Jump to content

Vi ønsker å ligge på svai, men tør vi?

Gew77

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
pacuare skrev for 3 timer siden:

Ankeralarmen bør settes i det du slipper ankeret. Har noen ganger brukt en app på telefon til dette, tester at den virker hver gang jeg tar jolla til land. De første gange forsto jeg ingenting av hvorfor telefon lagde masse rare lyder.

Kjenner meg igjen i den :-) 

Etter hva jeg har skjønt er det også en app så en kan legge en telefon igjen i båten og logge den vha telefon en har med seg. 

---

Men helt ærlig, jeg har nesten sluttet å bruke diverse alarmer. Bruker det kun når jeg faktisk føler at det trengs, som er ganske sjeldent, nesten aldri egentlig. Er det drittforhold så ligger jeg like godt i cockpit og er min egen ankeralarm. 

Om jeg bruker en app på brett eller telefon så ligger det i bevisstheten og jeg må kikke hver gang jeg såvidt har noe i nærheten av ett våkent øyeblikk, ødelegger den gode nattesøvnen.  Men for all del, om en føler seg utrygg og ikke klarer å sove uten en alarm så må en jo ta det i bruk. 

Og for min del fungerer alltid et par ankerdramm for å få sove godt. Antagelig verdens dårligste råd å gi hvis en plutselig må opp og dra anker i nattemørket og hylende vind.. men greit. Alle har sitt ;-) 

For å teste hvor mye jeg klarer å henge på anker foran bruker jeg å finne litt rolige dager, bli kjent med bunnforhold.  Når jeg da henger greit på rolige vindforhold,  tester jeg gjerne ut i litt mer vind.  Da føler jeg meg langt tryggere når jeg vet jeg henger. Har et par områder jeg ligger greit selv om det blåser 14 ms 

Endelig ble det Bobåt

Duppe skrev for 3 timer siden:

Det er vel type Fortress eller Danforth. Et av de bedre ankrene etter hva jeg har sett av tester. Resetter visstnok Ok etter vindendring også.

Dette er en tidlig modell av Engbo sitt patentanker.

Klørne er støpt hver for seg og ble festet til dreiebolten med låsepinner ved montering av ankeret.

Midtpinne skrev 54 minutter siden:

@Fiks Jeg har to slike anker, det ene bruker jeg i baugen på båten. Vi har ligget på svai noen netter uten problemer med det, men ikke i kraftig vind, maks 6-8ms. Det har satt seg uten problemer og på første forsøk hver gang til nå.

Vet du noe mer om dem? Funker de bra eller er det bare å kaste og kjøpe nytt?

Jeg har den "nye" typen Engbo anker på 16kg med blytau som hekkanker på min Årø 875. Har så langt ikke hatt problemer med dette, men fortøyer alltid med landfeste forut i uthavner.

Har også et lignende "Pool"  type hjemmelaget anker på ca. 13,5 kg som reserveanker forut, se prosjekttråd her.

Regner med at begge disse ankrene graver seg godt ned da det pleier å følge med en god del sand når de heises opp igjen.

884565875_Ankerkasse27.jpg.358dbc73609c3c7a72103a2b22a7e060.jpg

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev for 2 timer siden:

Har ankervinsj med kjetting akter. De gangene vi har ligget på svai så har jeg dratt kjettingen opp til baugen for å få baugen mot vet vind. Men bråket fra kjettingen mot dekket var nokså plagsomt.

Med avlaster så henger båten etter tauet på kryssholtet, da slipper du støy fra kjettingen. 

I forhold til trådstarters familietur-behov blir kanskje forkatting litt drygt, med mindre man havner i en uforutsett krevende situasjon? Eller vil ligge mange båter på ankeret til en båt. 

Har aldri brukt metoden selv, men har jo et anker akter også så muligheten er der. Burde hatt en liten kjettingbit ferdig med sjakler liggende i tilfelle behovet inntreffer.

Hvordan er forkatting ved skiftende vindforhold? Blir det bare rot mellom ankrene etter noen dreininger av vindretning?

