Gew77 Startet 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2019 Vi liker veldig godt å ligge på svai, men til nå har vi feiget ut og kun lagt oss der det er bøyer. Hva er den beste teknikken for å anker opp? Vi har en tung båt, men også et kraftig anker. Hvordan vet vi at vi har godt feste? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
jeb Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Det er også min drøm, har lagt til rette for det denne sesongen, men får se om vi ikke feiger ut. så følger denne for ideer og utspill Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
ne.andersson Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 (redigert) Jeg er absolutt ikke noe ekspert men start med å se til at du har et anker som er laget for å feste og ikke ploge, slipp anker og legg ut minimum 2,5 ganger dybden, legg i revers og skli litt bakover og kjenn at ankeret sitter. Godt mulig det ikke er sånn andre gjør det men jeg har nå aldri løsnet Redigert 2.Juni.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Skumlere å ligge med baugen inn mot land og anker bak en svai. Bare bakk ankeret fast og ha god avstand til andre båter så går det bra. Vurder ankervakt på telefonen. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 (redigert) Seilbåt 14 tonn legges trygt som følger Finn et passende sted, blåser det så ha vinden i baugen. Dybde ikke over 10 meter, sjelden god ankringsbunn dypere enn 10 meter. legg ut 3 ganger dybden pluss høyden fra vann til ankerrulle. Legg videre ut 1-2 ganger dybden mens du sakte bakker i 1-2 knop. totalt 4-5 ganger dybde pluss høyde fra vann til ankerrullen Når kjettingen strammes og ankeret sitter, gis gass opp til 2500rpm på motoro (3/4 gass). Kjør ankeret fast Sjekk at båten ligger i ro mens du bakker. har du et bra anker som takler vindksift så ligger du trygt ? 2500 rpm er ok på 75 hk seilbåt. Da jeg hadde 870 hk IPS ble det «litt mye» ? Redigert 2.Juni.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Vi ligger en god del på svai. De første årene var vi mer paranoide enn vi er nå og brukte en anchor watch app på telefonen. Det siste året har vi sluttet med det, vi er vel bare blitt trygge og tenker ikke på det. Men det hjelper i begynnelsen. Dropp anker Bakk og mat ut kjetting/tau(vi bruker 3 ganger dybde eller mer, været og plass bestemmer) Lås kjetting/tau Bakk hardt for å kjøre fast anker Se deg rundt enda en gang for å bli enig med deg selv om at du har plass Fest kjetting tau med hanefot eller noe annet for å hindre at ankervinsj får kreftene Ta deg en kaffe/brus og start å lage mat Man blir tryggere etter hvert. Vi oppdager ofte at vi har latt ankervinsjen ta kreftene direkte, det er nok det vi glemmer oftest. Har gått bra til nå, men det er ikke anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 For å følge med om du blir liggende i ro så la kartplotteren stå på, og zoom helt inn på båten. Da blir det en krusedull eller en radie-sektor av slepelinjen etterhvert. Se at du ikke gradvis beveger deg bort Ta også ut en overrett linje på land, en flaggstang og et tre på linje f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 Viktigste, syns jeg, finn en plass som du føler seg trygg på. De aller beste svaiplassene utgjør en skål, dvs at om du ankrer i midten så blir det grunnere i alle retninger, mao vil ankeret bli dradd i oppoverbakke og forholdet dybde/lengde på kjetting bli bedre og bedre om en skulle dregge litt. Og enda bedre om "skålen" er så stor at det ikke gjør noe om dere dregger litt. En plass som er begrenset i størrelse og feks plutselig blir brådyp kan være helt ok om været er riktig, men være dårlig om været blir "feil". --- Ville begynt med å ligge på svai på noen gode plasser i fint vær. Kan også være god mental trening å forlate båten mens den ligger på svai på dagtid, lære seg å stole på at den faktisk ligger trygt og godt. --- Og ikke bli "vaktbikkje". Om dere ligger på en god plass i godt vær, dropp ankeralarmer og diverse løsninger som du kommer til å sjekke hver gang du våkner i løpet av natta. Med mindre været endrer seg så sov uten å sjekke. Fungerer ikke det, legg deg et sted i båten du kan titte ut et vindu og ha noen overettmerker for visuell kontroll. Det er helt normalt at en båt på svai beveger seg både