Jump to content

Bruce-svivel eller ikke?

Slagskibet

Recommended Posts

Har Bruce, blytau og svivel. Men, tror ærlig talt ikke at denne har noen spesiell misjon.

Bruce-ankeret "seiler" alltid av gårde gjennom vannet når det slippes, formen bidrar til det. Ankeret roterer ikke rundt. Ergo kan det ikke bli tvinn ved utslippet. Når ankeret ligger ute blir det heller ikke tvinn. Når ankeret heises inn, (henger loddrett ned) blir vel det heller ikke noe rotasjon. Snarere vil vel heller evt. tvinn bli løst opp.

Hører med til historien at jeg i hele fjor bare hadde vanlig sjakkel, merket ikke noe problem med tvinn på tauet.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Svivel deffinitivt. Det diskuteres styrke på anker og kjetting/tau, men den lille pene rustfri sjakkelen som er stempla SWL "noen få hunre kilo" er ofte glemt i farta. Den egner seg mest til pynt, og er som regel det svakeste ledd. Invester i svivel...koster ikke så mange kronene.

Tviler ikke på at du har utstyr som holder Suzuki, men kikker en seg litt rundt i båthavnene finnes det massevis av stusselige koblinger mellom ellers topp ankre og kjetting/tau. En annen ting er at en sjakkel som duger kan være vrien å få til å passere i eventuelle ruller.

Har Bruce, kjetting og svivel. Mener selv at jeg slipper tvinn på kjettingen, ved bruk av svivel. Det blir alltid litt tvinn i kjettingkassa, som kan lage støy når kjettingen strammes og slakkes......

Kjøpte min på Herholdt Andersen i Tønsberg, under 300,- og påstemplet swl på flere tonn, men husker ikke i farten hvor mye.....

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...