Slagskibet Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Har kikket rundt på båter med Bruce anker og vinsj,og det er til å bli forvirret av for en enkel sjel Noen har svivel,gjerne de litt større hvor ankeret er forut. De litt mindre båtene med vinsj akter har en god del av disse ikke svivel. Hva anbefales ? Quote Link to post
wave Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Bruker selv blytau og svivel. Vil ikke ha kink på tauet. Quote Link to post
nordan family 27 Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 har kjetting bak - bruker ikke svivel. Quote Link to post
BEG Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Har Bruce, blytau og svivel. Men, tror ærlig talt ikke at denne har noen spesiell misjon. Bruce-ankeret "seiler" alltid av gårde gjennom vannet når det slippes, formen bidrar til det. Ankeret roterer ikke rundt. Ergo kan det ikke bli tvinn ved utslippet. Når ankeret ligger ute blir det heller ikke tvinn. Når ankeret heises inn, (henger loddrett ned) blir vel det heller ikke noe rotasjon. Snarere vil vel heller evt. tvinn bli løst opp. Hører med til historien at jeg i hele fjor bare hadde vanlig sjakkel, merket ikke noe problem med tvinn på tauet. Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Sigurd Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Svivel deffinitivt. Det diskuteres styrke på anker og kjetting/tau, men den lille pene rustfri sjakkelen som er stempla SWL "noen få hunre kilo" er ofte glemt i farta. Den egner seg mest til pynt, og er som regel det svakeste ledd. Invester i svivel...koster ikke så mange kronene. Quote Link to post
Suzuki Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 men den lille pene rustfri sjakkelen som er stempla SWL "noen få hunre kilo" er ofte glemt i farta. Jaha ? 10mm Functional load 3500kg Break load 7500kg Burde holde til de fleste tau / kopibruce kombinasjoner det.. Les mer hos WICHARD Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Sigurd Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Tviler ikke på at du har utstyr som holder Suzuki, men kikker en seg litt rundt i båthavnene finnes det massevis av stusselige koblinger mellom ellers topp ankre og kjetting/tau. En annen ting er at en sjakkel som duger kan være vrien å få til å passere i eventuelle ruller. Quote Link to post
Herman Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 En annen ting er at en sjakkel som duger kan være vrien å få til å passere i eventuelle ruller. <{POST_SNAPBACK}> Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Nils Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Vi har Bruce-kopi og ankarolina. Bekrefter at det ikkje blir tvinn på lina, og eg vil sjå på svivel som i beste fall «Kjekt å ha». Gje heller pengane til Kirkens nødhjelp. Men med delta-ankeret vi hadde før derimot... Quote Link to post
NilsPils Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Har en følelse av at svivel er nødvendig for ankerwinch med kjetting. Det skal vel ikke mye tvinn på kjettingen til før en får problem med winchen? Dessuten går svivelen vel lettere over ankerrullen enn de fleste andre forbindelser? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
fernanda Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Har Bruce, kjetting og svivel. Mener selv at jeg slipper tvinn på kjettingen, ved bruk av svivel. Det blir alltid litt tvinn i kjettingkassa, som kan lage støy når kjettingen strammes og slakkes...... Kjøpte min på Herholdt Andersen i Tønsberg, under 300,- og påstemplet swl på flere tonn, men husker ikke i farten hvor mye..... Quote Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Alvito Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Jeg har bruce, kjetting og svivel men har observert utallige ganger når ankeret kommer opp at det tvinner seg selv opp, tror ikke svivelen har så mye å si fra eller til. Quote Link to post
Lars Hansen Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Har kjetting og ikke svivel, fungerer utmerket! Quote Link to post
NilsPils Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Mange ser ut til å ha Bruce med kjetting uten svivel og melder at det går bra. Men har dere også ankervinsj? I tilfelle, har dere ankerrulle og sjakkelfeste på ankeret? Forestiller meg mulige problemer her. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.