Nordboer Startet 30.August.2005 Del på Facebook Startet 30.August.2005 Hei, kar kjøpt en båt hvor det står en Perkins 4.236 med varmeveksler. Forrige eier oppgav en vanlig driftstemperatur på vel 80 grader. Jeg får vel 90 grader på pen gange. Kunne ønske å høre om noen hadde synspunkt på følgende: 1) Hva er urovekkende høy temperatur på en slik maskin? 2) Dersom det er etterfylt vann i stedet for kjølevæske;- kan det ha betydning for temperaturen? 3) Hvor starter en prosessen med å finne årsak til høy temperatur? - termostat, varmeveksler, ferskvannspumpe osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sabeltann Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 Hei Ta en tlf til universal-diesel i Oslo og forklar ditt mulige problem. De vet hva som er riktig driftstemp. Hørtes ikke urovekkende høyt ut men en vet jo aldri... Har antakelig vis en termostat liggende i garasjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 Hei Nordboer!! Ville sjekket giveren først, se om du får tak i ett termometer og sett det det ned i ekspansjonstanken og sammenlign med instrumentet. Impelleren ville jeg skiftet uansett, da jeg forstår at dette er "nyanskaffelse", og kanskje er det lenge siden den ble skiftet. Kan også være skjell/groe i vanninntaket eller sot i blanderøret til eksosbendet ditt. Hvis ikke dette hjelper, ville jeg mistenke at kjølere/kanaler i kjølesystemet trenger rensing. For prosedyre med dette ville jeg søke på "systemrens". Mener denne 81hk Perkinsen normalt ligger på 78-85 grader,driftstemperatur!! Hvorvidt frostveske eller ikke, har mindre betydning for problemet..! Hilsen rogeri som fremdeles står på kaia i din hjemmehavn!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 Hei, kar kjøpt en båt hvor det står en Perkins 4.236 med varmeveksler. Forrige eier oppgav en vanlig driftstemperatur på vel 80 grader. Jeg får vel 90 grader på pen gange. Kunne ønske å høre om noen hadde synspunkt på følgende: 1) Hva er urovekkende høy temperatur på en slik maskin? 2) Dersom det er etterfylt vann i stedet for kjølevæske;- kan det ha betydning for temperaturen? 3) Hvor starter en prosessen med å finne årsak til høy temperatur? - termostat, varmeveksler, ferskvannspumpe osv. <{POST_SNAPBACK}> 1) 100 grader er urovekkende, 90 grader vil jeg si er mer enn jeg ville likt. Hulda regulerer slik at litt over 80 grader nås ganske kjapt. Der blir temperaturnåla stående uansett belastning som om viseren skulle vært limt fast i glasset. Karakteristikken varierer med de forskjellige motorfabrikatene. 2) Etterfylling med vann har ingenting å si for temperaturen, men kokepunktet blir senket. Kokepunktet, som du skal holde deg under, bestemmes av trykket i kjølesystemet og frostvæskeblandingen. 3) Den har de andre svart helt OK på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 Min Perkins 4.236 LowLine Marine hadde en temp på ca. 88 grader i alle år v marsjfart 2400 rpm. (2800 rpm var max turtall) . Ved tomgang sank temp etterhvert til under 70 grader. I følge verksteds håndboka hadde termostaten max åpning og full gjennomstrømning v 94 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Messy Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Jeg har også en Perkins 4.236 LowLine Marine motor. Termostat åpner ved ca 75 grader. Jeg har hatt problemer med at den blir varm, 90 -100 grader ved turtall på 2400. Det som skjer er at temperaturen skifter noen ganger relativt brått. Bytte sensor, da spesialist i Tønsberg var ganske sikker på at det ikke skyldes termostaten. Han mente det måtte være sensor eller elektronikken som fusket. Byttet sensor, samme problem. Kjøpte et nøyaktig temometer som ble fastmontert. Resultat: Når tempmåler i båt viser 80, viser termometer 75 grader, når tempmåler i båt viser 95 grader (ca 2200 rpm.) sier termometer at det er 78 grader. Har også lagt merke til at temperaturviser i båt er følsom for spenningsforandringer. Det kan virke som om det er et elektronisk problem. Har ennå ikke kommet til bunns i saken. Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordboer Svart 31.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2005 Takk for nyttige innspill - her er det flere angrepsvinkler. Det jeg først skal gjøre er å få en sjekk av om den oppgitte temp. på instrumentpanelet er rett. Forstår at det kan settes ned et termometer i ekspansjonstanken, men her er det vel en del trykk under drift; - hvordan løser jeg det? Til "Messy": Hvordan fastmonterte du et nøyaktig termometer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Vannet i ekspansjonstanken er vel noe kjøligere enn i motorblokka. Temp bår tas ut på toppen av blokka, helst i nærheten av termostaten (på trykksiden). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Når termostaten åpner vil vannet relativt raskt skiftes ut i ekspansjonstanken med det varme,og det vil neppe bli den store temp. forskjellen her og i resten av blokken. Helt nøyaktig vil det ikke bli, men en god indikator på om giveren er feil!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Messy Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Jeg bruker et termometer som er til å montere på vannrør ( fikk det av en kamerat). Samme benyttes (og selges ) av bl. a. rørleggere. Monterte det på røret til termostatkammeret. Termometeret er som en rund, flat klokke med en kraftig justerbar spiralfjær som klemmer termometeret mot røret. mvh Messy Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 .... som er til å montere på vannrør. Samme benyttes av bl. a. rørleggere. Monterte det på røret til termostatkammeret. Termometeret er som en rund, flat klokke med en kraftig justerbar spiralfjær som klemmer termometeret mot røret. Er det et slikt et du mener? Det som synes nederst, til venstre i bildet? Dette får du kjøpt hos Clas Ohlson og heter Anleggstermometer - til venstre i bildet. Art.: 34-631 og koster 79,- Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordboer Svart 31.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2005 Sannelig mange tips og råd å få!! Flott nettsted. Flaks at jeg skal til Oslo i morgen - da kan jeg kjøpe et slikt anleggstermometer. Hvor stort avvik vil det være mellom dette og føleren som står i blokka?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Messy Svart 1.September.2005 Del på Facebook Svart 1.September.2005 Er det et slikt et du mener? Det som synes nederst, til venstre i bildet? Dette får du kjøpt hos Clas Ohlson og heter Anleggstermometer - til venstre i bildet. Art.: 34-631 og koster 79,- <{POST_SNAPBACK}> Det ser helt likt ut(venstre i bildet), så det er sannsynelig samme. Funger greit, og viser temperatur som ihverfall stemmer med data på termostaten. Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.