Jump to content

Vurderer ny påhengsmotor 60-70 hk


Ask

Recommended Posts

  Ask skrev On 5.6.2019 at 9.48:

Med tom båt, og full gass får eg i beste fall 5300 omdreiningar.

 

Med ca. 350 kg meir last brukar båten laaang tid før turtalet bikkar 4 000, og maks turtal er ca. 5 100.

Vis hele sitatet  

Da har du for tung propell. Men siden motoren er vrak og skal byttes så spiller jo det liten rolle nå. Holder med deg om å gå opp ett knepp på motor. Undermotorisert båt til dykkerturer er ikke noe gøy.

 

  Ask skrev 6 minutter siden:

Flaps er jo ein god idé, men eg har ikkje så lyst til å bora i "pontongane" båten er laga av.

Vis hele sitatet  

Båten din er jo sveiset sammen av PE rør. Du kan få noen til å sveise på flaps til deg. Var innom en av mine tidligere arbeisplasser her for et par uker siden for å få hjelp til noe, da holdt de på med å sveise PE. De hadde svarte plater som var ca 8-10mm tykke, og tilsvarende tilsatstråd i PE. Blir utrolig fine sveisefuger dette. Godt A-mål, og sterke sveiser om man gjør det riktig. Fort gjort også. Plater kappes opp med vanlig snekkerverktøy, stikksag, sirkelsag etc.

Link to post

Om du går til 70 hk tror eg ikkje du får så mye mer power til ditt bruk. Du må nok ha en annen propell som er lettere, evt. 4-blader. Taper kanskje en knop i toppfart men 900 rpm for lavt er mye. Du skal jo helst opp mot 6000 rpm på fullt....

Link to post

da er nok propellen din i overkant stor , selv med tom båt.  Ned 1" og gjerne 2" (da går gjerne diameter opp samtidig) burde gi mer trøkk når du skal "over kneika"

 

Ser helt klart ulempen med å bore i hull i plasten under vann.    Beste hadde nok vært å fått sveist på klosser i samme materia, slik at du kunne skrudd i disse.   

 

Andre løsninger, som ble drøftet i annen tråd om tungtplanende båt: 

- "transom wedges" , kiler som endrer motorens monteringsvinkel slik at du kan trimme mer inn

- "doel fin" plate som monteres på kavitasjonsplata, vil også gi mer effekt av powertrimmen 

 

edit : så ikke Komodo sitt innlegg da jeg skrev mitt , men ser vi er inne på det samme :) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei igjen

 

Eg oppdaterer tråden.

Forhandlaren var ikkje så viljug til å ta den gamle motoren i "innbytte", så den har eg nett seld sjølv.

Ei lita veka på finn, så var den seld.

 

Eg har tinga ein ny Suzuki 60 hk, DF60ATL.

20-timarsservicen skal vistnok kosta ca. 4 000.

Det avgjerande var at verkstaden har best avtale på Suzuki, og at desse motorane har registerkjede, og ikkje registerreim.

 

Når garantitida er ute, så er eg for meg å gjera service sjølv.

 

70-hestarar blir for tunge for båten.

 

Motoren blir levert med kontrollboks, turteljar, tiltindikator, og motoralarmar.

Er det andre instrument som er nyttige? Timeteljar?

 

Ask

 

Link to post
  jerognal skrev On 3.6.2019 at 13.56:

Evt så setter du en stålpropell på F60 og du skvetter i plan. Er himmelvid forskjell på alu og stål.....

Vis hele sitatet  

 

I denne motorklassen er nok det en sterk overdrivelse å hevde noe slikt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  ivar skrev On 3.6.2019 at 14.18:

 

hvor er det det butter i mot?   etecen kan vel oppdateres til 60hk også?   

 

Polarcirkel skrogene er ikke de mest lettdrevne heller.   En kompis av meg har en 18 foter, den satte han en Suzuki DF140 på for å ha krefter nok

 

Ellers, i 60hk 4t klassen så er det vel faktisk honda som har gjort det best på ytelse i de testene jeg har lest..  ?   

 

 

Vis hele sitatet  

 

Stammen på 50 og 60 hk er forskjellig. Men lik på 40 og 50.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  Ask skrev On 5.6.2019 at 7.22:

Hei

 

Takk for svar.

 

Propell betyr sjølvsagt mykje. Stålpropell er utelukka fordi dei er dyre, og gutungane skal bruka båten til å fiska leppefisk.

Når det er så liten skilnad på Evenrude 50 og 60 hk, så set eg nok strek over Evenrude.

 

Suzukien har registerkjede, som ligg i olja. Då er vel ikkje dette eit servicepunkt?

Suzukien er òg lettare. Det talar for Suzuki.

 

Komodo. Kvifor likar du ikkje Yamaha?

 

Motorar i denne storleiken har vel slagvolum på litt under ein dl. Kor stor må skilnaden vera, for at slagvolum skal ha noko å seia?

 

Ask

Vis hele sitatet  

 

Husk at E-tec 40/50 og 60 bruker større propeller enn konkurrentene i samme klasse. 

