Jump to content

Vurderer ny påhengsmotor 60-70 hk

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg vurderer ny påhengsmotor til min PolarCirkel 15.

I dag har eg ein 2012 modell Evenrude E-tech 50. Motoren er litt liten til min båt.

Eg vurderer ein ny Suzuki 60 hk.

Nokon som har synspunkt, eller erfaring med desse motorane?

https://www.erling-sande.no/comparer?id1={C427894B-CB3A-48A0-82DF-5F4CC2588C90}&id2={D66646F7-A3BF-4543-AAF8-F1E8B6C750A9}&id3=

Andre forslag til motor?

Evenruden er 113 kg, og det er eit poeng å ikkje ha ein tyngre motor.

Eg er takksam for svar.

Ask

Jeg har vært så heldig å kunne sammenligne 2019 modell Suzuki 60 direkte mot en 2019 Yamaha F60. Motorene er montert på min og hyttenaboen sin Ockelbo B16AL, så sammenligningsgrunnlaget burde være det beste. Yamahaen er noe tyngre (oppgitt 113 kg) ellers er både pris og serviceutgifter på disse motorene ganske like, ihvertfall her i Rogaland. Jeg har kjørt begge båtene relativt mye og har sammenlignet en del direkte mellom båtene. Yamahaen har vært best på de fleste områder. Den går roligere, spesielt på tomgang og når man nærmer seg toppfart. Den har minimalt lavere forbruk (her snakker vi 0,51 kontra 0,54 på målt strekning) og den er litt raskere (33,7 mot 32,9). Når det gjelder toppfart så kan mange faktorer spille inn, men i stort sett alle tilfeller vi har målt så har Yamahaen vært en liten knop raskere. Yamahaen er også raskere opp i plan, men det kan også ha noe med propellvalg å gjøre. Du gjør et godt valg uansett hva du velger her, men mitt inntrykk er at Yamahaen har et litt bedre rykte på bruktmarkedet så jeg ville nok gått for det. 

Hvis 50hk er i minste laget, ville jeg vurdert yamaha sin 70hk 4-takt, 119kg, eller andre lette 70hk. Grunnen til at jeg ville valgt 70hk er at e-tech er en 2-takter med større dreiemoment en 4-takter i turtallsområdet der du får båten i plan. Er litt redd at forskjellen opp til 60 hk 4-takter er litt liten på veg opp i plan, men jeg har ikke erfaring med noen av disse motorene.

Yamaha er desverre ikke hva det engang var, se hva som blir mest brukt til yrkesbruk i disse dager. 

Jeg hadde en 2016mod suzuki df50a som jeg kjørte over 2000timer med på en ombygd halco 18 som toppa 26knop, med 500L vann og 20teiner så fikk jeg 19knop hvis jeg fikk surfa den opp i plan. Den fikk det hardt i 2 leppefiskesesonger, 100teiner i vannet, som blei sjekka 3ganger om dagen, så det var mye tomgangskjøring og svært mye giring. Så blei den missbrukt 2 hummer sesonger og 2 vintre. Jeg havna på 3-4L i timen på forbruk under leppefiske og da hadde jeg service på motoren hver 200time/14dag

Eneste problemet jeg fikk var at powertrim delen i hjernen slutta å virke, så vi måtte koble oss utenom hjernen for og få den til og virke igjen der og da. 

Onkelen min har brukt samme suzuki 60 i 6-7år/5000timer og den er det fortsatt liv i. 

Ask skrev for 1 time siden:

I dag har eg ein 2012 modell Evenrude E-tech 50. Motoren er litt liten til min båt.

hvor er det det butter i mot?   etecen kan vel oppdateres til 60hk også?   

Polarcirkel skrogene er ikke de mest lettdrevne heller.   En kompis av meg har en 18 foter, den satte han en Suzuki DF140 på for å ha krefter nok

Ellers, i 60hk 4t klassen så er det vel faktisk honda som har gjort det best på ytelse i de testene jeg har lest..  ?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mort1 skrev for 9 timer siden:

Grunnen til at jeg ville valgt 70hk er at e-tech er en 2-takter med større dreiemoment en 4-takter i turtallsområdet der du får båten i plan. Er litt redd at forskjellen opp til 60 hk 4-takter er litt liten på veg opp i plan, 

Enig. Hvis du opplever 50 e-tec som knapp, tror jeg du vil bli mest fornøyd om du går opp til 70. Du drasser på litt dykkerutstyr også, ikke sant? 

Et tips kan være å se etter en motor med registerkjede, da er den billigere å eie. Mercury er kanskje billigst på servicedeler? Jeg ville vel også sjekket vektforskjellen på 70 hestere. 

ivar skrev for 16 timer siden:

hvor er det det butter i mot?   etecen kan vel oppdateres til 60hk også?   

Polarcirkel skrogene er ikke de mest lettdrevne heller.   En kompis av meg har en 18 foter, den satte han en Suzuki DF140 på for å ha krefter nok

Ellers, i 60hk 4t klassen så er det vel faktisk honda som har gjort det best på ytelse i de testene jeg har lest..  ?   