Guest Avmønstret#
nordan family 27 skrev 20 minutter siden:

Hvordan er forkatting ved skiftende vindforhold? Blir det bare rot mellom ankrene etter noen dreininger av vindretning?

Har aldri brukt det selv, jeg mener i utgangspunktet at det må være absolutt nødbruk. En bør ha utstyr som er "godt nok", eller forholde seg til det utstyret en har :-) Når det er sagt, jeg har en brucekopi bak som jeg kan "sende ned" på hovedankeret foran om jeg virkelig ikke hadde noen annen utvei en å bli liggende. Får håpe jeg aldri får bruk for det. 

Men rent teoretisk skulle jeg tro forkatting må fungere greit også ved vindskift osv, til en viss grad.. iom at de henger etter hverandre. Og uansett bedre enn det en del mener er lurt, å legge ut to anker med vinkel ut fra hverandre, hvor man ender med to ankre som dras delvis sideveis og belastes ujevnt helt til de evt ligger rett ved siden av hverandre. Og hvor man tidvis vil bli hengende på ett anker av slengen. 

Tenke seg for ett rot det vil bli når vinden snur og man har ute to ankre, hver for seg... uhhh..

nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

I forhold til trådstarters familietur-behov blir kanskje forkatting litt drygt, med mindre man havner i en uforutsett krevende situasjon? Eller vil ligge mange båter på ankeret til en båt. 

........

Jeg leser vel av innlegget til trådstarter at det nettopp er uforutsette og krevende situasjoner han er redd for.  Rekk opp handa alle de som ikke har måttet stå opp på natta en eller annen gang og konstatert at dreggfestet ikke lenger var feste lenger...

Forkatting krever veldig lite, kun en liten 5 kg bruce (eller et eller annet tilsvarende) og ca 3 meter letthåndterlig fin kjetting eller solid tau. Den minste dreggen skal henge under (eller etter...) hoverankeret, så hva du skjøter mellom dem spiller ingen rolle da dette uansett ikke skal inn i vinsjen.

Hva du bruker som forkattingsanker (det lille) spiller kanskje mindre rolle, men jeg regner med at et drittanker er et drittanker, uansett, også hvis du forkatter.  Jeg har kun brukt bruce på begge og det har sittet "dønn" under ganske solide værforhold.  Jeg har aldri opplevd at forkatting har slitt seg, mistet feste eller sklidd ut ved vindskifte. Tvert om.

Jeg har motorbåt, og under slike forhold bruker jeg alltid en "haneklo" av tau som er festet i begge pullerne på baugen med løkker. I enden av tauet har jeg en kjettingklo i stål som fester fast kjettingen fra vinsjen.  Båten blir da liggende med baugen opp mot vind, og ikke hengende på vinsjen skrått bakfra.

Forkatting er etter hva jeg har lest en gammel ankringsteknikk fra seilskutetiden, hvor de virkelig trengte noe som holdt når seilene var blåst i fillebiter, krabbe og torsk kom vannrett gjennom lufta og skuta nærmet seg skjæra.

Guest Avmønstret#

Har ikke opplevd det etter vi fikk Rochna. Men opplevde det med Brucekopi. Men stod ikke opp, konstantere at vi hadde dregget om natta når vi våknet om morgenen. Men lå alene i en "skål" så jeg var ikke redd for at det skulle få feste etter vindskiftet eller at vi skulle treffe noe/noen.

-----

Har hatt mistanke om att vi har dregget litt noen andre netter, men det spiller normalt liten rolle om man har litt plass. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Nå er det vel naturlig å velge seg rolige sommernetter til å ligge på svai når man er litt usikker. Og så sjekker man værmeldingen også. Det er ikke akkurat normalt at det plutselig blåser opp om natten på Østlandet på sommeren uten at det er meldt. Og da holder det lenge med det ankeret man har uten triks og fiks. Men selvfølgelig legge ut nok kjetting og kjøre ankeret skikkelig fast med motor. Og hvis man også har noen timer før man skal legge seg, så får man roen på at båten ligger fint

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...