Jump to content

Volvo Penta b21 125hk (1979) starter ikke etter bytte av registerreim


United02

Recommended Posts

Har en volvo penta b21 som stoppet da registerreima var dårlig, har byttet reima men motoren vil ikke starte igjen. Alt går rundt som det skal men den bare tenner og litt (hosting). Motoren stoppet på tomgang. Noen som har en formening om hva som kan være galt?

Link to post
Share on other sites

Du har nok bommet på en tann på et av drevene. Da vil det ikke stemme overens. Elers så heter den ikke B21 som båtmotor, det er bilbetegnelse. I båt heter den f.eks AQ125. Eller noe sånn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Motoren stoppet grunnet registerreima? Da har vel muligens noen tenner hoppet over. Ny reim ble satt på med hjulene i korrekt posisjon? Om ikke, så er det forklaringen vil jeg tro. 

Om alt er korrekt med veiv- og kamhjul ville jeg sjekket tenningen. Antar at ingenting ble skadet når motoren stoppet?

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort samme jobben engang, og selv om jeg var påpasselig klarte jeg å feiltolke merker på reimhjulene, slik at det ble et par forsøk før jeg fant riktig fase på alt. Hvis denne motoren er som B23, så rekker ikke stemplene opp til ventilene, slik at ingenting skades av å ha satt det feil. Bare å kvalitetessikre i alle ledd, og prøve igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...