chrisrik Startet 31.Mai.2019 Del på Facebook Startet 31.Mai.2019 Hei! Er det noen som kan hjelpe meg å tolke denne? Sliter med å bli helt klok på nmea0183 in/ut og fargene. Hva er TX+, TX- og hva er RX+ og RX-? Sitter nå langt fra båten, men "koser" meg med å lage koblingsskjema. Har etterhvert forstått at det er forskjell på om det er snakk om RS422 eller RS232, uten at jeg helt har forstått forskjellen. (232 har felles jord og trenger derfor ikke minus-siden av koblingene?). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Har også funnet dette bilde fra en Lowrance Hook 7, mistenker at kanskje dette kanskje kan fungere for HDS også? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Pettersenmotor Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Tx= transmit/sende Rx= receive/motta A=pluss B=minus Så det blir alt etter om du skal ha informasjon fra eller til plotteren. Feks en ais kobler du til Rx for å få informasjon inn til plotteren og en VHF til tx for å få posisjon fra plotteren til vhfen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Kan man koble flere brukerer på samme mottak? For eksempel, fra kartplotter 1 til VHF + ekstra kartplotter, som trenger ekstern GPS? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Jeg mener å ha lest at dette ikke lar seg gjøre. Men ikke hvorfor. I mitt enkle hode skulle man tro det ikke hadde noen betydning om det var en eller flere "på andre siden". Gi beskjed om det funker Ikke fått testet koblingene mine enda... DSC er det ikke mange som er online med Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Honduras Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 De to plotterne kan du vel koble sammen via Nmea2000-nettet? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
chrisrik Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Honduras skrev On 29.6.2019 at 15.18: De to plotterne kan du vel koble sammen via Nmea2000-nettet? Gammel tråd, men sliter fremdeles. Plotterene er begge på nmea2000-nettverket og koblet sammen vha lowrance-ethernet (sync av kart/ruter/radar). Det jeg plages med, er å få sendt waypoints/poi fra vhf til plotter. I form av posisjoner på eventuelle distresss-meldinger eller location request fra vennelisten. Vhfen får gps-posisjon fra Ais over nmea0182. Lurer på om det har noe med rs422 /rs232 dom lurer meg 😞 Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 9.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2021 Ser jeg har glemt å oppdatere her, men har fått til, etter utallige location request til en kompis' håndholdte vhf. Har ikke endelig farge-kombo her, den var noe merkelig. Hvis noen trenger det, gi lyd så skal jeg finne det. Om jeg husker det, oppdaterer jeg her når neste prosjekt inni konsollen står for tur... (da er det å få wifi på kartplotteren, forhåpentligvis videresender denne nmea2000-informasjon til en SignalK-server som står for tur... :-). uten den svindyre gofree-boksen that is. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.