Bulldog Startet 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2019 (redigert) Hei, Håper på gode råd fra båtfolket her inne angående valg av propell til min båt, da jeg tydeligvis har gått meg bort. Kjøpte i fjor en flott 2008 mod Uttern T55 m/ Mercury Optimax 90hk. Meget fornøyd med kjøpet! Men så snart jeg fant ut at Optimax 90hk, og Optimax 115hk var samme motor foruten om software, en plombe i luftinntaket og forskjellig giring i undervannshus, var jeg nødt til å få tilbake de originale 115 hestene. Kontaktet "NorskMotorKompani" og leverte inn ECU (hjernen) for å få 115hk software. Må nevnes at jeg er meget fornøyd med servicen hos "NorskMotorKompani". Fikk tilbake ECU og fjernet plomben i luftinntaket. Etter første prøvetur var det ikke tvil om jeg nå hadde en 115 hk i hekken og den slo følgelig ut turtallssperra... Altså var propellen blitt for liten. Litt fakta: Propell: Mercury BLMAXX 3x13x19P Alu Girutveksling: 1 : 2.33 - originalt for Optimax 75 hk / 90 hk (Optimax 115 hk har 1 : 2.07). Anbefalt turtallsområde: 5000 rpm - 5750 rpm Før tuning (90hk) - 33knop (GPS) v/5450 rpm. Trimmet helt ut (10/10). ca. 10% slipp. Etter tuning (115hk m/samme girutveksling) - 37 knop (GPS) v/ 5850 rpm. Trimmet helt ut (10/10). ca. 6% slipp. - Men da hylte turtallsperra. Tror jeg kunne fått ca. 5900+ rpm om jeg hadde oversett varslingen, men vil ikke pushe for mye. Slippen var nok noe lavere grunnet en omfattende jobb med å få båten glattere under vannlinjen, samt 1 person mindre i båten. Altså måtte jeg ha ny propell. Ville helst ha stål da disse normalt sett har bedre egenskaper grunnet fordelen med økt materialstyrke. Brukte noen dager på å lese side opp og side ned om propeller, kontakte fagpersonell osv. I all hovedsak fant jeg vel ut det som trolig de fleste allerede vet av de som har interesse for temaet: - 1" økning i stigning burde gi 150-200 redusert rpm (max turtall). - Bytter man fra aluminium til stål kan man regne ca. 50-100 redusert rpm grunnet "bedre grep/ lavere slipp" (max turtall). - Er stålpropellen hissig kuppet (ift. alu), vil turtallet reduseres ca. tilsvarende 1" økning i stigning. Altså 150-200 redusert rpm (max turtall). - Men propell er ingen eksakt vitenskap, og derfor er det egentlig ingen som kan si med sikkerhet hvilken propell som er ideell for din båt og ditt behov Fant raskt ut at Michigan Wheels sin "Ballistic" var en forholdsvis rimelig stålpropell med et godt rykte. Mye delte meninger om den, men stort sett positivt. Vurderte så om jeg skulle gå for 19"P eller 21"P. Jeg ønsket en propell som lå rett innenfor det øvre anbefalte turtallsområdet på 5750rpm. 19P hadde blitt for lite, så jeg gikk for 21"P. Hvis det jeg hadde funnet ut stemte, skulle den da redusere rpm med: - 300-400 rpm som følge av 2" økt stigning - 150-200 rpm som følge av kupping - 50-100rpm som følge av alu --> stål Altså totalt 500-700rpm reduksjon med en Michigan Ballistic 3 x 13 1/8" x 21P , kontra den originale BLMAXX 3 x 13 x 19P. Og forhåpentligvis økt toppfart! (- grunnet bedre "grep" hevdes det at motor ofte kan heves ca. 20mm med stålprop ift. aluprop, og dermed øke rpm 100-200 igjen, samt økt topphastiget). Gleden var derfor stor da jeg tidligere idag mottok propellen i posten :D Monterte den nye stålpropellen omgående og tok en testtur. Testdata (identiske forhold sammenlignet med 115hk aluprop-testen): - 38 knop (GPS) v/ 5850 rpm. Trimmet helt ut (10/10). ca. 12-13% slipp. Altså hylte turtallsperren her og. Kunne nok fått 5900+ rpm med denne propellen og hvis jeg hadde pusha det. Altså har ingenting av det jeg ha lest stemt. Fikk