Solseng Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Hehe, tror du er blitt bitt av propellsyken du også. Tviler på du får ro i sjelen før du har fått prøvd en god stålpropell/Laser II 3x13,5x22. Jeg tenker du allerede har en bra propell i BlackMax 21" og turtall bittelitt over max når du er alene og trimmer ut max. Dermed ser jeg kanskje ikke det store poenget i å bruke penger på enda en BlackMax med enda mindre diameter og som skyver turtallet 3-400rpm ned. Jeg kjører 21" på min Suzuki og har flere propeller i denne stigningen. Motoren har max rpm på 6000, og disse ligger på mellom 5950 og 6100. Jeg har også et par 23" som gir wot-rpm på 5700. 2 av disse propellene er samme type i 21" og 23". Jeg får samme toppfart, men merkbart tyngre å dra 23" for motoren. Jeg får også mer slip på 23" (antagelig p.g.a. at propellen snurrer saktere for en gitt hastighet). Dermed er det kankje en viss mulighet for at en 23" black max ikke gir mer fart, er tyngre å dra for motoren + at du får høyere slip% på lavere turtall grunnet mindre diameter og redusert turtall (på propellen) - noe som fort kan redusere skyv/aks når du skal dra båten i plan med flere personer ombord, vannski etc. Dermed tenker jeg at det er bedre å spare den tusenlappen, og heller forsøke seg på Lasern når tiden er inne. 22" virker å være nokså nært bullseye gitt de resultatene du allerede har. Sitér dette innlegget Link to post
Bulldog Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Sant som du sier Solseng, derfor har jeg nettopp fått prøvd en Laser II 3x13.5x22P Og det var ingen tvil om at den propellen gjorde seg på båten min! Den lå ca. 2km/h over 21" black max på hele turtallsregisteret, unntatt for toppfarten, der lå den 3km/h over = 40.5 knop Test Laser II 3x13.5x22P - 40.5 knop (GPS) v/ 5650 rpm. Trimmet helt ut (11/10?!). ca. 7.7% slip. Var alene i båten, med noe last, samt 3/5 full tank. Nesten vindstille forhold. Merket at den løftet båten ut av vannet bedre enn de andre propellene jeg har prøvd. Aksen var selvfølgelig noe svakere enn de andre propellene grunnet stigningen, men gikk raskt opp i plan likevel. De andre propellene jeg har prøvd er jo underdimensjonerte, og dermed gitt "falsk" god aks. Grepet var merkbart bedre enn de andre propellene og. Nå har jeg ikke sjekket hvor antikavitasjonsplata mi ligger enda, men vil tro den kan heves en del iom at jeg kan trimme såpass mye ut med denne proppen. Tror derfor jeg kan tjene enda 100rpm og 0.5-1 knop hvis jeg hever den, som følge av lavere motstand --> lavere slipp, samt høyere turtall. Har fortsatt 100rpm opp til max anbefalt turtall. Blir spennende å teste ut i fremtiden. Denne propellen gir meg altså høy toppfart kombinert med at jeg får utnyttet tilnærmet hele turtallsregisteret, og den gir båten høyere marsfart. Tror jeg har funnet den tilnærmet ultimate propellen til balja mi Dessverre er propellen bare lånt, og jeg må levere den tilbake. Men da vet jeg ihvertfall at den passer min båt hvis (les når) jeg kjøper den. Meeeen, har likevel en 3x12.5x23P Quicksilver Black Diamond (alu) på vei i posten Fikk den til en grei pris brukt, så da måtte jeg prøve. Den gir nok en del høyere slip grunnet mindre diameter, så tror den passer greit til båten min og. Får bruke den enn så lenge hvis jeg ikke kommer over noen Laser II til en ok pris med det første. Hyl ut hvis noen har en på hylla ;) Noen som vet om det er noen forskjell på Black Diamond og Mercury's Black Max props? Merc eier jo Quicksilver.. Note: 13.5" diameter er nesten det største som passer min motor da den propellbladene ikke er langt unna å nå antikavitasjonsplata. Tror det er 4.25" girhus på disse, hvor propelldiameteren inn mot huset er ca. 100-102mm. Må og rette en stor takk til Norskmotorkompani.no som i tillegg til tuning har vært svært behjelpelig med valg av propell! Kommer selvfølgelig tilbake med en post så snart jeg har fått testet 23P proppen Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Flott. Det høres ut som om du har truffet blink og funnet en propell som får ut potensialet i motor/båt. Fint at du poster resultatene slik at andre kan dra nytte av informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Bulldog Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 (redigert) Solseng skrev for 1 time siden: Flott. Det høres ut som om du har truffet blink og funnet en propell som får ut potensialet i motor/båt. Fint at du poster resultatene slik at andre kan dra nytte av informasjonen. Det å legge d ut på baatplassen gir meg og gode råd fra slike som dere så takk for alle innspill! Spent på å se om jeg får samme resultater som deg Solseng hva gjelder 21P kontra 23P propell. Må bare teste. En ting til jeg glemte å nevne i forrige innlegg. Før trodde jeg optimaxen min bomfyrte iblant. At den hoppet over en gnist her og der når jeg lå i plan. Kjente et lite rykk i båten og så at turtallet hoppet ca.20-30rpm. Dette blir mer eller mindre borte når jeg kjører med stålpropell, merklig nok. Redigert 16.Juni.2019 av Bulldog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moray Svart 19.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2019 Noen av dere som har en propell til 90 hp Mercury 1999 (Uttern 5602) til salgs? Sitér dette innlegget Link to post
Dadid Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Bulldog. Hur gick det? passade black Diamond 23? Har du hissar motorn ytterligare? Några nya erfarenheter eller tankar? Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post
Bulldog Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 (redigert) Hei, nei, black diamond 23” ble for stor stigning. Mistet både aks og toppfart. Når jeg tok opp båten så jeg at antikavplata Kun var 2.5cm lavere enn bunn på skrog. Så jeg tror det å heve den ville ført til at den kunne mistet litt grep i vannet da det er ca.2cm mellom hvert hull. Har hatt den oppe i 41knop nå ? Laser ll 22“ propellen er nok den optimale for mitt oppsett. Trodde den skulle bli lat med mye folk og utstyr i båten, men syns den sparker bra selv da ? Redigert 24.Juli.2020 av Bulldog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.