Jump to content

Nyoverhalt Perkins 4.108 - olje i eksos og svart røyk, hva er galt?

Morten_L

Recommended Posts

Er i innspurten på en totaltoverhaling av min 1986 Perkins 4.108, den har vært demontert til "molekylnivå"

Blokk og topp har vært en tur hos Midjyst Cylinderservice i danmark med bytte av sylinderforlinger, planslipping av blokk, planlisping av topp, slipe ventilseter, bytte ventilstyringer og trykktest.

Ellers er følgende byttet

- Stempler med ferdigmonterte nye stempelfjærer

- Alle ventilene

- Alle pakninger i hele motoren

- Alle lagre osv i hele motoren

De eneste "slitedelene" som ikke er byttet er injectorpumpa og oljepumpa, disse hadde jeg ingen misstanke om at det var problemer med før overhalingen.

I dag var det prøvestart, motoren startet, men det ryker sinnsykt svart røyk og når jeg ser i karet den spyttet eksos i er det en sort oljefilm på dette

En litt provisorisk tilkoblet oljetryksmåler (nytt instrument og ny giver) viste også veldig høyt oljetrykk så jeg stoppet motoren fort.

Video: Video fra prøvestarten

Oljefilm i eksosvannet:

646443621_2019-06-0313_39_30.jpg.245f6b7c2d7abc9ae7c13739ea97e265.jpg

Er som folk sikkert kan gjette mildt sagt fortvilet og en smule desperat etter hjelp :headbang:

Edit: Glemte å si noe om oljenivå på peilepinnen. Denne ble fylt opp til maks før oppstart og er nå så vidt på minimum, men oljefilter og resten av motor var jo tom for olje før oppstarten så jeg vil anta at mesteparten av oljen gikk til dette

Redigert av Morten_L (see edit history)

oljefjærene på stempler som sitter fast, forsvinner fort oljen da, det kan være for små stempler i forhold til dem nye stempelforingene, og hva olje har du fyllt på, vanlig 15w-40 mineral olje, ellers så er det helt normalt at en motor som har fått full overhaling kan bruke litt olje i begynnelsen, men skal ikke spytte ut all oljen på et kort start

høyt oljetrykk kan komme av at kompresjon går i bunnpanne, så er du ekstra uheldig så må motoren kløyves igjen for å sjekke ut om oljefjærer sitter fast, om stempler er for små i forhold til syllinderforing, fyll på nye olje og prøv og start opp med oljepåfyllingslokk av og peilepinnen ute, spruter det olje og blåser friskt, så er det gjennomslag i motor

Sjekket oljetrykksgiver igjen. Den står på topp også når jeg kobler fra giver så det er enten noe galt med giver/instrument (helt nytt) eller lavt oljetrykk, ikke høyt :confused:

Sylinderforinger er honet til spec av cylinderservice og stempler og stemplefjærer er nye.

Jeg satte inn stempler med monteringsolje da jeg satte den inn så de ikke skulle gå tørt til oljetrykket kom. 

Oljepålyllingslokk er helt tørt for olje og peilepinnen har kun olje nederst så jeg håper og tror det ikke er gjennomslag.

Jeg fyller på en drøy lurer for å komme til max igjen så det er nok ikke så store mengder olje som er forsvunnet (tørt oljefilter osv før start)

Ingen oljekjøler eller liknende som lekker og lurer deg her? Kjenner ikke motoren, men om du har noenlunde kompresjon så skal det vel litt til at motoren halvblander olje og vann. 

Du klarer ikke å få den til å gå med tørr eksos for å få et bilde av selve forbrenningen? Nyoverhalt så vil den jo brenne av/spytte ut monteringssmøringen også. Roer seg etter et lite minutt. 

Andor skrev 54 minutter siden:

oljefjærene på stempler som sitter fast, forsvinner fort oljen da, det kan være for små stempler i forhold til dem nye stempelforingene, 

Høres fornuftig ut. Når du monterte ringene, kjente du at de gikk ledig i sporet da? Rensket du sporene i stemplene for evt. grader og koks? Og så er det vel opp og ned på disse ringene også?