nesten ikke lavere turtall i de hele tatt. Eneste forskjellen jeg merket var 1 knop raskere hastighet, og merkbart dårligere akselerasjon. Slippen med denne propellen var overraskende høy sammenlignet med BLMAXX'n. Merket ikke forskjell i "grepet" i vannet. Propellen kunne trimmes ut ca like mye som alu'n før den kaviterte. Så kan noen forklare meg hvordan det kan være så liten forskjell i prestasjon på så to vidt forskjellige propeller? Og hvilken propell vil dere anbefale for å få en grei toppfart, gode allroundegenskaper og helst 5500-5600 max rpm? Må nevnes at båten går i ferskvann. Takker for svar! Redigert 31.Mai.2019 av Bulldog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Her er en test med 2-takt vs 4-takt på uttern t55, dette for mulig forventningsgrunnlag. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest115-hk-totakter-vs-firetakter Ballistic er en propell som trenger litt mer vann enn en del andre stålpropeller, slik jeg har forstått det. For mange år siden hadde jeg en bella 510 med 75 hk mercury 2-takt, denne motoren hadde samme utveksling som din motor har.. Med 21" alu propell fikk jeg 37 knop ved 5400 rpm, byttet til 21" ballistic og fikk 38 knop ved 5700 rpm. Grep og akselerasjon ble bedre. På min askeladden 605 fikk jeg delvis samme erfaring som du har. Meget dårlig akselerasjon, øket turtall og mistet 1,5 knop. Disse tommelfing-reglene som du nevner gjelder bare når du bytter innen samme propelltype. Bytter du propellfasong som du har gjort, blir det litt prøving og feiling, desverre, og det kan muligens virke som om du fant en propell som kanskje ikke passer båten..... Kanskje en 23" blackmax eller en 22-23" laser stålpropell kan passe? Det finnes også andre gode stålpropell-fabrikat som f.eks turbo... Det er også mulig å finne brukte på finn, da blir det kjøp og salg i samme marked, og ikke så dyrt som å kjøpe nye... Alfalfa her inne er en kapasitet på propeller, mulig han kan komme med noen gode tips ..... Sitér dette innlegget Link to post
Bulldog Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 (redigert) Takk for svar Mort1. Fin artikkel du henviser til. Artig å se at det er håp om å passere den myteomspunnede 40knops grensa Tanken min med å gå over til 21P var at den originale 115hk er drevet 1 : 2.07, og min er 1 : 2.33. Det utgjør en reduksjon i rpm på akslingen på 11.16%. Si jeg hadde byttet til lik propell (BLMAXX) 21P istedet for 19P. Det utgjør en økning i stigning på 9.52%. Og som nevnt i artikkelen, har båten et toppturtall på 5600rpm med 19P og 115hk orignalt, mot maks 5750rpm anbefalt. Det er en forskjell på 2.61%. Altså burde båten min gå nesten likt med en 21" propell som en original 115hk gjør med 19P, bare med noe høyere turtall. Eller tenker jeg feil? Som du sier, rart at ballisticen har høyre slipprosent enn alu. Skulle tro kuppet stål ga bedre grep i vannet. Jeg testa de to propellene over hele turtallsregisteret, og de hadde nesten identisk fart ved de ulike turtallene. Vil helst slippe å gå opp til en 23", for da taper jeg trolig mye akselerasjon. Altså vil jeg ha en 21P med lavere slipp. Vil gjerne også ha stål med de fordelene det medfører. Men begynner nesten å tro at en 21P BLMAXX hadde vært det beste alternativet? Ser at Michigan sin Apollo kommer bra ut i båtmagasinets propelltest i -07. Winrace forhandler visst turbo-propeller. Synd Olle ikke tilgjengelig om dagen. Redigert 1.Juni.2019 av Bulldog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Uten sammenligning forøvrig, så kom ballstic best i test i båtmagasinet for mange år siden. Mener det var yamaha 100 2-takt og en buster