Jump to content

Tungstartet BMC 1.5

Mostra seilaren

Recommended Posts

Mostra seilaren skrev for 1 time siden:

Noen som har vert borti samme problem med BMC ?

Ja, har også hatt en BMC 1,5l som var sær å starte. Overhalte dyser, sjekket alle glødeplugger, osv osv. Som @Sandebukta skriver så trengte den laaang glødetid,og dermed et friskt batteri. 

Mostra seilaren skrev 54 minutter siden:

, har også luftet den vanvittig mange ganger så kan ikke tro at kan være noe mer luft i systemet. 

Har du manualen på den? Det er jo en litt spesiell lufteprosedyre på denne motoren. 

Dysene har jeg hatt inne og testet, de forstøvet fint. Glødeplugger har jeg også skiftet og testet, mulig jeg ikke har fått ut nok koks med en bor hvor glødepluggene sitter ? Er slik som på videon jeg lufter den ja. Har montert manuell "bensin" pumpe og elektrisk pumpe for lufting, kommer greit med diesel frem til dysene. 

Det er serviceintervall på å bore bort sot i kanalene til glødepluggene på de motorene, har du skiftet glødeplugger uten å bore opp kanalene er nok feilen der. var borti en som hadde samme problem som du har , og vi boret opp kanalene og problemet ble løst. husker ikke dim på boret men det står i verksted

manualen på motoren. 

Windy 32 skrev for 7 timer siden:

, og vi boret opp kanalene og problemet ble løst. husker ikke dim på boret men det står i verksted

manualen på motoren. 

var det 5,2 eller 5,5 tro? (begynner å bli mange år siden jeg hadde BMC (heldigvis :giggle:) ). 

Mostra seilaren skrev for 5 timer siden:

Jeg brukte bare en bor og dreide den med neven, så jeg må faktisk bore den med drill ?

Nei, ikke bruk drill. Du trekker bare boret rundt for hånd. Du skal ikke bore opp noe, kun renske vekk koks.

Back to basics:

Sett en gjennomsiktig slangen på diesel retur. Ikke luftbobler der, ikke luftlekkasje inn i systemet. Korrekt utført lufteprosedyre, så er saken grei.

Forutsatt at motoren får nok diesel til rett tid for å starte kald, så er det kompresjonen som gjennstår. Har du sjekket den?

Før i tiden, når det var bikkjekaldt og anleggsmaskinene ikke ville starte, holdt vi en propanflamme foran luftfilteret, startet alltid. En slik teknikk er naturligvis ikke noe å anbefale i en båt. Men muligens som en engangstest. På anleggsmaskinfronten skulle temperaturen være godt under 10 minus. Slike temperaturer ser ikke en båtmotor.

Mostra seilaren skrev Just now:

Siste utenom det må vell eventuelt være at diesel pumpen er gåen ?

Jeg slet også en del med den gamle BMCen vi hadde. Bla hadde dieselpumpa satt seg. Tror jeg brukte trykkluft til å få leet på den, da kom det bla. ut litt rustvann... Uansett, jeg fikk pumpa i gang igjen, og motoren gikk pent, men lettstartet ble den aldri. Det er vel heller ikke usannsynlig at det er litt dårlig kompresjon i disse gamle motorene. Hvor gammel er den du har?

Når det gjelder setningen jeg har sitert, så kan du sjekke det på følgende måte. Demonter alle dysene, koble de tilbake på dyserørene, og kjør motorne på starteren etter å ha luftet. Du skal da få spraybilde på alle dysene i riktig sekvens. Er pumpa di gåen vil du ikke få trykk nok til at dysene åpner og gir en dusj.

Mostra seilaren skrev On 1.6.2019 at 11.07:

Har montert manuell "bensin" pumpe og elektrisk pumpe for lufting, kommer greit med diesel frem til dysene. 

Litt uklart hva dette betyr. Er det en elektrisk pumpe og ei blærepumpe i tillegg til den originale fødepumpa? Går den elektriske så lenge tenningsnøkkel er på?

Har du retur fra filteret? Hvis ja, så sjekk at returen er utstyrt med struping. Denne sitter like under returslangen på toppen av filteret. Skal altså bare være et ørlite hull her for og slippe ut eventuell luft i retur til tanken. Er det helt åpent her pumper fødepumpa nesten alt drivstoff i retur til tanken og den klarer ikke bygge opp trykk i filteret.

Har du tilgang til strøm på båtplassen? Da kan du jo ta av lokket på luftfilter. Sett så ei hårføne eller varmluftpisol foran innsuget mens du gjør startforsøk. Da får du kunstig kompresjon, og om den da starter lett så er det vel kompresjon som er dårlig og ikke drivstofftilførsel. Selvfølgelig så er du litt forsiktig så den ikke får for mye varme og luft under testen.

Komodo skrev for 23 timer siden:

var det 5,2 eller 5,5 tro? (begynner å bli mange år siden jeg hadde BMC (heldigvis :giggle:) ). 

Nei, ikke bruk drill. Du trekker bare boret rundt for hånd. Du skal ikke bore opp noe, kun renske vekk koks.

Jeg forklarte nok litt dårlig da jeg skrev borte opp. mener selvsagt at man ikke skal bruke drill, bare rotere boret med fingrene. husker ikke helt dim på boret men husker det var en ukurant dim, så godt mulig det er 5,2mm , men synes egentlig det hørtes litt stort ut..

Mostra seilaren skrev 24 minutter siden:

Den elektriske går så lenge tenningsnøkkelen er på

Da ville jeg før neste startforsøk løsnet på filterets lufteskrue og sett om dieselen kommer så snart tenning settes på. Kommer det mye luft først så siger dieselen tilbake når motor står stille. Forstår jeg deg rett har du ingen retur fra toppen av filter lenger. Da har ikke eventuell luft i systemet noe sted og gå ut og kan bli presset ned mot høytrykkpumpa og gi startproblem. Det er en grunn for at filteret med retur til tank står høyere enn både fødepumpe og høytrykkpumpe. Luft vil da samle seg på toppen i filter. Luft kan komme når det er sjøgang og lite diesel på tanken. Så litt nyskjerrig på hvordan dette er nå i forhold til før.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...