Jump to content

Er backbonekabel og dropkabel det samme på nmea2000 ?

Christina 3

Recommended Posts

Prøver å lære med litt om nmea2000 og har noen spørsmål :

Som overskriften: I et nmea2000 nettverk har man noe som heter backbonekabel mens kabelen opp til plotter blir kaldt tilsluttningskabel/ dropkabel.

Regner med at dette er helt like kabler bare at de har forskjellige navn i nettverket ?

Er seatalk lik nmea0183 og seatalkng lik nmea2000 bare med forskjellige plugger ?

Har en Garmin plotter med både nmea0183 og nmea2000. Jeg har en garmin 17x gpsantenne som er koblet til plotter med nmea2000 .

Får jeg da gps signaler ut på nmea0183 kontakten på plotter slik at jeg kan bruke disse til andre ting ? Altså at plotter "konverterer" gps signalene inn på 2000 over til 0183 ?

Ja, NMEA kabler er grundlæggende ens, mener jeg. Men backbonet har jo dels en terminering, en strømforsyning og T-stykker på, mens dropkablerne kun går fra forgreningerne/T-stykkerne til enhederne (fx plotter). 

Tjek din manual på plotteren. Der kan du se om den sender positionen ud på NMEA0183. Det plejer at stå i et appendix hvilke NMEA-sætninger, den henholdsvis modtager og sender.

For alt Navico utstyr (B&G, Simrad, Lowrance) er kablene for NMEA2000 samme type for drop og backbone. Gjelder vel de andre merkene også antar jeg, uten at jeg har vært borte i de. Micro-C kaller de denne standarden.

Såvidt jeg husker er ikke seatalk nmea0183, men noe helt eget.

Seatalkng er nmea2k, men som du sier selv er det andre plugger. De skiller også på hvilke kabler som er backbone og drop.

Redigert av lutt (see edit history)

NMEA2000 er et standard, fabrikatnøytralt nettverk. Flere leverandører har egne proprietære nettverk med egne kabler og plugger. Eksempelvis Raymarine med Seatalkng og Simrad med SimNet. Simrads SimNet komponenter fungerer helt fint i et standard, utstyrsnøytralt NMEA2000 nett. Man må bare ha pluggoverganger fra SimNet til NMEA2000 sine MicroC plugger. Forøvrig har Simrad gått helt over til standard NMEA2000 for sine produkter. Du kan, selvfølgelig, fortsatt koble til gamle SimNet produkter. Antar (kjenner ikke Raymarine så godt) at det er helt tilsvarende for Seatalkng også.

Her finner du mere om NMEA2000

Det finnes SeaTalk, SeaTalk 2, SeaTalk ng og SeaTalk hs. 

SeaTalk er Raymarine's proprietære gamle serie buss. SeaTalk 2 og ng er NMEA 2000 med ikke standard kontakter. SeaTalk hs er Ethernet. 

Noen plottere konverterer fra NMEA 183 til 2000, motsatt vei gjør de det ikke da NMEA 2000 har mer enn 50x større datarate enn NMEA 2000. 

I fritidsbåter brukes micro-C kontakter og forholdsvis tynne kabler både for backbone og drop kabler, på større fartøy brukes ofte mini-C kontakter og tykkere kabler for backbone og micro-C for drop kabler. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...