Det som bl.a. Mercury kaller "bigfoot" eller "command thrust" propeller.

Det gir bedre skyv enn de små propellene som bl.a. Suzuki. Honda og Yamaha bruker på 50-60 hesterne.

E-tec 40-60 bruker altså samme størrelse (diameter) propeller som det som er vanlig å bruke på de fleste modeller/merker på 75-130 hk.

 

Uansett er det minimal forskjell på en 50 og en 60 hk uansett fabrikat så lenge de bruker samme motorblokk/sylindervolum.

Man får 2-3 knop høyere toppfart vanligvis, om båten er lettdrevet og man har korrekt propell.

En 2-takter har dessuten bedre dreiemoment enn en 4-takter med tilsvarende sylindervolum. 

Nå har riktignok E-tec 40-60 "bare" 863 kubikkcm mens 4-takterne ligger på oppunder 1000 kubikk. Men det oppveies altså godt og vel av motortypen. 4-takterne har 3 eller 4 sylindre mot E-tec med 2 sylindre.

Unntaket er Suzuki DF60 med bare 941 kubikkcm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  Teerex skrev On 15.9.2019 at 20.58:

 

I denne motorklassen er nok det en sterk overdrivelse å hevde noe slikt.

Vis hele sitatet  

Åja? Du snakker av erfaring eller?

Eg gjør nemlig det. Byttet til stål på min Yamarin 4730 og Yamaha F50. Fikk en helt ny båt. MYE bedre aksellerasjon, 3 knop mer på topp og lavere planingsturtall. Gikk ned 1" og opp i diameter på stålpropellen. Angrer ikke et sekund å at eg byttet. Topp turtall opp fra 5400 til 6000 akkurat. Yamaha påstår og at det er tull å kjøpe stål på en 50-60 Hk. De om det.....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Hei

 

Takk for svar.

Eg blei litt betenkt over innlegget til Teerex.

Eg er jo klar over at 10 hk meir ikkje utgjer all verda.

Dersom eg bestemmer meg i dag, så kan eg nok kjøpa ein E-tech 60 i staden.

I andre trådar, her på BP, er det uttalt at skilnaden mellom 50 og 60 hk E-tech er marginal.

Stemmer det?

 

Suzukien er 9 kg lettare, men det er nok "tørr" motor, så den reelle skilnaden er nok 4-5 kg mindre.

 

Eg forstå innlegg ovanfor som om stålpropellar er betre, for å løfta båten i pland med tung last.

Er det korrekt?

 

Eg har forstått det slik at stålpropellar ofte er dyrare, og kan medføra større skade på drivverket dersom propellen er nedi botnen.

Stemmer det?

 

Ask

 

Link to post
  jerognal skrev On 16.9.2019 at 6.20:

Byttet til stål på min Yamarin 4730 og Yamaha F50. Fikk en helt ny båt. MYE bedre aksellerasjon, 3 knop mer på topp og lavere planingsturtall. Gikk ned 1" og opp i diameter på stålpropellen. Angrer ikke et sekund å at eg byttet. Topp turtall opp fra 5400 til 6000 akkurat. 

Vis hele sitatet  

 

Klart, bytter man fra alu propell som gir for alt lavt turtall til en i stål som gir optimalt turtall , så skulle det jo bare mangle at det ble merkbar forbedring. 

Men det hadde man helt sikkert også fått om man hadde satt på en alu prop som ga rett turtall.  Hadde det blitt like bra? Tja kanskje ikke men det hadde man ikke funnet ut uten å prøve. 

 

Ut fra egen erfaring så tviler jeg sterkt på at Ask vil oppleve noe mirakel med å sette på stålpropell

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  ivar skrev On 16.9.2019 at 8.19:

Klart, bytter man fra alu propell som gir for alt lavt turtall til en i stål som gir optimalt turtall , så skulle det jo bare mangle at det ble merkbar forbedring. 

Men det hadde man helt sikkert også fått om man hadde satt på en alu prop som ga rett turtall.  Hadde det blitt like bra? Tja kanskje ikke men det hadde man ikke funnet ut uten å prøve. 

 

Ut fra egen erfaring så tviler jeg sterkt på at Ask vil oppleve noe mirakel med å sette på stålpropell

Vis hele sitatet  

Støttes!

 

 

Link to post
  jerognal skrev On 16.9.2019 at 6.20:

Byttet til stål på min Yamarin 4730 og Yamaha F50. Fikk en helt ny båt. MYE bedre aksellerasjon, 3 knop mer på topp og lavere planingsturtall. Gikk ned 1" og opp i diameter på stålpropellen. Angrer ikke et sekund å at eg byttet. Topp turtall opp fra 5400 til 6000 akkurat.

Vis hele sitatet  

Interesant!

Kan du fortelle konkret hvilken propell du hadde, og hvilken du byttet til?

Link to post
  jerognal skrev On 16.9.2019 at 6.20:

Åja? Du snakker av erfaring eller?

