Jump to content

Bruce-svivel eller ikke?


Slagskibet

Recommended Posts

Har kikket rundt på båter med Bruce anker og vinsj,og det er til å bli forvirret av for en enkel sjel :headbang::lol: Noen har svivel,gjerne de litt større hvor ankeret er forut. De litt mindre båtene med vinsj akter har en god del av disse ikke svivel. Hva anbefales ?

Link to post


Har Bruce, blytau og svivel. Men, tror ærlig talt ikke at denne har noen spesiell misjon.

Bruce-ankeret "seiler" alltid av gårde gjennom vannet når det slippes, formen bidrar til det. Ankeret roterer ikke rundt. Ergo kan det ikke bli tvinn ved utslippet. Når ankeret ligger ute blir det heller ikke tvinn. Når ankeret heises inn, (henger loddrett ned) blir vel det heller ikke noe rotasjon. Snarere vil vel heller evt. tvinn bli løst opp.

 

Hører med til historien at jeg i hele fjor bare hadde vanlig sjakkel, merket ikke noe problem med tvinn på tauet.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Svivel deffinitivt. Det diskuteres styrke på anker og kjetting/tau, men den lille pene rustfri sjakkelen som er stempla SWL "noen få hunre kilo" er ofte glemt i farta. Den egner seg mest til pynt, og er som regel det svakeste ledd. Invester i svivel...koster ikke så mange kronene.

Link to post

men den lille pene rustfri sjakkelen som er stempla SWL "noen få hunre kilo" er ofte glemt i farta.

Jaha ? Bilde

 

10mm

Functional load 3500kg

Break load 7500kg

 

Burde holde til de fleste tau / kopibruce kombinasjoner det..

 

Les mer hos WICHARD

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Tviler ikke på at du har utstyr som holder Suzuki, men kikker en seg litt rundt i båthavnene finnes det massevis av stusselige koblinger mellom ellers topp ankre og kjetting/tau. En annen ting er at en sjakkel som duger kan være vrien å få til å passere i eventuelle ruller.

Link to post

Vi har Bruce-kopi og ankarolina. Bekrefter at det ikkje blir tvinn på lina, og eg vil sjå på svivel som i beste fall «Kjekt å ha». Gje heller pengane til Kirkens nødhjelp. Men med delta-ankeret vi hadde før derimot... :headbang:

Link to post

Har Bruce, kjetting og svivel. Mener selv at jeg slipper tvinn på kjettingen, ved bruk av svivel. Det blir alltid litt tvinn i kjettingkassa, som kan lage støy når kjettingen strammes og slakkes......

Kjøpte min på Herholdt Andersen i Tønsberg, under 300,- og påstemplet swl på flere tonn, men husker ikke i farten hvor mye.....

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...