Euklid Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Det er uproblematisk å seile jorda rundt uten å bedrive forkatting. Så det skal nok gå greit også for trådstarter å forholde seg til ett anker. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Nå er det vel naturlig å velge seg rolige sommernetter til å ligge på svai når man er litt usikker. Og så sjekker man værmeldingen også. Det er ikke akkurat normalt at det plutselig blåser opp om natten på Østlandet på sommeren uten at det er meldt. Og da holder det lenge med det ankeret man har uten triks og fiks. Men selvfølgelig legge ut nok kjetting og kjøre ankeret skikkelig fast med motor. Og hvis man også har noen timer før man skal legge seg, så får man roen på at båten ligger fint Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Phoebe skrev On 5.6.2019 at 19.00: Ved vind og vanskelige strømforhold er det vel bare å forkatte. Har en ekstra 5 kg bruce som jeg kobler på ved behov. Eller er forkatting en glemt kunst der ute? Har ikke stort å bidra med i denne tråden, men må bare markere en «liker» på dette innlegget. Denne typen ting er grunnen til at jeg henger på båtplassen. Nyttig info, uavhengig av om det er noe som trengs ofte eller kun i helt sjeldne tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 På svai har jeg kun dregget en gang, og da lå vi to båter på mitt anker i sterk vind. Så jeg kan vel også rekke hånda i været? Trådstarter kan bare glede seg til svai- livet. Herlig frihet, og litt distanse til det som skjer rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Andrimner skrev 11 minutter siden: Har ikke stort å bidra med i denne tråden, men må bare markere en «liker» på dette innlegget. Denne typen ting er grunnen til at jeg henger på båtplassen. Nyttig info, uavhengig av om det er noe som trengs ofte eller kun i helt sjeldne tilfeller. Har sett det omtalt og brukt på Youtube ifht å ligge på anker i tropiske orkaner i "hurricane season". Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Andrimner skrev 13 minutter siden: Har ikke stort å bidra med i denne tråden, men må bare markere en «liker» på dette innlegget. Denne typen ting er grunnen til at jeg henger på båtplassen. Nyttig info, uavhengig av om det er noe som trengs ofte eller kun i helt sjeldne tilfeller. Hvis du vil ha ett sært triks som brukes mye mer enn forkatting er det å kjøre motor når det begynner å blåse. Har kjørt tomgang noen timer for å redusere ankerstrekk. Snakket med en som hadde hatt marsjfart på motoren en hel natt (værmeldingen var dårlig, så han hadde forkattet i tillegg). Det er ikke forhold man opplever i Norge utenom de værste vinterstormene helt ytterst i skjærgården. Vanlig ankring i norsk skjærgård er ganske bekymringsløst. Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Tommel opp! Men hvordan hjelper tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 På tomgang med propell innkoblet, for å ligge mot været. Det er min plan også dersom det skulle bli ille, men det har aldri vært nødvendig. Jeg har 100HK tilgjengelig så jeg tror jeg skal klare å holde i mot. Livet på svai er herlig, det er noe helt eget. Det er bare og komme igang å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Andrimner skrev 11 minutter siden: Tommel opp! Men hvordan hjelper tomgang? Motoren i gir, altså kraft til ca 2 knop. Reduserer belastningen på ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 OK, da skjønner jeg. I hodet mitt er tomgang frikoblet motor, men det ante meg for så vidt at det måtte være noe sånt som mentes, Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 (redigert) Utrolig mange gode tips her Og befriende fritt for usaklige kommentarer:) Har ikke annet valg enn å tøffe ut til Sandspollen å slippe ankeret i helgen:) Redigert 7.Juni.2019 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Du kommer til å oppdage en helt ny verden. Før var det helt umulig å finne plass, fra nå av vil du kunne legge deg der du ønsker, både med tanke på utsikt, og solforhold. Der blir som regel noe mer vind. Men det bruker jeg å løse ved å lage meg en levegg oppe på flybridge. Første natta sov jeg latterlig dårlig. Mye bedre etterhvert. Nå gidder jeg ikke skru på ankeralarm heller? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Gew77 skrev for 1 time siden: Utrolig mange gode tips her Og befriende fritt for usaklige kommentarer:) Har ikke annet valg enn å tøffe ut til Sandspollen å slippe ankeret i helgen:) Sandspollen er utmerket. Vær klar over at Oslofjorden med tilstøtende områder er spesielle. Her har vi solgangsbris og nattbris om sommeren. Det kan blåse SW 10 m/s på ettermiddagen. Om kvelden løyer det helt ned, og man ser frem til en blikkstille kveld og natt. Ved ettiden om natten starter en nordavind. Dette er en fallvind ut fra land som greit løper opp i 13 m/s, frisk bris til liten kuling. Mange som har fått seg sjokk på nordsiden av øyene syd for Hurum og blant annet Akerøya utenfor Hvaler. Velg ankringsplass og holdebunn med omhu :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Har hjemmehavn i Sætre, så er vant med de endrede vindforholdene i skjærgården her:) Men må nå teste ut svailivet her også, har mange ganger ligget longside i Sandspollen og tenkt at de som ligger på svai der har det mye bedre enn vi som må ut med x-antall fendere og tau før vi kan slappe av med fredagspilsen:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Faxen Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Nå ja, det er ikke bare bare i Sandpollen langs brygge. Har lagt til ved høyvann, og lurt på hvorfor dekket er så skrått. Da var det blitt veldig lavvann. Så alt er relativt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
TerjeFjern Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Gew77 skrev for 6 timer siden: Utrolig mange gode tips her Og befriende fritt for usaklige kommentarer:) Har ikke annet valg enn å tøffe ut til Sandspollen å slippe ankeret i helgen:) Har ligget mye i Sandspollen uten problemer. Bare vær obs på ålegress? som er nærme land/inn mot grunna der . Ankeret sitter ikke alltid så godt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Ålegress, er det mest langt inne i buktene i pollen? Tenker vi prøver oss mer midt i pollen, er vel rundt 10m dypt der? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
TwisT Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Sandpollen er flott å ankre i, bare ligg unna 4-meters grunnen i midten. Det er berg med dårlig feste. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Gew77 skrev for 7 timer siden: Ålegress, er det mest langt inne i buktene i pollen? Tenker vi prøver oss mer midt i pollen, er vel rundt 10m dypt der? Det er det jeg har gjort. Har aldri hatt problemer da. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Husker altfor godt første gangen jeg lå på svai, nydelig vær på kvelden da vi kastet anker. Våknet opp og så ut vinduet og fikk øye på noen busker jeg ikke dro kjensel på, hadde nok slurvet med ankringen for å si det svært forsiktig. Heldigvis fikk jeg ordnet det før kona våknet. Men å ligge på svai er fremdeles noe vi setter høyt, dog både med alarmer og skikkelig anker. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Jeg har merket kjettinglenkene mine med fargestrips hver 5. Meter. Ser disse stripsene både fra flybridge og inne. Gjør det veldig lett å vite hvor mye jeg har lagt ut. Har kun måtte erstatte et par strips på10 år, så de har ikke blitt gnagd av i vinsjen heller. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Bjørn Løvjomås skrev for 15 timer siden: Du kommer til å oppdage en helt ny verden. Før var det helt umulig å finne plass, fra nå av vil du kunne legge deg der du ønsker, både med tanke på utsikt, og solforhold. Der blir som regel noe mer vind. Men det bruker jeg å løse ved å lage meg en levegg oppe på flybridge. Første natta sov jeg latterlig dårlig. Mye bedre etterhvert. Nå gidder jeg ikke skru på ankeralarm heller? Kjenner meg igjen i den :-) Når jeg nå kommer til steder hvor det er svaihavn i nærheten så blir det ofte "ser veldig fullt ut der, la oss ligge på svai i stedet" :-) ------- Mange fordeler, ett aldri så lite snev av privatliv, man får ligge "midt i naturen". Båten ligger naturlig med vinden. Ikke noe gnikk med fortøyninger og fendre. Veldig enkelt å bare droppe anker når en kommer og heise når en går. Og jeg liker veldig godt å sitte i cockpit og "svinge rundt" og kikke. Blir naturlig panorama med sving når båten svaier litt rundt. ---- Og morgenbadene fra akterspeilet, kaffekoppen, tørke i sola. Bedre på svai enn ved kai ;-) Bjørn Eidsvåg: Det e greit nok å følga med men slitsomt å sko gjør det heila tidå e nok for treig te det eg ramle av og havne litt på sidå og så e det så folksomt og så dyrt i hovedleiå så eg trur eg gir blaffen og seile vekk fra heila greiå Eg vil helst ligga på svai på et anker som har festa taket eg vil snu meg med strømmar og vind heilt te ankeret drar meg tebake eg vil helst ligga på svai langt fra hovedled og kai Det kreve meir teft enn vett ska en henga med i hovedstimen du ska både bli hørt og sett så her må du ikkje duppa av i timen det som e trenden i dag kan vær gammaldags i mårå å sko vær med i detta blir ein sliten av med årå Eg vil helst ligga på svai på et anker som har festa taket eg vil snu meg med strømmar og vind heilt te ankeret drar meg tebake eg vil helst ligga på svai langt fra hovedled og kai Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Han Bjørn der har mange gode poeng Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Euklid skrev On 6.6.2019 at 22.13: Det er uproblematisk å seile jorda rundt uten å bedrive forkatting.... Det er det helt sikkert, så lenge du kan det du driver med og har utstyret i orden, dessuten kan mye om meteorologi, lokale vindforhold, vindsystemer, bunnforholdene på stedet, m.m. Men hvem gjør det når folk-i-båt skal ha 14 dager i ferie-skjærgården eller på "Bästküsten" ? I 2016 opplevde vi 2 dramatiske netter, kort tid etterhverandre. Vi var en tur ned til Marstrand uka etter St.Hans. På nedoverturen overnattet vi på Gluppö (utenfor Fjällbäcka). Det blåste kraftig opp om natten fra nord (som var varslet) og resultatet var at hele bukta måtte mønstre opp ved ved kl 03-04-tiden om natten fordi 3 store seilbåter og en større Princess (?) på 50-60 fot mistet ankerfestet omtrent samtidig. Ikke`no gøy lenger når disse plutselig var på vei "på tvers" med bredsiden til vindretningen sydover i bukta. Det var ganske dramatisk da det stod på og det var ren flaks at de ikke traff andre båter som lå i sundet. Det gikk bra fordi "hele bukta" mobiliserte, men lite moro da det stod på. Det samme gjentok seg senere i uka i en bukt på utsiden av Tjörn, to større norske seilere på svai midt i sundet fikk røsket opp ankerfestet etter et vindskifte midt på natten, etterfulgt av kuling fra sørvest. Og disse historiene er ikke unike, mange har sett eller opplevd slike hendelser dersom man har hatt båt noen år. Mye handler om værmelding, kunnskap om lokale vindforhold, planlegging, finne gode lehavner, osv, men hendelsene over skjer hver eneste sommer. Og dårlig ankerfeste handler ikke bare om deg selv, men også sikkerheten til alle de andre rundt deg i samme bukta. Hvordan man ordner seg er opptil enhver, men synes nok at det blir flåsete når man avfeier gode velprøvede og sikre ankringsmetoder som er enkle å bruke de få nettene man trenger "det lille ekstra" for å vite at man ligger trygt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Nja... tror ikke det er mangelen på utstyr som gjør at en del dregger "i vilden sky", det er vel ofte bruken av det :-) Har lagt mange netter på svai i fellesferiene og sett en del båter som tilsynelatende slipper ankeret til bunns i stilla, og dett var dett. Ingen bakking for å feste det, antagelig 1 til 1,5 kjetting ute ifht dybden. Klart, da løsner det fort. Sier ikke at du tar feil ifht dine opplevelser, men ut fra hvordan en god del faktisk ankrer så er det nesten rart ikke flere dregger når det blåser opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.