du bare en kabel med lading i mellom bankene, om du har en dynamo. Hold de tykke kablene kortest mulig, er min anbefaling. skal du fra baugtruster til tavle bak, og frem til batterier igjen, bør du nok hvertfall ha 95kv. Blir fort meter av det. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Takk for gode råd. Tror jeg har landet på en grei løsning. Jeg flytter både baug og hekktruster over på startbatteriet. Det er bare og flytte en kabel fra hekktruster og lager en bru mellom 2 strømbrytere på strømtavla så går de to på startbatteri med hver sin sikring og hovedbryter.. Hekktrusteren bruker jeg svært sjeldent og ofte bare for å se om den fortsatt virker. Baugtruster bruker jeg av og til men aldri uten at motoren er i gang. Det tyngste som kommer til å gå på forbruk er da ankervinsjen. Ilas vinsjen bruker 25mm2 kabel fra tavla/hovedbryter. Men spørsmålet er fortsatt slik. Men denne oppsett kan jeg bruke 70mm2 fra forbruksbanken som ligger 4 meter unna strømtavla? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.