Hei

Takk for alle svar.

Det buttar i mot når det gjeld å få båten opp i plan med tyngre last. To techdykkarar går, men det tek litt tid. Med tre dykkarar tek det litt tid, før båten kjem opp i plan.

Med tung last tek det tid før eg får opp turtallet.

For meg er det viktig å få båten i plan med tung last. Toppfarten er ikkje viktig.

Komodo skrev for 6 timer siden:

Enig. Hvis du opplever 50 e-tec som knapp, tror jeg du vil bli mest fornøyd om du går opp til 70. Du drasser på litt dykkerutstyr også, ikke sant? 

Et tips kan være å se etter en motor med registerkjede, da er den billigere å eie. Mercury er kanskje billigst på servicedeler? Jeg ville vel også sjekket vektforskjellen på 70 hestere. 

Eg drassar på dykkeutstyr ja, og arvingane skal fiska leppefisk i sommar.

Er det skilnad på servicekostnadane når det gjeld registerreim og registerkjede?

Er det slik at eg heller bør kjøpa ein ny Evenrude e-tech 60, fordi desse motorane har mest kraft når eg treng det mest/ for å få båten opp i plan?

Ask

En nabo fikk byttet registerreim på yamahaverksted i fjor, kr 3000,-, han kom da med båten på henger. Mener det er 5 års intervall på dette. Dette var yamaha f100.

Reisterkjede blir det i utgangspunktet ikke gjort noe med, men enkelte bilmotorer må bytte registerkjedestrammer/styrer pga slitasje, vet ikke om det er intervall på det.

På min mercury f150 har jeg ikke funnet noe om vedlikehold på registerkjedet. Registereim altså noe dyrere.

2-taktere er generellt litt raskere når du skal opp i plan, spesielt med mye last. Men jeg hadde valgt 4-takter hvis det er snakk om helt ny motor, pga at jeg er litt vel opphengt i støy på sakte fart og rolig marsjfart. Motor ville jeg kjøpt der hvor du får best service, og jeg ville kjøpt så stor motor du tror skroget tåler vektmessig.

Du har etec 50, går du opp til etec 60 øker du effekten med 20%, må bli forskjell det og.....

Kikket på amerikanske Evinrudesider, der er det også en etec 60HO, antagelig samme som 75 og 90...noe tyngre igjen.

Du kan også montere på en firebladers propell som er litt lett, gir deg max turtall med den last du pleier å ha, det vil anagelig hjelpe når du skal i plan med mye last.....

Ask skrev for 2 timer siden:

Med tung last tek det tid før eg får opp turtallet.

For meg er det viktig å få båten i plan med tung last. Toppfarten er ikkje viktig.

Ut fra dette kunne du jo prøvd å sette på en lettere propell først. Hvilken propell står på nå?

Er det skilnad på servicekostnadane når det gjeld registerreim og registerkjede?

Ja, som @Mort1 skriver over så er det lavere servicekostnader med kjede. Jeg tok en service på min Mercury 100 nå nylig, og fikk en kommentar av Ravn da jeg betalte at det var vel ingen andre påhengere som har så rimelige servicedeler. Nå er jo selvsagt han litt inhabil, men han selger jo også Yamahadeler og Evinrude. Noen Yamaha motorer har jo også balanseaksler som også er et servicepunkt. Så hvis du må bytte balanseaksler, registerreim, strammere osv. osv. så passerer du fort 20 lapper. På en enklere motor er det olje, oljefilter, gearolje, tennplugger, sink og bensinfilter. Og litt fett i smøreniplene da. Tennplugger behøver man ikke bytte hvert år, de byttes etter behov. Jeg byttet ikke sink på min motor nå, den var nærmest urørt. 

Hei

Motoren blei skada under opphald på verkstad, og det går nok mot ny motor.

Då nyttar eg høvet til å gå opp eit hakk eller to.

Båten er tung nok som det er, og spesielt akter.

Eg har såleis lite lyst på ein tyngre motor.

E-tech 60 er eit kg tyngre enn 50-hestaren, men eg likar ikkje at motorane ikkje har metriske gjenger.

Eg skal definitivt setja meg inn kva service kostar.

Ask

Ask skrev for 10 timer siden:

E-tech 60 er eit kg tyngre enn 50-hestaren

Den eksosventilen veier ikke mange hundre gramma

Men det er svært lite forskjell på 50 og 60 etec syns jeg. Jeg har en 40, som jeg satte eksosventil på og mappa om til 60. Kjører riktignok med en annen propell nå enn så lenge, men syns ikke det virker som den er noe spesielt mye sprekere. Men det vil vi få se når propellen kommer tilbake fra retting og prepping. 

Suzuki df60a er vel 5kg lettere enn 50 etec. Overaskende sterk, sett på en stor propell med liten stigning, så drar den opp som bare det. 