Eg gjør nemlig det. Byttet til stål på min Yamarin 4730 og Yamaha F50. Fikk en helt ny båt. MYE bedre aksellerasjon, 3 knop mer på topp og lavere planingsturtall. Gikk ned 1" og opp i diameter på stålpropellen. Angrer ikke et sekund å at eg byttet. Topp turtall opp fra 5400 til 6000 akkurat. Yamaha påstår og at det er tull å kjøpe stål på en 50-60 Hk. De om det.....

Vis hele sitatet  

 

Ja har litt erfaring da.

Forskjellen på en god alupropell og en stålpropell er ikke stor i denne motor/fartsklassen.

Forskjellen  på en dårlig/feil alupropell og en korrekt stålpropell vil naturligvis være større.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  Ask skrev On 16.9.2019 at 7.48:

Hei

 

Takk for svar.

Eg blei litt betenkt over innlegget til Teerex.

Eg er jo klar over at 10 hk meir ikkje utgjer all verda.

Dersom eg bestemmer meg i dag, så kan eg nok kjøpa ein E-tech 60 i staden.

I andre trådar, her på BP, er det uttalt at skilnaden mellom 50 og 60 hk E-tech er marginal.

Stemmer det?

 

Suzukien er 9 kg lettare, men det er nok "tørr" motor, så den reelle skilnaden er nok 4-5 kg mindre.

 

Eg forstå innlegg ovanfor som om stålpropellar er betre, for å løfta båten i pland med tung last.

Er det korrekt?

 

Eg har forstått det slik at stålpropellar ofte er dyrare, og kan medføra større skade på drivverket dersom propellen er nedi botnen.

Stemmer det?

 

Ask

 

Vis hele sitatet  

 

Som nevnt så er ikke forskjellen stor mellom 50 og 60 hk uansett fabrikat så lenge det er snakk om samme motorblokk og sylindervolum.

Årsaken til at det finnes både 50 og 60 hk-utgaver av samme motor er primært fordi båtprodusenter spesifiserer max. motoreffekt til båtmodellene sine.

Og det er naturligvis mye mere effektivt å produsere motorene tilnærmet teknisk identiske selv om de yter noen hk forskjellig. Istedenfor å produsere to helt forskjellige motordesign. Enklere med reservedeler også naturligvis.

 

Stålpropeller er alltid dyrere, men kommer nok i de fleste tilfeller først til sin rett i hastigheter over 35 knop.

Det finnes mange forskjellige propelldesign og propellprodusenter, både av alu og stålpropeller.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei

 

Eg har tinga ny motor. Det blei ein Suzuki 60-hestar.

Det avgjerande blei at desse er litt lettare enn den førre motoren, har ikkje registerreim, men registerkjede. Registerkjeda ligg vistnok i eit oljebad, og skal vera vedlikehaldsfri.

Motoren skal ha service etter 20 timar, og deretter kvar 100 timar. Det er ofte, men når garantien er gått ut reknar eg med å ta service sjølv.

 

Ask

E-techen blei seld på under ei veka.

Eg håpar at motoren er montert til neste helg.

Link to post

100 timer er normalt intervall for de fleste 4-taktsmotorer.

Nå er det jo ikke spesielt mange punkter som inngår i de 2-3 første 100-timers servicene da, og mange service punkter er jo årlig uansett timetall. For de flestes vedkommende kjøres ikke motoren så mye som 100 timer pr. år.

 

Girolje, motorolje og filtre er det som går igjen så det er ikke noe hokus pokus akkurat.  

Plugger avhenger litt av hva slags type produsenten har valgt, men de holder som oftest i noen år iallefall.

Impeller holder som regel fint 6-8 år, selv om produsentene anbefaler bytte evt. sjekk hvert 3. år (unntatt E-tec).

Det er som regel noe man erfarer etterhvert.

På noen motorer må ventilene justeres/sjekkes ved et eller annet intervall.

På min Mercury F115  trenger de aldri å justeres selv om den ikke har hydrauliske ventilløftere. 

 

Anoder (også internanoder for de motorene som har det) og oppsmøring av fettniper osv. er uansett det aller viktigste å følge opp senest hvert år.  Samt giroljens tilstand ved sesongslutt etterhvert som årene går. Tæring og rust/korrosjon er utenbordsmotorens verste fiender.

Vannavskiller for bensin (spesielt for de som har fast tank) er også viktig å sjekke/drenere.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja jeg tenkte nok på E-tec G2 med 5 års intervall.  

Men impeller er ikke noe som ryker på 3 år. Har bytta 5-6 år gamle impellere som ser ut som nye.

Noen produsenter foreskriver vel bytte hvert 2. år om jeg ikke husker helt feil. Det blir litt overkill på en utenbordsmotor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei igjen

 

Då er E-techen seld, og det står ein ny Suzuki 60 hk på båten.

Eg henta båten i går. Eg har ikkje køyrt motoren meir enn ein times tid, men så langt så verkar det som om den nye motoren har vesentleg meir kraft. Motoren er ikkje innkøyrt, så eg tok det roleg.

 

Tilten løftar motoren heilt opp av vatnet. Dette i motsetnad til Evenruden.

 

Det blir spanande å prøva båten på dykketur.

 

Takk for gode råd.

 

Ask

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...