Jump to content

Driftstemperatur på Perkins 4.236


Nordboer

Recommended Posts

Hei, kar kjøpt en båt hvor det står en Perkins 4.236 med varmeveksler. Forrige eier oppgav en vanlig driftstemperatur på vel 80 grader. Jeg får vel 90 grader på pen gange. Kunne ønske å høre om noen hadde synspunkt på følgende:

1) Hva er urovekkende høy temperatur på en slik maskin?

2) Dersom det er etterfylt vann i stedet for kjølevæske;- kan det ha betydning for temperaturen?

3) Hvor starter en prosessen med å finne årsak til høy temperatur? - termostat, varmeveksler, ferskvannspumpe osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Nordboer!!

 

Ville sjekket giveren først, se om du får tak i ett termometer og sett det det ned i ekspansjonstanken og sammenlign med instrumentet.

Impelleren ville jeg skiftet uansett, da jeg forstår at dette er "nyanskaffelse", og kanskje er det lenge siden den ble skiftet.

Kan også være skjell/groe i vanninntaket eller sot i blanderøret til eksosbendet ditt.

Hvis ikke dette hjelper, ville jeg mistenke at kjølere/kanaler i kjølesystemet trenger rensing.

For prosedyre med dette ville jeg søke på "systemrens".

 

Mener denne 81hk Perkinsen normalt ligger på 78-85 grader,driftstemperatur!!

 

Hvorvidt frostveske eller ikke, har mindre betydning for problemet..!

 

Hilsen rogeri som fremdeles står på kaia i din hjemmehavn!!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei, kar kjøpt en båt hvor det står en Perkins 4.236 med varmeveksler. Forrige eier oppgav en vanlig driftstemperatur på vel 80 grader. Jeg får vel 90 grader på pen gange.  Kunne ønske å høre om noen hadde synspunkt på følgende:

1) Hva er urovekkende høy temperatur på en slik maskin?

2) Dersom det er etterfylt vann i stedet for kjølevæske;- kan det ha betydning for temperaturen?

3) Hvor starter en prosessen med å finne årsak til høy temperatur? - termostat, varmeveksler, ferskvannspumpe osv.

<{POST_SNAPBACK}>

1) 100 grader er urovekkende, 90 grader vil jeg si er mer enn jeg ville likt. Hulda regulerer slik at litt over 80 grader nås ganske kjapt. Der blir temperaturnåla stående uansett belastning som om viseren skulle vært limt fast i glasset. Karakteristikken varierer med de forskjellige motorfabrikatene.

2) Etterfylling med vann har ingenting å si for temperaturen, men kokepunktet blir senket. Kokepunktet, som du skal holde deg under, bestemmes av trykket i kjølesystemet og frostvæskeblandingen.

3) Den har de andre svart helt OK på...

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Perkins 4.236 LowLine Marine motor. Termostat åpner ved ca 75 grader. Jeg har hatt problemer med at den blir varm, 90 -100 grader ved turtall på 2400. Det som skjer er at temperaturen skifter noen ganger relativt brått. Bytte sensor, da spesialist i Tønsberg var ganske sikker på at det ikke skyldes termostaten. Han mente det måtte være sensor eller elektronikken som fusket. Byttet sensor, samme problem. Kjøpte et nøyaktig temometer som ble fastmontert.

 

Resultat: Når tempmåler i båt viser 80, viser termometer 75 grader, når tempmåler i båt viser 95 grader (ca 2200 rpm.) sier termometer at det er 78 grader. Har også lagt merke til at temperaturviser i båt er følsom for spenningsforandringer. Det kan virke som om det er et elektronisk problem. Har ennå ikke kommet til bunns i saken.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige innspill - her er det flere angrepsvinkler. Det jeg først skal gjøre er å få en sjekk av om den oppgitte temp. på instrumentpanelet er rett. Forstår at det kan settes ned et termometer i ekspansjonstanken, men her er det vel en del trykk under drift; - hvordan løser jeg det?

 

Til "Messy": Hvordan fastmonterte du et nøyaktig termometer?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker et termometer som er til å montere på vannrør ( fikk det av en kamerat). Samme benyttes (og selges ) av bl. a. rørleggere. Monterte det på røret til termostatkammeret. Termometeret er som en rund, flat klokke med en kraftig justerbar spiralfjær som klemmer termometeret mot røret.

 

mvh

Messy

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

.... som er til å montere på vannrør. Samme benyttes av bl. a. rørleggere. Monterte det på røret til termostatkammeret. Termometeret er som en rund, flat klokke med en kraftig justerbar spiralfjær som klemmer termometeret mot røret.

Er det et slikt et du mener? Det som synes nederst, til venstre i bildet?

Bilde

 

Dette får du kjøpt hos Clas Ohlson og heter Anleggstermometer - til venstre i bildet. Art.: 34-631 og koster 79,-

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er det et slikt et du mener? Det som synes nederst, til venstre i bildet?

 

Dette får du kjøpt hos Clas Ohlson og heter Anleggstermometer - til venstre i bildet. Art.: 34-631 og koster 79,-

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser helt likt ut(venstre i bildet), så det er sannsynelig samme. Funger greit, og viser temperatur som ihverfall stemmer med data på termostaten.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...