Jump to content

Ekkolodd for fiske på fulltid, anbefalinger?

Martinhanta

Recommended Posts

Komodo skrev for 1 time siden:

Gir du det rådet uavhengig om han fisker leppefisk med en 17 fot Øien eller om han har ringnotsnurper?

Ja, siden han ikke kommer med noen spesifikasjonskrav eller pris, så gir jeg han det beste i forhold til det han spør etter. Dette ekkoloddet fungerer nok like bra til en snurper som til en leppefisker. Hva som er nødvendig, er noe annet. Bare svingeren koster vel bortimot 100000,-

Da jeg kjøpte båt i 2013var det montert Furuno 3 d navnet, ekkolodd, plotter og radar og mener å huske at det kostet 100 000 for 10 år siden. Helt fantastisk og har aldri vært noen feil. Lite av dette på bruktmarkedet. Noe klumpete men sånn var det vel på den tiden. Om jeg har bruk for denne er en annen sak. Lønner seg å kjøpe eldre båt som er bra utrustet...

@bellen; når en fersk bruker av forumet starter en tråd og ber om råd synes jeg han fortjener et skikkelig svar. Jeg ser jo poenget ditt i at spørsmålet var dårlig stilt, men jeg så liksom ikke helt humoren i svaret ditt dersom det var slik du mente det. Oppfattet det mer som flåsete.

Komodo skrev 4 minutter siden:

@bellen; når en fersk bruker av forumet starter en tråd og ber om råd synes jeg han fortjener et skikkelig svar. Jeg ser jo poenget ditt i at spørsmålet var dårlig stilt, men jeg så liksom ikke helt humoren i svaret ditt dersom det var slik du mente det. Oppfattet det mer som flåsete.

Hvorfor er det flåsete? For alt jeg vet, så er det jo godt mulig at han har en stor fiskebåt. Står heller ingen plass at han har en 17 fots Øyen. Så det er jo like flåsete å anbefale et ekkolodd til 2000.

Det er flåsete fordi han skriver at han ikke har greie på dette. Tror du da han er ringnotbåt reder? Å anbefale et lodd til 2000 kr er jo selvsagt like tullete. Men hvis ikke trådstarter er skremt vekk fra forumet så kommer han kanskje med noe informasjon som kan gi grunnlag for et godt råd. Det rådet kommer nok ikke til å komme fra meg, jeg har ikke den kompetansen. Men kanskje du kan komme med et godt råd som er relevant?

Trådstarter har i følge andre poster en Caterpillar 3116, som er en 180hk motor, dette forteller noe om størrelsen til båten. 

Basert på dette er mine anbefalinger Simrad S2009 eller Furuno FCV-588, begge med B260 svinger. Dette er begge rene ekkolodd, NSS Evo3 og TZT2 er multifunksjons modellene hvis også kart og/eller radar ønskes. 

Redigert av abbor (see edit history)
Komodo skrev On 4.6.2019 at 18.24:

Det er flåsete fordi han skriver at han ikke har greie på dette. Tror du da han er ringnotbåt reder? Å anbefale et lodd til 2000 kr er jo selvsagt like tullete. Men hvis ikke trådstarter er skremt vekk fra forumet så kommer han kanskje med noe informasjon som kan gi grunnlag for et godt råd. Det rådet kommer nok ikke til å komme fra meg, jeg har ikke den kompetansen. Men kanskje du kan komme med et godt råd som er relevant?

Litt tabbe den teksten yah. Har 33 fots båt driver jukse og krabbe. Og som eg svarte til han andre så ser jeg for meg en pris på rundt 20.000-30.000 kr 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...