på 17-18 fot. Så selv om apollo var god i test er det ikke sikkert den er det på din båt..... Mercury sin laser-propell er god, gir meget godt grep og betydelig baugløft i forhold til blackmax og ballistic... Andre inne her anbefaler varmt mercury spitfire, det er en 4 bladers alu propell med godt grep sier de som har prøvd. Teerex har skrevet om den, og Komodo kommer kanskje med rapport fra sin testkjøring i dag i dracotråden sin.... Kjøper du hos winrace så mener jeg de kan justere bladene litt lettere eller litt tyngre etter behov.... Ebay er også et alternativ for å finne propeller... Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 (redigert) Det er fristende å anbefale Turbo 1 propellen da den ser ut å være litt mer allroundpreget enn f.eks. Laser-propellen. Desverre synes det å være vanskelig å få tak i disse propellene. Winrace ser ut til å ha kuttet ut Turbo til fordel for Powertech. Mercurys allround stål til disse motorene er Vengeance-propellene, men tror de er nokså like BlackMax mht utforming/egenskaper - så det spørs om det er mye vits i å betale ekstra? De skal dog ha lavt typisk slip, så en 21" Vengeance vil nok dra turtallet ned der det skal. Nå lager Turbo noen propeller for Honda (bl.a. Turbo 1), så det er kanskje det enkleste? Mener disse er kompatible med Mercury uten for mye dill. (Viktig å ha riktig thrustwasher). Redigert 1.Juni.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moray Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Bulldog: Du er jo allerede en ekspert.. ! Beklager å spørre i tråden din, men. Jeg kjøpte i fjor en Uttern 5602 (Samme skroget som din og T55, D55, S55, 5500, etc,). Motoren min er en totakter fra 1999, Mercury 90 HK, 3 syl. (Trimmingtips?) Jeg trenger også ny propell i og med at alupropellen jeg har nå går skjevt. Den har 2 og et halvt blad. Det som er saken: Jeg møter samme svar som deg. (at jeg må finne ut av ditt og datt). For min del vil jeg går at vi er for 2-3 i båten, maks toppfart etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 (redigert) moray skrev 1 time siden: Bulldog: Du er jo allerede en ekspert.. ! Beklager å spørre i tråden din, men. Jeg kjøpte i fjor en Uttern 5602 (Samme skroget som din og T55, D55, S55, 5500, etc,). Motoren min er en totakter fra 1999, Mercury 90 HK, 3 syl. (Trimmingtips?) Jeg trenger også ny propell i og med at alupropellen jeg har nå går skjevt. Den har 2 og et halvt blad. Det som er saken: Jeg møter samme svar som deg. (at jeg må finne ut av ditt og datt). For min del vil jeg går at vi er for 2-3 i båten, maks toppfart etc.. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg: Mercurys Vengeance stålpropeller er Mercurys all-round stålalternativ til aluproppene. Så hvis alupropellen din er skadet, så er det et alternativ. Laser er en "smalere" propell hvor egenkapene er spisset mot fart. Du vil sikkert få mer fart, men det er ikke sikkert du vil like resten av egenskapene. Hvis det er en form for logikk i Mercurys propellprogram, så er Spitfire X7 den eneste propellen i denne størrelsen (75-115hk) som har fått denne X7-legeringen, og som kanskje byr på ytelse litt over det sedvanlige. Altså ikke aluvarianten, men den noe mer kostbare X7-varianten. Redigert 1.Juni.