Jump to content

Forslag til dekks maling , rib.

Furu

Recommended Posts

Begynner å bli litt slitt og tapt seg i fargen, men aner ikke hvilken maling /lakk som har vært benyttet tidligere, og har heller liten erfaring med maling så kom gjerne med forslag.. 

Har Ikke tenkt å male på gel coat som er på sidene.

Bor veldig nært en maxbo butikk men er jammen usikker om dei har noe sin egner seg

3901C388-C8B8-43AC-9889-CE80C90D5420.jpeg

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Hvis underlaget er glassfiber/gelcoat og du ønsker male for å få fargen tilbake igjen; tokomponent polyuretanmaling. Denne er ikke like sterk som gelcoat, men får den herde 2-3 uker blir den langt hardere og slitesterk enn du vil få til med noe enkomponent maling. Ja, den har forsåvidt herdet og er såkalt "brukstørr" etter et par dager, men trenger helst noen uker på å bli skikkelig hard. Dermed et prosjekt som kan være greit å ta i forbindelse med at båten skal lagres/ikke brukes en stund.

En fordel å vaske grundig først, avfette med aceton, rubbe over med f.eks. pussesvamp og til slutt avfette enda en gang før du maler. Selv har jeg brukt skumrulle (og enkelte ganger fordriver) til slik maling, dette har fungert greit. Må samtidig advare mot at overflaten etterpå blir svært glatt, spesielt når det kommer vann på, så ideelt sett bør du blande i antiskliperler (selges hos blant annet Maritim) eller som Hulda har nevnt tidligere; glass som brukes til glassblåsing. Da får du bedre antiskliegenskaper enn ved kun ren maling.

Og produsenten kaller Bengalakk for en «emaljelakk», noe jeg mener er sterkt misvisende. Jeg har alltid vært av oppfatningen av at en emalje er hard og blank. Bengalakk er blank så lenge den ikke utsettes for mekanisk påvirkning (noe som vil skje på en dørk). For all del, Bengalakk er fin til sine ting, men er man av oppfatning at den er hard og slitesterk har man blitt ført bak lyset. PU-lakk, eller helst topcoat, er langt mer varig.

Hmm ok.  oransje topcoat til salgs i norge er vel ikke så lett å få tak i kanskje (?) 

Ser jotun har noe topcoat, der skal det jo slipes , så males med antipest x2, så to strøk topcoat.

har ikke tenkt å bruke en uke på å legge ny dørk maling på «jolla» så nøye er det ikke..

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Skal du bruke 2-komponent pu lakk, så er du nødt å teste om eksisterende maling er 1-komponent eller 2-komponent. 2-komponent kan ikke males på 1-komponent. Gjerne test med litt aceton eller annet avfettingsmiddel. Våt en klut med et sterkt løsningsmiddel / thinner, legg kluten på overflaten i ca 10 minutter. Vennligst dekke over en stund, slik at løsningsmidlet ikke fordamper for fort. Skrape deretter lett med spissen av en negl. Hvis malingen løses lettere enn på andre overflater, er overflaten malt med en 1-komponentmaling. 

Furu skrev On 2.6.2019 at 2.48:

Ser jotun har noe topcoat, der skal det jo slipes , så males med antipest x2, så to strøk topcoat.

Når jeg foreslo topcoat så mente jeg vanlig polyesterbasert topcoat. Det er i prinsippet det samme produktet som gelcoat, men tilsatt voks. Da trenger du ikke å grunne før du maler på dette, bare vaske, avfette, og mattslipe. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...