hit og dit, det er ikke noe å stresse med. Men er været skiftende/dårlig, og/eller svaiplassen har begrensinger, da er det ok å bruke "hjelpemiddler" for å holde ett øye med situasjonene gjennom natta. Men ikke nødvendig, i mine øyne, under normale forhold. Det blir fort mye mas om en skal ligge å følge med på dill og dall gjennom natta. --- Vi ligger mye på svai i ferier, nesten bare egentlig. Er ofte stressa de to første nettene, men det gir seg når en erfarer at ingenting skjer. Og for min del så hjelper også ankerdram(er) en god del ;-) --- Ang hvor mye du bør legge ut... om været er fint og det er blikkstille gjennom natta... er det ikke sååå nøye. Men en god regel er minst 3x dybden, og har du nok kjetting og plass, legg ut det du har, enkelt og greit, med mindre det blir helt "ko-ko" da :-) Er ikke mye poeng å legge ut 70 meter på 5 meters dyp en stille natt. --- Og bruk avlastere så du ikke henger etter vinsjen, husk å fest de før du bakker fast ankeret. Du får sånne greier som du lett hekter inn på kjettingen på båtbutikker, men traktor/landbrukssjapper har de samme til 1/10 av prisen. Fest i ett tau som du fester i kryssholtet, så gir du litt slakk på vinsja så kjettingen er slag frem til der tauet er hekta inn på kjettingen. --- For å planlegge, meld dere inne i FB gruppa "På svai", der finner du svaiplasser lagt ut i Google Maps, og du kan også søke frem plasser i selve gruppa der brukere beskriver de ulike plassene. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Et bra anker og kjetting er tingen. Har du tau helt til ankeret så kjøp en daumann ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Klart du tør! Med så stor båt er det vel ingenting som er bedre enn svai. Gode råd er gitt allerede; mer enn 3x dybden, godt og tungt anker, solid kjetting (for å få daumann Effekten) Er du av den nervøse typen kan du sette en ankervakt på plotter eller på en app - den forteller hvis du har dregget for langt. Ta hensyn til lang kjetting når du setter alarm grense. Husk ankerlanterne om natten (finnes gode på batteri om du ikke har det montert) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Takker for mange nyttige tips Har meldt meg inn i FB gruppen som nevnes nå:) Tror jeg må begynne med å merke ankerkjettingen slik at jeg vet litt mer om hvor mye som slippes ut. Har ikke frittfall på vinsjen, så det bør være mulig å vite hvor mye jeg slipper ut. Ang feste slik at ikke vinsjen blir belastet av rykket. Jeg har en bit med tau som har et sjakkel i hver ende denne benyttes for å låse ankeret slik at det ikke faller ut. Denne festes i kjettingen på hver side av "Dingsen" som drar inn kjettingen. Holder dette som sikring? Type anker se bildet, er dette type pool? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Når man skal bakke anker fast, vil strøm og drift være samme retning heile natta, eller sitter ankeret like godt når drift snur ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
R.O Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Skjønner ikke helt denne frykten for å ligge på svai, er vel tryggere det enn å ligge med baugen 50cm fra land... Har ligget på svai alle de perioden jeg har vært i båt som barn, eller hatt båt selv. Fra midten på 70 tallet, kan aldri huske det som noe problem. Legg ut masse ankeline, er du skvetten så bruk en daumann i tillegg. . Så gjør man en rask vurdering av bunnforhold. Største risikoen er å ankre opp et sted der ankeret kan dras ut på større dybder, også mister du helt festet. Mange ankringsplasser er store bukter som er godt beskyttet, dersom du slipper anker på et "dypt" sted i bukta vil du ev bare drive mot grunnere vann, og lengden på ankerlina blir bare lengere i forhold til dybde, og du vil få bedre feste.. Lå masse på svai med 3,5t seilbåt for en del år siden. Brukte da kun en liten paraplydregg, masse line ut, så var det aldri noen problem. Men da vurderte jeg også alltid bunnforholdene. Viktig å ikke slippe ankeret på en rygg som stuper ned på begge sider... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 1 hour ago, Sjeldenutpå said: Når man skal bakke anker fast, vil strøm og drift være samme retning heile natta, eller sitter ankeret like godt når drift snur ? Litt rolig tidevann gjør ikke allverden av forskjell, men sterk strøm blir ganske pussig – uten at det nødvendigvis gjør det umulig å ankre av den grunn. Husker vi lå et sted med ca 4 knop strøm og relativt sterk vind fra motsatt kant; kjettingen strakk seg bakover mot kjølen, mens baugen pekte inn i vinden. I tillegg til gode tips nevnt over ville jeg lagt til at det lønner seg å gjøre dette i rolig tempo, synes mange som ser usikre ut har for vane å skulle ha det hele unnagjort i en fei. I alt annet enn veldig sterk vind lar vi båten sige veldig sakte opp mot vinden, og lar kjettingen smyge seg ut i rolig tempo når båten har stoppet helt opp. Da får en bedre tid til å tenke, og gir ankeret bedre tid til å sette seg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 et tips jeg nesten alltid glemmer selv: sett et waypoint på plotteren der hvor ankeret droppes. Da kan man enkelt kontrollere om dreggen sitter eller ikke ved vindskift. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 På trange steder kan det være utfordrene å vite akkurat hvor man skal droppe anker, og hvor nære land eller andre hindringer kommer man etter at all kjetting er ute. Jeg har hatt god erfaring med å lage avstansringer i OpenCPN slik at man kan se hvor man får best rom til å svinge. Fikk tipset her: Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
eivindch Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 For det meste ligget på svai de 28 årene vi har hatt båten. CQR (sikkert ikke det beste idag), kjetting og som regel 3 x dybden + 10 meter. Merke for hver 5 meter på kjettingen. Med mindre det er meldt om vindstille strammer vi kjettingen med forsiktig revers inntil vi ser med krysspeiling at båten stopper. Fungerer fint. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Mange spørsmål, det er bra :-). Ang å bruke sjakkel inn på kjetting for å avlaste vinsj så vil jeg si at det er ok så lenge det er ok, altså om det er rolige og fine forhold. Om det plutselig blåser opp så er også avlasteren med på å redusere rykk i kjettingen sånn at en ikke så lett dregger/slipper taket. Det kan en oppnå ved å forlenge tauet til avlasteren(e), eller bruke en standard rykkdemper. Ser ikke for meg at det er helt optimalt å begynne å skulle skru ut en sjakkel om forholdene blir dårlige og en vil kjapt avgårde. Hvis du har en traktorsjappe i nærheten får du en kjettinglås for en tier, eller deromkring. Det fungerer veldig enkelt og greit. Men kan være greit å ha en hammer eller noe å "dælje" den med om den har satt seg godt i kjettingen. https://www.okonomi-deler.no/kjettingkrok-9-mm Avlaster gjør også at en ikke får lyd fra anker/kjetting via vinsjen, som en kan få om en ligger etter vinsjen. Og normalt så er ikke vinsjer festet for å holde båten pr sé, så avlaster er lurt uansett. ------ Når det gjelder vinddreininger om natta, eller forsåvidt når som helst så skal det litt vind til for å dra hele kjettingen og ankeret rundt, båten kan fint ligge å "snurre litt" i lett vind uten at en egentlig påvirker ankeret. Men om det først faktisk dreier så kommer det an på ankeret og plassen om det utgjør et problem. Noen ankre setter seg på nytt etter å blitt dreid med en gang hvis forholdene er "riktige". Noen bruker litt tid, noen kan havne opp ned og ja... Hadde BT brucekopi på forrige båten og det trengte litt tid på å sette seg på nytt så da måtte jeg ha litt plass til å dregge om det var meldt vindskifte. Nå har jeg Rochna og har faktisk aldri opplevd at det ikke setter seg. Dvs en gang i Croatia utenfor den dere lange stranda/tunga ut, Zlanti Rad heter det, hvor bunnen var noe nær stor rullestein så fikk vi ikke ankra opp. De lokale turistbåtene slapp ned noen svære greier som vel mer fungerte som moring enn anker :-) ------- Så ja, finn en lun og trygg plass med gode forhold. Slipp anker, nyt å sitte i le i cockpit uansett hvilken vei det blåser. Ta et par ekstra ankerdramm og dropp ankeralarm. Å sovne i en båt som ligger på svai er en helt annen opplevelse, en kjenner at den beveger seg naturlig med vinden og sjøen :-) Morgenbad uten naboer med store øyne om en ønsker å få litt farge over/nedenfor skillet er jo også mulig på svai ;-) Men pass på, steike lett å bli solbrent :-D Og nå mener jeg ikke at alle på svai er nudister, men mangel av klær på varme dager er langt mer vanlig der enn i