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 moray skrev 1 time siden: Motoren min er en totakter fra 1999, Mercury 90 HK, 3 syl. (Trimmingtips?) Er det forgasser 2-takt? I så fall er det omdysing av forgasser, økning av kompresjon, porting av innsugs- og eksosport. Tror det koster mer enn det smaker, med mindre du kan gjøre alt selv. Det kan muligens være ferdige tuning deler å få kjøpt fra Usa, google. Antagelig så finnes det boyesen reedventiler å få til denne, men er usikker på hvilken effekt det gir. Enkleste og billigste måten å få mer fart på er å selge motoren du har, og kjøpe 115hk, eller 135hk. Har du optimax kan den antagelig chippes... Solseng skrev 10 minutter siden: Laser er en "smalere" propell hvor egenkapene er spisset mot fart. Du vil sikkert få mer fart, men det er ikke sikkert du vil like resten av egenskapene Jeg har kjørt laser litt, og syntest det var en god propell på alle måter. Godt grep, god akselerasjon, god marsjfart. Eneste grunnen til at jeg ikke har det på båten ,er jeg har en 4-blader vensura som har enda bedre grep og baugløft, det trenger båten min. Med laser føltes båten litt løsere og mer leken i sjøen, og gav en halv knop mer enn vensura propellen. Det skilte aldri mer enn en knop mellom propellene gjennom turtallsregisteret, og det var hipp som hvem som var raskest på de forskjellige turtall. Laser propellen gav 150-200 rpm mer enn vensura. Dette var på en askeladden 605 m/mercury f150, kavitasjonsplate ca 20mm over bunn. Dette er mine erfaringer på min båt. Av nysgjerrighet, og for å øke min kunnskap, lurer jeg på hvilke mindre gode egenskaper laser propellen har, den har jo vært levert som "standard"propell bla på askeladden og mercury, mener at bella også var mye levert med laser, riktignok med overgang til enertia etter ca 2007-2008. Hvis jeg husker riktig er laserpropellen konstruert for 18-20 fots båter som har relativt mye hk. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Abolutt ikke meningen å disse Laser-propellen. At du bidrar med dine erfaringer med denne propellen bringer mye mer subtans inn i vurderingene. Jeg drodler bare fra hva jeg leser og derfra tolker. Like interesssant er at du kjører Vensura. Jeg tolker det om at performance er vidt begrep som favner litt mer enn bare toppfart. Jeg kjenner meg igjen i det. Jeg har en slik preferanse for Revolution 4. Den er 2-3 knop svakere enn andre propeller, men ellers er den helt suveren. Jeg har aldri opplevd en propell så presis i manøverhatighet. Den er brutalt effektiv i planingområdet og gjør kjøring i grov sjø til en lek. Rett og slett helt optimal på alt annet enn toppfart. Så jeg tror vi tenker mye det samme: Hvis performance = toppfart, så er det enkelt. Bare å lese av GPSen. Men i det praktiske er det gjerne andre ting om gjør at man lander et annet sted enn GPSen forteller. Så fortell gjerne om Vensura. De erfaringene som ligger bak er gjerne mer verdt enn max. knop. Du har jo førstehåndserfaring her. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Hei, til din motor med liten girkasse er det begrenset utvalg av propeller. Enkelt sagt er BlackMax den beste alu propellen om du ønsker å fortsette med alu. Skal du over på stål er Laser II en god propell som er kopiert av Turbo Props med Turbo1. Du har ingen sjans til å merke forskjell mellom disse to propellene på båten. Ettersom du har utveksling med noe saktegående prop kan du velge mer blad i vannet, som større dia eller en 4bl. Mercury har kommed med sin spitfire i både stål og alu. Disse bør også du kunne utnytte. Det vil løfte hekken noe, som er positivt for å få skroget litt ut av vannet, Uttern er jo ikke veldig skarp i V-bunn vinkel... Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Interessant at Laser II og Turbo 1 er såpass like. Var ikke klar over det. Det gjør det vesentlig mye enklere å finne propell av denne typen da Laser-propellene både har utskiftbar hub og ofte er å finne brukt og rundtom på nettbutikker. