Jump to content

Mercruiser 1.7DTI - Turbotrykk for høyt tross tips fra andre tråder


Reddik

Recommended Posts

Hei.

 

Er ny her på forumet, og må først takke for mange gode tips, tråder, bilder og løsninger som jeg har fått her inne.

 

Har kjøpt en Akseladden Beetle med den kjente Mercruiser 1,7 DTI motoren.

 

For å unngå høyt turbo trykk har jeg gjort følgende:

 

-Montert turbo trykksmåler, med slange frem til førerposisjon.

-Demontert aktuator til westgate staget og smurt opp staget/leddet og i og rundt aksling til westgate spjeldet.

 

Men etter test har jeg mye trykk.

Ved full gass viser måleren nesten 1,6 bar.

 

Er det noen andre tips/forslag til hva det kan være?

 

-Bør jeg dra på eksempel TESS og sjekke trykkmåleren?

-Er det noen måte jeg kan sjekke denne aktuatoren på? (Kan denne bli defekt)

 

Takker for hjelp.

 

Ønsker ikke å dobbel poste på noen måte, men fant ikke så mye her inne om videre feilsøking etter det jeg har utført nå.

Link to post

DSCF0252_r.jpg.9c1a6ef012705fa162ed0bf895d06eff.jpgDSCF0234.JPG.0a26d80ad8ffe903a215d5b8daa2b9a1.JPGSitter slangen mellom aktuator og innsug på plass? Er den hel? Synes på nederste bilde mellom aktuator og turbohus.

Dersom du har skrudd på skjøten mellom aktuator og wastegate så lengden av armen er forandret så vil dette påvirke åpningstrykket. Leddet med låsemutter på staget på øverste bildet.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hei og takk for innspill.
 

Jens_P:
Jeg har ikke justert dette staget, men demontert aktuator hus ved hjelp av to skruer på festeplaten.
Dette for å smøre opp og bevege wastegate staget.
Men mulig tidligere eier har justert dette.
Monterte så tilbake, og prøvekjørte.
Fortsatt samme høye trykket, som det var før jeg demonterte og smurte opp.

Jeg skal sjekke denne slangen i morgen, for å se om det kan være lekkasje her.
Vil det suse om det lekkasje her?

Jeg kan også ta noen bilder da.

 

Jeg var også på TESS for å sjekke instrument i dag, men dette var for lavt trykk for deres test utstyr.
De jobbet mest med 400-500 bar :-)
Men tror ikke mitt instrument viser 0,4 bar feil.

 

Redigert av Stian-v (see edit history)
Link to post
Stian-v skrev 11 minutter siden:

Jeg var også på TESS for å sjekke instrument i dag, men dette var for lavt trykk for deres test utstyr.
De jobbet mest med 400-500 bar :-)
Men tror ikke mitt instrument viser 0,4 bar feil.

 

 

Lån eller kjøp et billig manometer for området 0-2,5 bar og lag et T-stykke  slik at du kan koble til begge instrumentene på en gang og lag testtrykk med en sykkelpumpe. 

kan du få tak i et manometer som er klasse 1,6 så er det gunstig.

Link to post
Stian-v skrev for 11 timer siden:

Vil det suse om det lekkasje her?

Vet ikke. Har ikke hatt problem. Hos meg sitter motor så trangt montert at jeg vil antagelig ikke komme nær nok til å høre en lekkasje når motor går.

Test jeg gjorde var å koble meg inn på aktuator med en liten 12V komressor og manometer på T-stykke. Ser da at det rører seg, men vanskelig å se hvilket trykk det åpner ved. Bevegelsene når åpnetrykket passeres er veldig små og vanskelig å se. Jeg måtte opp godt over åpnetrykk før jeg så tydelig bevegelse. Så det fungerte som funksjonstest, men ikke for kalibrering av trykk.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hei.