Et annet forslag er feilmonterte ventiltetninger.

Komodo skrev 11 minutter siden:

Høres fornuftig ut. Når du monterte ringene, kjente du at de gikk ledig i sporet da? Rensket du sporene i stemplene for evt. grader og koks? Og så er det vel opp og ned på disse ringene også?

Et annet forslag er feilmonterte ventiltetninger.

Det er nye stempler med ferdigmonterte stemplefjærer. Har bare vridd dem så åpningene er fordelt. Alt satt inn med monteringsolje og gikk lett da jeg satte dem inn.

Kan jo selvsagt være feilmontert ventiltetning, men de er montert etter anvisning fra leverandøren (annerledes enn de gamle, er en gummihette i tillegg til O-ring)

Her er bilde av tetning på innsugsventilene, eksos har ikke O-ringene. 

405536372_2019-03-0113_57_13.jpg.9e3b7bf157846a265049070d0ee04707.jpg

Dette er fra manualen:

436220467_2019-02-2612_50_18.jpg.5f91a3aa9cdddba45fa19681d3c25d8c.jpg

Jeg spurte derfor leverandøren hvordan jeg skulle montere "deflector" (aner ikke norsk ord for det) og fikk til svar at de skal på først, så O-ring og kun O-ring på innsugsventilene, deflector på alle

Redigert av Morten_L (see edit history)
Morten_L skrev for 2 timer siden:

Sjekket oljetrykksgiver igjen. Den står på topp også når jeg kobler fra giver så det er enten noe galt med giver/instrument (helt nytt) eller lavt oljetrykk, ikke høyt :confused:

Mnja,,,, vanligvis skal instrumentet gå til topps når giverledning kobles fra, og til bunns når giverledning er koblet til og motor står stille. Så ikke kast instrumentet i første omgang i hvert fall. Tempmåler derimot skal falle til 0 enten giverledning er av eller på , om motor er kald. 

hegra skrev for 1 time siden:

Mnja,,,, vanligvis skal instrumentet gå til topps når giverledning kobles fra, og til bunns når giverledning er koblet til og motor står stille. Så ikke kast instrumentet i første omgang i hvert fall. Tempmåler derimot skal falle til 0 enten giverledning er av eller på , om motor er kald. 

Glemte jo når jeg midlertidig koblet på oljetrykksmåler for testkjøring at den nye starteren er topolet så jeg må ha egen jordledning til blokka. Koblet opp det nå og da går instrumentet til 0 som du sier før start 

Tok et ny restartet og oljetrykket er nå 4bar som er innenfor spec :yesnod:

Spørsmålet nå er derfor bare den sorte røyken og oljefilm.  (Og evnt oljeforbruk)

Morten_L skrev 38 minutter siden:

Spørsmålet nå er derfor bare den sorte røyken og oljefilm.  (Og evnt oljeforbruk)

Da er du så langt.
Jeg tror du kan starte motoren igjen og kjøre den varm.
Litt tidlig å ta sorgene på forskudd etter ett par minutter gange mener nå jeg.
Holdt kontroll på oljetrykk og oljemengde så går det nok bra

Er det ikke så mye nytt på denne motoren at den bør kjøres inn igjen? Dvs pen kjøring i et antall timer (20 timer?) for at nye ting skal slite seg litt til og tilpasse seg. Og under innkjøring vil du ha økt forbruk og du bør ta et olje og filterskift etterpå?

Er enig i at det ser voldsomt ut med oljefilmen på vannet, men olje gjør mye ut av seg på vann. I beste fall er det bare olje fra monteringen. Tror jeg hadde etterfylt olje og prøvd igjen for å se om ikke dette bedrer seg ganske raskt.

Jeg ville ikke ha etterfylt til max, det kan være dette blir mye ift vinkel på motor. Fyll til midt mellom min og max og start opp igjen.

Det høres voldsomt ut å kjøre en nyoverhalt motor på max før den er ferdig innkjørt, dette ville jeg vært forsiktig med.

Du har mye olje I sylindrene etter montering, dette gir mye røyk men burde gi seg etter få minutter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...