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Mort1 skrev for 11 timer siden: Av nysgjerrighet, og for å øke min kunnskap, lurer jeg på hvilke mindre gode egenskaper laser propellen har, den har jo vært levert som "standard"propell bla på askeladden og mercury, mener at bella også var mye levert med laser, riktignok med overgang til enertia etter ca 2007-2008. Hvis jeg husker riktig er laserpropellen konstruert for 18-20 fots båter som har relativt mye hk. Ja, jeg overdrev kanskje ordvalget. Kanskje riktigere å si kompromiss. Propeller som gir god fart har ofte litt mindre blader/bladareal. Det gir mindre drag i høy fart/turtall og litt mer toppfart. Kompromisset er at slipet gjerne er høyere ved lavere turtall. På en lett båt merker man kanskje ikke noe, mens på en tyngre lastet båt kan man merke at man må gi gass og la propellen spinne seg opp i turtall før den griper og skyver skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 På mindre motorer vil de gjerne stå på større skrog. Slik at kraft/motstand er lav. Derfor bruker man mer elefantører på slike propeller. Ellers blir det ikke effektivt. Det blir både ventilasjon. og slip Enertia er en videreutvikling av dette, men fås ikke til mindre girhus. Om du har en propell for toppfart så er det veldig avhengig av hva den faktiske absolutte farten er for hvilket design du bør velge. Om du rusler rundt under 35-40 knop så er det elefantøre/skyv som er viktig. Og mye vann rundt propellen. Men om dette oppnås med en rakst roterende propell på en lett båt alla winrace så bør man allikevel ha mer farstdesign. En uttern faller ikke heølt i den kategorien og da gjelder det mer å få energien fra motoren ut i skyv i vannet. Derfor er gjerne propeller til det lille girhuset mer orientert rundt å redusere motstanden i vannet av propellen - fordi den motstanden er forvinnende liten i forhold til det hydrodynamiske motstanden av skrog i lav hastighet - og med fde girutvelkslingene som finnes på disse roterer det ikke så fort heller. Derfor - velg en Laser II / Turbo 1. Som er litt elefantøre, men ikke helt. Det er kompromisset som ligger i båt og motor som må gjenspeiles i propellens utforming. En Uttern er en Uttern... som er helt grei til sine ting. Eller om du får testet ut en Spitfire hos en forhandler. Eller gå opp i stigning på BlackMax - det er både billig og vil ikke være veldig feil det heller ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bulldog Svart 2.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 (redigert) Takker for meget gode svar. Blitt noe klokere føler jeg. Laser 2/ Turbo 1 høres ut som et godt valg. Bør jeg fortsatt gå for ca.13" diameter, eller bør jeg øke litt som Alfaalfa nevner for å få mer blad i vannet? hvordan vil det evt. påvirke andre egenskaper som rpm, slipp, marsjfart og toppfart? (tipper på rpm ned, slipp ned, marsj opp, og toppfart ned?) Har hørt mye bra om Spitfire. Teerex har anbefalt meg den. Mister kanskje noe toppfart med 4 blader, men kun positivt ellers etter hva jeg forstår. X7'n er nok noe over den prisklassen jeg hadde tenkt å koste på, då måtte det blitt Alu. I første omgang (andre omgang nå kanskje..) tror jeg jeg skal prøve meg på en 21" black max, da jeg forsåvidt syns den 19" jeg har presterer bra. Men så har jeg lite grunnlag for å sammenligne med stålpropeller da Ballisticen er mitt eneste referansepunkt i den verdenen. Redigert 2.Juni.2019 av Bulldog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Bulldog skrev 16 minutter siden: Bør jeg fortsatt gå for ca.13" diameter, eller bør jeg øke litt som Alfaalfa nevner for å få mer blad i vannet? Er som regel ikke så mye mer enn en diameter å velge i pr propellmodell i denne klassen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bulldog Svart 2.