Redigert av Guest (see edit history)
Ask skrev for 10 timer siden:

E-tech 60 er eit kg tyngre enn 50-hestaren, men eg likar ikkje at motorane ikkje har metriske gjenger.

Som eika skriver er det lite forskjell på etec 50 og 60. Trur ikke du vil få veldig mye mer bunndrag med den økningen. Se litt på slagvolum også. 

Imperialistiske gjengesystemer ernoe dritt, men kanskje allikevel tross alt den minst viktige faktoren. Det hadde jeg ikke tatt med i vurderingen en gang. Hadde lagt mer vekt på dreiemoment og servicekostnader. Men kanskje mest av alt hvilken forhandler du vil handle fra. For min del er Yamaha nå helt utelukket.

Komodo skrev 31 minutter siden:

Men kanskje mest av alt hvilken forhandler du vil handle fra. For min del er Yamaha nå helt utelukket.

dårlige erfaringer med lokal yamaha sjappe  - eller bare så fornøyd med Ravns ? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ut ifra TS sitt problem med mye tung last hadde eg kjøpt en 4T 60 og satt på en stålpropell, opp i diameter og ned i stigning så er du i mål med bedre aks. ved tung last.

På min Yamarin 4730 og F50 gikk eg ned 1 " i stigning og stålpropell. MYE bedre aks. 2 knop større toppfart og lavere planingsturtall(tom båt). TS vil kanskje ha nytte av 2" mindre stigning om det er mye og veldig tung last. 

Hei

Takk for svar.

Propell betyr sjølvsagt mykje. Stålpropell er utelukka fordi dei er dyre, og gutungane skal bruka båten til å fiska leppefisk.

Når det er så liten skilnad på Evenrude 50 og 60 hk, så set eg nok strek over Evenrude.

Suzukien har registerkjede, som ligg i olja. Då er vel ikkje dette eit servicepunkt?

Suzukien er òg lettare. Det talar for Suzuki.

Komodo. Kvifor likar du ikkje Yamaha?

Motorar i denne storleiken har vel slagvolum på litt under ein dl. Kor stor må skilnaden vera, for at slagvolum skal ha noko å seia?

Ask

Ask, har du turteller?   Hva får du isåfall på full med hhv. tom og lastet båt? 

Ask skrev On 4.6.2019 at 8.46:

Er det slik at eg heller bør kjøpa ein ny Evenrude e-tech 60, fordi desse motorane har mest kraft når eg treng det mest/ for å få båten opp i plan?

Tenker det blir ganske høy kostnad for en beskjeden oppgradering ( i dreiemoment) uansett om hva slags 60hk du kjøper..?   

Men tenkte på om det gikk å oppgradere den du har, og samtidig sette på lettere propell slik at du får utnyttet økningen i toppeffekt. 

Men hva med å oppdatere båten? En eller annen form for flaps  burde jo hjelpe på

ivar skrev for 7 timer siden:

dårlige erfaringer med lokal yamaha sjappe  - eller bare så fornøyd med Ravns ? 

Begge deler, men mest det første. 

Ask skrev 7 minutter siden:

Komodo. Kvifor likar du ikkje Yamaha?

Yamaha er knallmotorer! Ikke uten grunn at de har vært mest populære i Norge i alle år. Når jeg kjøpte en ny 9,9 hester i vinter så ble det en Suzuki. Forhandler er da eneste grunn til at jeg ikke valgte Yamaha. Men dette med servicepunkter og delepriser er jo også noe å tenke på. Ref eks mitt lenger opp med regrem, bal.aksler osv.

Hei

Takk for svar.

Propell betyr sjølvsagt mykje. Stålpropell er utelukka fordi dei er dyre, og gutungane skal bruka båten til å fiska leppefisk

Ask

3000 for en stålpropell til en 60 hk..... Kjøpte New Saturn til min.

ivar skrev for 2 timer siden:

Ask, har du turteller?   Hva får du isåfall på full med hhv. tom og lastet båt? 

Tenker det blir ganske høy kostnad for en beskjeden oppgradering ( i dreiemoment) uansett om hva slags 60hk du kjøper..?   

Men tenkte på om det gikk å oppgradere den du har, og samtidig sette på lettere propell slik at du får utnyttet økningen i toppeffekt. 

Men hva med å oppdatere båten? En eller annen form for flaps  burde jo hjelpe på

Hei

Med tom båt, og full gass får eg i beste fall 5300 omdreiningar.

Med ca. 350 kg meir last brukar båten laaang tid før turtalet bikkar 4 000, og maks turtal er ca. 5 100.

Normalt er dette ei dyr oppgradering, men motoren blei skada hjå då den var på service, og verkstaden har lovar meg ny motor til innpris, gratis montering, og god pris for den gamle. Då nyttar eg truleg høve til å gå eit hakk opp.

Flaps er jo ein god idé, men eg har ikkje så lyst til å bora i "pontongane" båten er laga av.

Ask

Redigert av Ask (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...