Jump to content

Lowrance HDS Gen2 og Nmea0183

chrisrik

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg å tolke denne? Sliter med å bli helt klok på nmea0183 in/ut og fargene.

Hva er TX+, TX- og hva er RX+ og RX-?

Sitter nå langt fra båten, men "koser" meg med å lage koblingsskjema.

Har etterhvert forstått at det er forskjell på om det er snakk om RS422 eller RS232, uten at jeg helt har forstått forskjellen. (232 har felles jord og trenger derfor ikke minus-siden av koblingene?).

image.png.794b16d9fbfa53e5d099557d9db19e8a.png

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 4 uker senere...
  • 1 år senere...
Honduras skrev On 29.6.2019 at 15.18:

De to plotterne kan du vel koble sammen via Nmea2000-nettet?

Gammel tråd, men sliter fremdeles.

Plotterene er begge på nmea2000-nettverket og koblet sammen vha lowrance-ethernet (sync av kart/ruter/radar).

Det jeg plages med, er å få sendt waypoints/poi fra vhf til plotter. I form av posisjoner på eventuelle distresss-meldinger eller location request fra vennelisten.

Vhfen får gps-posisjon fra Ais over nmea0182.

Lurer på om det har noe med rs422 /rs232 dom lurer meg 😞

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 1 år senere...

Ser jeg har glemt å oppdatere her, men har fått til, etter utallige location request til en kompis' håndholdte vhf.

Har ikke endelig farge-kombo her, den var noe merkelig.

Hvis noen trenger det, gi lyd så skal jeg finne det. 

Om jeg husker det, oppdaterer jeg her når neste prosjekt inni konsollen står for tur... (da er det å få wifi på kartplotteren, forhåpentligvis videresender denne nmea2000-informasjon til en SignalK-server som står for tur... :-). uten den svindyre gofree-boksen that is.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...