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 (redigert) ivar skrev for 2 timer siden: Er som regel ikke så mye mer enn en diameter å velge i pr propellmodell i denne klassen Ser ulike propeller som passer varierer fra Ø 12 3/4“ til 14“. Så noe variasjon er det. Usikker på hva så liten forskjell har å si? Men ja, de bestemte modellene har stort sett en fastsatt Ø pr pitch, men mellom modellene variere det noe. Redigert 2.Juni.2019 av Bulldog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 stemmer det, men oftest ikke så mye å velge i for en gitt stigning - de propellene med størst diameter er helst de som har liten stigning. Som Alfaalfa sier lenger opp, for å få bedre skyv når det brukes relativt liten motor på en tyngre båt. Så man kan vel si at produsentene har valgt diameter for oss..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Jeg funderte litt på problematikken med å vite hvilken slip% man skal bruke på en propell i en propellkalkulator. Det er jo ikke helt så enkelt. Jeg har egentlig ikke noe bedre forlag enn å Google til man blir blå i trynet. Tenkte jeg skulle forsøke meg på Laser II siden det er en relevant propell i denne tråden. Ok, jeg fant vel 2 innlegg som jeg syntes var av interesse: Ken Reeves(ProGods): Mente 15% var mer enn forventet. (2,33:1) Tom W Clark: Brukte 7-10% i sitt anslag. (2,07:1) Begge disse jobber/har jobbet med propellsalg. De har også utvekslet info/notater med hverandre tidligere og har begge et godt utgangspunkt for å vite hvilket slip en bestemt propell typisk/ofte har i prakis. Så får man leke litt med kalkulatoren og vurdere litt hvilket pitch som er tryggest/havner på riktige siden av det man ønsker å oppnå. Sitér dette innlegget Link to post
Bulldog Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 (redigert) Tenker at slip% er avhenging av flere faktorer enn kun propellens utforming, som bla. friksjonsmotstanden i båten, medvind/motvind osv. så det er vel egentlig umulig å fastslå nøyaktig før en har prøvd.. Hvis jeg får prøvd flere propeller skal jeg prøve å huske og oppdatere resultatene i denne tråden. Redigert 3.Juni.2019 av Bulldog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 (redigert) Solseng skrev for 11 timer siden: Jeg funderte litt på problematikken med å vite hvilken slip% man skal bruke på en propell i en propellkalkulator. Det er jo ikke helt så enkelt. Jeg har egentlig ikke noe bedre forlag enn å Google til man blir blå i trynet. Tenkte jeg skulle forsøke meg på Laser II siden det er en relevant propell i denne tråden. Ok, jeg fant vel 2 innlegg som jeg syntes var av interesse: Ken Reeves(ProGods): Mente 15% var mer enn forventet. (2,33:1) Tom W Clark: Brukte 7-10% i sitt anslag. (2,07:1) Begge disse jobber/har jobbet med propellsalg. De har også utvekslet info/notater med hverandre tidligere og har begge et godt utgangspunkt for å vite hvilket slip en bestemt propell typisk/ofte har i prakis. Så får man leke litt med kalkulatoren og vurdere litt hvilket pitch som er tryggest/havner på riktige siden av det man ønsker å oppnå. Vel, om du skal finne ut «true pitch» dvs om tallet for stigning som står på propellen er riktig så går det an å finne dette ved test og å samle erfaring. Men det er ikke slip.... noen propeller er optimistiske på oppgitt pitch. Og slip tallene ved beregning kan bli negative. i den andre enden av det mest ekstreme tilfellet kan du skyve noe tungt -står tung båt og «liten» propell eller