gjestehavna, for å si det sånn :-) Som en annen her nevnte, ta det rolig og pent, ikke stress. Går det ikke å få satt på første forsøk, ta en bonusrunde og prøv igjen. Siden du ikke har frittfall så kan du fort lage deg en telleregel på hvor mye du slipper ut. Altså så enkelt som å telle meter pr xx sekund. Da slipper du å bekymre deg over manglende merking, merking du ikke ser osv. Min båt ønsker veldig gjerne å dreie med hekken mot vinden når jeg skal sette anker så jeg må bruke baugpropellen for å ikke vri rundt når jeg slipper ut, evt bakke med jevnt sig for å holde styrefart akterover. Og jo mer det blåser jo mer vil hun vri seg. Men når ankeret først er i bunn så kan jeg vente litt og la det ta litt tak så dreier baugen opp i vinden igjen. Så om det blåser mye må jeg gjerne slippe ut i omganger. Dvs slutte å slippe ut når jeg begynner ligge helt på tvers i vinden. Og når ankeret skal opp så kjører jeg etter, en hører på vinsjen når den begynner å løfte tungt. Og en hører også når ankeret løftes fra bunnen, da drar vinsjen jevnt tungt, pluss at min båt resolutt dreier hekken opp i vinden da ;-) Om ankeret er fullt av gjørme og eller annet, la det henge rett under overflata og evt bakk ett stykke til det meste er av. Men vær forsiktig om det er sjø så det ikke slipper i en bølge og dæljer i baugen. Det er sånt en bare må prøve seg frem med. "Gud løkk" :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Ankeralarmen bør settes i det du slipper ankeret. Har noen ganger brukt en app på telefon til dette, tester at den virker hver gang jeg tar jolla til land. De første gange forsto jeg ingenting av hvorfor telefon lagde masse rare lyder. Bruker ofte samme regel som eivindch, dybde ganger 3 + 10 meter. På 3 meters dyp holder det ikke med 9 meter kjetting ute. Har prøvd, og fikk ikke satt ankeret. Med 25 meter satt det. Kjører fast ankeret tilsvarende 6 knop fart. Tror ikke en skal bruke turtallet fra seilbåt når en kjører fast en motorbåt. Kjører du ut kjettingen kan du bruke stoppeklokke for å beregne antall meter du kjører ut. Men merking er klart best, da vet en hvor mye som er ute. Har malt kjettingen med fargekoder hver 5 meter, så sluttet å telle. Enklere med merking. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Jeg har ligget på svai i 15 år. Løsnet en gang, men det gjore alle omkring. Kraftige kastevinder, som kom plutselig. Jeg legger alltid 2 ankere, et i front og et akter. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Langs land Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Faxen skrev 1 time siden: Jeg legger alltid 2 ankere, et i front og et akter. Ja men det er jo genialt, alle vi andre svaier, mens du ligger stille! Svaie betyr å la båten bevege seg fritt rundt et fast punkt, ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Mare Nostrum skrev 18 minutter siden: Ja men det er jo genialt, alle vi andre svaier, mens du ligger stille! Svaie betyr å la båten bevege seg fritt rundt et fast punkt, ankeret. Enig med du - dette høres ikke bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 (redigert) Faxen skrev for 1 time siden: Jeg har ligget på svai i 15 år. Løsnet en gang, men det gjore alle omkring. Kraftige kastevinder, som kom plutselig. Jeg legger alltid 2 ankere, et i front og et akter. Men da ligger du jo ikke på svai per def. pluss at du roter det til for andre i nærheten som faktisk ligger på svai Redigert 3.Juni.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 To ankere i dette oppsettet vil også tåle mye mindre vind enn ett anker hvis vinden snur 90grader på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 (redigert) Sahara skrev 1 time siden: To ankere i dette oppsettet vil også tåle mye mindre vind enn ett anker hvis vinden snur 90grader på båten. Helt riktig, en ender med å dreie ankere(ene) fremfor å dra de rett bak, som de er laget for. Lå en gang i en ganske så beskyttet og egentlig begrenset lagune, tro om det var Skutevika/bukta eller noe på innsiden av Jomfruland hvor en relativt stor motorbåt hadde lagt seg med to ankre midt i. Han tok den plassen han tok, men reduserte nok muligheten for 3-4 andre båter å ligge på svai. Greit når det er plass nok, ugreit når det er trangt. Redigert 3.Juni.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.