Jump to content

Bruce-svivel eller ikke?


Slagskibet

Recommended Posts

Har Bruce, blytau og svivel. Men, tror ærlig talt ikke at denne har noen spesiell misjon.

Bruce-ankeret "seiler" alltid av gårde gjennom vannet når det slippes, formen bidrar til det. Ankeret roterer ikke rundt. Ergo kan det ikke bli tvinn ved utslippet. Når ankeret ligger ute blir det heller ikke tvinn. Når ankeret heises inn, (henger loddrett ned) blir vel det heller ikke noe rotasjon. Snarere vil vel heller evt. tvinn bli løst opp.

 

Hører med til historien at jeg i hele fjor bare hadde vanlig sjakkel, merket ikke noe problem med tvinn på tauet.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Svivel deffinitivt. Det diskuteres styrke på anker og kjetting/tau, men den lille pene rustfri sjakkelen som er stempla SWL "noen få hunre kilo" er ofte glemt i farta. Den egner seg mest til pynt, og er som regel det svakeste ledd. Invester i svivel...koster ikke så mange kronene.

Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på at du har utstyr som holder Suzuki, men kikker en seg litt rundt i båthavnene finnes det massevis av stusselige koblinger mellom ellers topp ankre og kjetting/tau. En annen ting er at en sjakkel som duger kan være vrien å få til å passere i eventuelle ruller.

Link to post
Share on other sites

Har en følelse av at svivel er nødvendig for ankerwinch med kjetting. Det skal vel ikke mye tvinn på kjettingen til før en får problem med winchen? Dessuten går svivelen vel lettere over ankerrullen enn de fleste andre forbindelser?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har Bruce, kjetting og svivel. Mener selv at jeg slipper tvinn på kjettingen, ved bruk av svivel. Det blir alltid litt tvinn i kjettingkassa, som kan lage støy når kjettingen strammes og slakkes......

Kjøpte min på Herholdt Andersen i Tønsberg, under 300,- og påstemplet swl på flere tonn, men husker ikke i farten hvor mye.....

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Mange ser ut til å ha Bruce med kjetting uten svivel og melder at det går bra.

 

Men har dere også ankervinsj? I tilfelle, har dere ankerrulle og sjakkelfeste på ankeret? Forestiller meg mulige problemer her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...