setter baugen i brygga får du også nær 100% slip Så slip er avhengig av båtens motstand i vannet. dernest rotasjonshastighet, jo fortere den går rundt, jo lavere slip. om propellen er montert høyt i vannet vil også slip øke. Selvsagt, i luft blir det høy slip... og så kommer propellens design (ikke true pitch). Og hvordan de faktorene over spiller inn på den aktuelle propellen. så erfaring som tar disse faktorene i betraktning må til for å anslå slip... det er derfor propell er så spennende og ikke så lett... Redigert 4.Juni.2019 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bulldog Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 (redigert) Skriver en oppdatering da jeg er èn propell klokere siden sist innlegg. Var heldig og fikk tak i en pent brukt 3 x 12 3/4" x 21P Black Max til en billig penge. Testkjørte naturligvis straks etter den hadde ankommet på det lokale postkontoret. Oppnådde 39 knop (GPS) v/ 5820 rpm. Trimmet litt mer ut enn 19P faktisk, uten at den slapp taket (10+). Men fikk varsel om "overspeed" når jeg trimma ut for mye, så måtte gi meg. Regnet meg frem til ca. 9.5% slipp på max farten. Tipper den økte slippen kom av litt høyere fart (større vannmotstand) samt 1/4" mindre propell. Forholdene var heller ikke fullt så gode som under 19P testen. Sammenlignet med 3 x 13" x 19P Black Max propellen var den ca. 4 km/t (2.2knop) raskere over hele turtallsregisteret. Akselerasjonen var naturligvis litt tregere, men ikke mye. Altså er denne noe propellen også noe liten ift. anbefalt max turtall på 5750rpm når jeg er alene i båten. Prøvde en tur senere med fullastet båt (5 voksne + utstyr), og oppnådde da 5650rpm. Noterte dessverre ikke toppfarten. Uansett er det rom i turtallsområdet for å gå opp enda en grad eller to i propellstigning, selv om denne propellen absolutt fungerer bra på båten. Må innrømme at jeg er blitt litt bitt av propelltestetfenomenet. En noe dyr hobby, men utrolig spennende Som anbefalt lenger opp i tråden har jeg nå lyst til å prøve en 3 x 13 1/2" x 22P Mercury Laser 2. Skal visst være en bra propell. Evt. 23P. Frykter 23P kanskje kan bli noe stor da den muligens senker turtall med ytterligere 400rpm ift. 21P black max. Samtidig frykter jeg at 22P kan bli noe liten hvis det viser seg at kavitasjonsplata er i flukt med eller lavere enn laveste punkt på båten. For da kan den jo trolig heves og turtallet økes med 100 - 200rpm igjen - noe av det samme jeg senker rpm'n med ved å gå over til 22". Så det må jeg finne ut av først. Siden jeg kan trimme den så langt ut vil jeg tro det er rom for å heve motor med overgang til stålprop. En 23P vil resultere i merkbart dårligere akselerasjon, men gi bedre drivstofføkonomi, økt marsjfart og høyere toppfart. Høyere toppfart tror jeg fordi jeg fant en rpm/torque-kurve til motoren min idag. Som de fleste andre motorer er den "sterkest" en god stund før man når toppturtallet. Max torque har den ca. ved 4300rpm. Over 5000 rpm begynner det å dale bra, og over 5500rpm synker torque'n drastisk. Altså der min motor ligger idag på max. Så min teori er at ved å velge en propell som minsker max turtall ned mot det min. anbefalte max-turtallet til motoren som er 5000rpm, jo høyere toppfart burde man oppnå. Så er ikke sikkert en 23P er så dumt. Så lenge jeg kan dra litt vannski, og båten kommer greit opp i plan, er ikke akselerasjonen så viktig for min del. - Kurven er riktig nok fra en av mercury's reklamebrosjyrer, så tviler på at sammenligningen stemmer, men torque-kurven bør gi en god pekepinn likevel. Meeen så ligger det ikke akkurat så mange Laser 2 props i den dimmen på Finn.no