Jump to content

Skikk og bruk???


`Laffen

Recommended Posts

Nå har jeg akuratt vært nede og sett til tresfjorden. Vinden og regnet hadde ikke gjort skade på den... :wink: . Men på samme brygge ligger 2 små plast båter (1 åpen og en "passbåt" type), disse hadde det ikke godt der de lå... "passbåten" hadde sunket (hang i fortøyningstauet) og den åpne var godt fylt med blåmyr... :diving: Det som sjokkerer meg er at ingen hadde gitt eier av disse båtene beskjed... (det var andre i området som pusset på båtene sine). Jeg trodde strengt tatt at folk ikke var så opptatt med seg og sitt at de ikke i det minste kunne ringe eier av marinaen slik at de som eier båten kunne få beskjed... (kanskje berge påhengeren). Er det bare meg som reagerer på slikt??? :confused: Hadde jeg hatt tid ville jeg sansynligvis prøvd å heve båten og lense den andre, men siden fruen var hjemme og 4 dager over termin så tør jeg ikke være borte hjemmefra i lengre perioder... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du tenker helt riktig - ihvertfall slik jeg ser det. Selv ringer jeg heller en gang for mye, enn en gang for lite, hvis jeg ser noe mistenkelig ifbm andre båter. Det være seg inntak av vann, eller andre ting som ikke er normalt. Jeg ønsker at andre skal gjøre meg selv den tjenesten, skulle det trengs en gang, og da er det ikke mer å forlange enn at jeg selv gjør det samme. Så enkel er den saken.

 

Edit: Kreves det, og jeg har mulighet, tar jeg selvsagt aksjon der og da.

Link to post
Share on other sites

Forslaget om å skrive mobilnummeret godt synlig på en lapp på båten er godt. Da er det enkelt å ringe eieren av båten å si ifra.

 

Har man tid og anledning er det jo en flott tjeneste å hjelpe med andres båter (eller hva det måtte være...), men synes ikke noen skal forvente at andre tar seg av din båt. Selv ville jeg vært veldig takknemlig om noen bare ringte og gav beskjed om noe galt! Det har jo allerede hendt det da. Baatplassen.no medlem Fokus har sendt SMS når han har sett noe jeg burde vite. Takk skal du ha for det! Selv vil jeg gjøre det samme hvis jeg skulle se noe vedr. andres båter.

 

I vår marina går vi vakter på skift og skal ta 'nødhjelp' og ringe til eieren hvis noe er galt. Det er en fin ordning.

Link to post
Share on other sites

Første høststorm er over her i midtnorge, jeg var i havna ved midmatt i går. Da raste stormen på sitt verste. Jeg må bare si at jeg ble forundret over hvor dårlig folk er til å lytte på værmelding og til å ta forholdsregler. Ikke en eneste båt var snudd mot vinden, noen har lagt ekstra fortøyning, men de fleste hadde sytrå til å stå stormen imot med. Jeg var den eneste på havna på dette tidspungtet og måtte fortøye en båt som var slitt seg, og ringe til to andre båteiere. Selv kunne jeg med tilfredshet se på tresfjorden min og si til meg selv, vel done.

Link to post
Share on other sites

Forslaget om å skrive mobilnummeret godt synlig  på en lapp på båten er godt. Da er det enkelt å ringe eieren av båten å si ifra.

 

Har man tid og anledning er det jo en flott tjeneste å hjelpe med andres båter (eller hva det måtte være...), men synes ikke noen skal forvente at andre tar seg av din båt. Selv ville jeg vært veldig takknemlig om noen bare ringte og gav beskjed om noe galt! Det har jo allerede hendt det da. Baatplassen.no medlem Fokus har sendt SMS når han har sett noe jeg burde vite. Takk skal du ha for det! Selv vil jeg gjøre det samme hvis jeg skulle se noe vedr. andres båter.

 

I vår marina går vi vakter på skift og skal ta 'nødhjelp' og ringe til eieren hvis noe er galt. Det er en fin ordning.

<{POST_SNAPBACK}>

Mye fin båteier ånd her Baltic. Det er dette man så fint kaller verdikonservering. Å spare deg, meg, forsikringselskapene og til syvende og sist samfunnet økonomisk. Og ikke minst at man gjør seg umaken å bry seg i slike tilfeller.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg var borti en lignende situasjon i min hjemmehavn tidligere i sommer. En 25 fots Fram plastsnekke lå meget dypt i vannet, og jeg begynte min søk etter eier. I havnen er det ikke noen liste over plasseier, så jeg startet med et søk på reg. nr., da den var registrert i det nye registeret. Men etter et par telefoner, fikk jeg vite at båtregisteret var stengt etter kl 3, og redingsskøytene hadde ingen oversikt over eiere av reg.nr!!!!

Var ikke dette et av argumentene til NSSR/RSSR da?

 

Etter mye om og men, så jeg meg nødt til å kontakte havneformannen, som selvfølgelig hadde lagt seg for kvelden, han fant navnet til plasseier/båteier og jeg fikk omsider kontakt med eier. I mellomtiden hadde jeg tatt meg ombord og satt igang elektrisk lensepumpe....., men båten sank bare dypere og dypere....

Heldigvis var eier hjemme, så han kom ned og fikk reddet båten. '

Jeg er ikke i tvil om at denne hadde sunket denne natta, dersom ingen hadde grepet inn, Noe jeg mener er en plikt, dersom en ser lignende saker. Tenk bare på vilke ulemper som eier hadde fått dersom den hadde sunket........

 

Jeg vil ihvertfall gjøre det igjenn. Selvfølgelig!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Helt klart at vi skal ha omsorg for hverandres båter! Det er vel nærmest et instinkt hos oss som er glad i båt?

- Men det er ikke alltid det blir satt pris på:

I fjor ble en liten og helt anonym åpen trebåt med 25HK påhengs fortøyd longside ei lita trebrygge i havna. Etter få dager begynte den å få skader siden den var uten fendere. Vi hjalp til med bedre løsninger. Etter litt regnvær ble den delvis fylt med vann, og vi lenset den. Et par uker senere drev den ut av havna. Noen tauet den inn og trakk den på land. 2 dager senere: båten lå igjen ved brygga (uten at noen hadde observert eieren). Samme greia en gang til! Båten ble fliset opp mot brygga, fylt med vann etc.

Og hele tiden vennlige sjeler som prøvde å redde den ellers fine lille jolla.

Til slutt ga vi opp, båten sank, motoren ødelagt, skroget slitt i stykker.

Utpå høsten kom et par karer og plukket med seg litt vrakrester.....

 

Poeng: ikke særlig hyggelig å se på at en båt blir ødelagt bare fordi eieren tilsynelatende har mistet interessen for den (kjenner mange hobbyfiskere som kunne tenkt seg en slik båt....)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...