Da har jeg vært hos Wurth, og fått testet måleren. Den var helt korrekt, og den ble testet fra 0-1,6 bar med helt korrekt resultat.

Den var litt hakkete i bevegelsen, men viste rikitg tall.

Så da er den feilkilden sjekket.

 

Så nå blir neste sjekk å prøve å kontrollere denne slangen fra turbo til aktuator.

Jeg gir beskjed når det er gjort.

 

Jeg kommer også til å ta en testtur med passasjer, for å se om staget faktisk beveger seg under pådrag.

Mulig at det kan være svakhet i pakningen inne i aktuator også?

Noen som vet om løs aktuator kan kjøpes?

 

Takk så langt.

Redigert av Stian-v (see edit history)
Link to post

Hei igjen.

 

Da har jeg fått testet mere, men fortsatt ikke løst.

 

Vi foretok noen gasspådrag, med min far lokalisert i motorrom.

Vi sprayet lekkasje tester på slange mellom turbo og aktuator og sprayet på selve aktuatoren (på stag siden) for å se om det kom luft ut der også (i tilfelle pakning/membran i klokke er defekt) 

Men ingen lekkasjer fra noen steder, ved 1 bars ladetrykk.

Slange er fri for lekkasjer og også selve klokken, så vi kunne se.

 

Han inspiserte også bevegelse av staget ved pådrag, men ingenting skjedde.

 

Så nå skal jeg teste om slangen ikke har tettet seg på innside, slik at jeg vet at klokken får trykket som den skal.

Jeg ønsker også å sette trykk på klokken slik at jeg ser om staget faktisk beveger seg slik det skal.

 

Det kan være mulig at staget også er justert av tidligere eier, slik at den ikke åpner i det hele tatt, ukjent enda.

Så langt mistenker jeg mest at klokke (aktuator) kan være synderen, og at den står bom fast.

 

Skal lete mer om det er mulig å kjøpe disse løst. Rart om ingen har sett mulighet i å lage disse, siden disse motorene sliter med dette.

Men så langt har jeg ikke funnet.

Link to post

Hei.

 

Da har jeg gjort følgende:

-Løsnet klokken/aktuator fra turboen, og igjen smurt opp aksling til wastegate spjeld.

Dette beveger seg kjempelett nå.

-Tatt av slangen mellom turbo og aktuator, blåst ren (Virket som det kom litt rusk ut av denne, som kankje har skapt litt problem.)

-Blåst med svak trykkluft inn i aktuator, for å se om den beveget seg. Det gjorde den.

Fikk dessverre ikke se eksakt trykk den åpnet på, da dette er en liten mobil kompressor, men det var ikke mye trykk som skulle til.

Alt virker som det er slik det skal.

 

Kjørte så en test tur, men fortsatt 1,5 - 1,6 bar ladetrykk.

 

Tenker da at neste trinn må være å justere dette staget som Jens_P nevnte over.

Det er ingen risiko å gjøre dette? Tenker da på blandingsforhold av Diesel/luft?

Bare å justere til jeg har korrekt trykk?

 

Kan også min måler vise feil fordi at jeg har koblet den til på innsug som vedlagt bilde viser?

73AA5371-26FF-4BF0-971A-7341732A881F.jpeg

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei.

Som en siste oppdatering tenkte jeg å følge opp tråden, slik at dere vet hva jeg endte opp med.

 

Etter funksjonstest av aktuator/klokke med sykkelpumpe og manometer, fikk jeg bekreftet at denne virket og startet bevegelse mellom 0,6-0,8 bar. (Litt vanskelig manometer å lese av) 

 

Endte da til slutt etter all feilsøking opp med justering av stag.

 

Utførte så justering av stag litt etter litt, og havnet til slutt på 1,2 bar.

Måtte tre justeringer/tester før jeg var i mål.

 

Alt virker nå slik det skal.

 

Benytter anledningen til å takke de i tråden for tips og hjelp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...