om dagen, og den koster nærmere 6000,- ny, selv ved import. Så spørs om det blir testing i nærmeste fremtid. Så si fra hvis noen har en slik en de vil bli kvitt Vurderer derfor å teste en Spitfire Alu. I samme brosjyre påstås det at en Spitfire ift. en Black Max gir: - 5-10% raskere aks - Bedre grep i svinger - Høyere toppfart Den er også langt rimeligere. og ligger på rundt 1/3 av prisen på en Laser 2. Fåes dog kun i 21P og 23P, ikke 22. Hvis en av de ovenfornevnte drømmene går i oppfyllelse skal jeg selvfølgelig dele erfaringen her! Redigert 8.Juni.2019 av Bulldog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 (redigert) Litt sent på kvelden, så ingen store utgreiinger. Et par tanker rundt dine betrakninger i beste mening: Akselerasjon: Jeg tror ikke man bør undervurdere dette - spesielt hvis man planlegger å trekke vannski. Jeg husker da jeg kjøpte Ibizaen. Det stod en Yamaha 115 2-takter på den da. Fin motor, men båten var dau og treig. Jeg var overproppet med en 3x13x21. Skiftet til en 19", og da ble båten og følelsen seg selv igjen. Kunne ikke begripe at forrige eier ikke hadde tatt tak i dette. Torquecurve: Minst like interessant som toppunktet er den nedre delen. Hvis du propper med utgangspunkt i peaken, ser man at det daler bratt nedover. Med for stor stigning på prop, kan det fort bli en heller daff opplevelse. Redigert 8.Juni.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bulldog Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Helt enig i det Solseng. Vil absolutt ikke ha en daff båt. Men idag er den ganske sprek mtp på aks, og når jeg har over 5800rpm på max, så har jeg en god del å gå på nedover. Ifølge grafen er torquen fortsatt bra opptil ca. 5250rpm, samtidig som man er godt innenfor anbefalt WOT turtall. Det er 550rpm ned. Så hadde vært interresant å prøvd en 23P. Må huske på at båten er lavt giret. Men begynner å bli usikker på om Laser 2 med denne stigningen passer undervannshuset mitt. Også er den Ø 13 3/4”. Altså 1“ større en den jeg har på idag. En jeg snakka med sa at 1” økning i Ø ville senke turtallet med 400-500 rpm. Et det deres erfaring og? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 mener jeg har lest i annen tråd at laser propellene med oddetall stigning er for det store uv huset, slik at du må bruke 22 eller 24" Bulldog skrev for 13 timer siden: Så min teori er at ved å velge en propell som minsker max turtall ned mot det min. anbefalte max-turtallet til motoren som er 5000rpm, jo høyere toppfart burde man oppnå. ja, det trodde jeg også men min erfaring her er at det man tjener i fart på økt turtall, spises opp av at man også mister turtall. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bulldog Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) ivar skrev for 1 time siden: mener jeg har lest i annen tråd at laser propellene med oddetall stigning er for det store uv huset, slik at du må bruke 22 eller 24" Er vel dessverre det jeg har funnet ut og ved siste timers googling.. så da er valget kun en 13.5” x 22P hvis jeg vil prøve laser 2. syns forøvrig mercury sin side er dårlig på å nevne hvilke stigninger og diametere som er tilgjengelig for de ulike motorene. Oppgir stort sett kun stigning på deres hjemmeside på de ulike modellene, så må en google seg til resten selv Angende stigning/toppfart/turtall så hadde det vært interessant å teste på min båt. Ser ravns har 12.5” x 23P black max til min motor for ca. 1200,-. Den vil være direkte sammenlignbar med den 21P black maxen jeg har på nå ? Hmmmm... Redigert 9.Juni.2019 av Bulldog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.