Gizmo dekksgutt Startet 5.Juni.2019 Del på Facebook Startet 5.Juni.2019 (redigert) Hei. Noen som kjenner til disse propellene? Har prøvd å google litt, men finner de ikke. Redigert 5.Juni.2019 av Gizmo dekksgutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2019 Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 (redigert) Er det stål eller aluminium, vet du ikke om de hører til Mercruser eller Volvo Penta drev ? Redigert 5.Juni.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo dekksgutt Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 De fulgte med en båt jeg kjøpte VP V8 bensin, men noen påstår at det er diesel propeller. Propellene er aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2019 Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 Antar at propellene kommer fra denne: https://www.axmarin.se/BS-Duo-A6 Når det gjelder hva "noen" har fortalt deg så tviler jeg på om det er generell forskjell på en propell for diesel og bensin. Volvo Penta har for noen av sine drev anbefalt å bruke stålpropeller i kombinasjon med de større dieselmotorene Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo dekksgutt Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 Takk for svar. Jeg har sendt en mail til Axmarin i håp om at de kan svare. Har lest at A propeller er for diesel og B propeller for bensin, men også hørt dette med stålpropellene. Sitter B-6 propeller på båten i dag, men hadde håpet på noe bedre toppfart. Propeller er jo tydligvis en vitenskap for vidrekommende, ikke så lett for en enkel sjel som meg Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2019 Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 Les Volvo Penta Propellers Guide så får du nyttig informasjon. Den finner du i dokumentarkivet eller på nett. Der kan du lese feks at A og B er erstattet av J serie propeller.... Dette er ikke heksekunst men du må ta med at det samtidig er satt sammen av mange faktorer så dersom du velger å "ta lett på" enkelte av disse så blir ditt resultat deretter.... Utveksling på drevet (vet du ikke hvilken utveksling du har så er det ingen vits i å diskutere hvilken propell du trenger... sorry) Hvordan ser bunnen din ut under båten, grodd? (gror det tøfft der du har båten bør du kanskje sette opp etter det) Vekt på båten (om du har med 150kg verktøy + jolle kan du IKKE sammenlikne propellstørrele med kompisens lette båt Vekt på båten II - pleier du å kjøre rundt hele sesongen med full bensintank og full vanntank så må propell settes deretter. Balanse i båten (igjen så er det enormt brukeravhengig, laster du en 23FC tung bak så må du en propellstørrelse ned...) Effekt på motoren - Når jeg leser dine andre tråder ser jeg at motoren din ikke lenger er den du kjøpte. Hva er effekten i dag? Samme kompresjon? samme forgasser/injection system ? +++ Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo dekksgutt Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 Drevet er et Vp DP-A1 med utveksling 1:95 så det har jeg kontroll på. Når det gjelder hestekrefter er longblockeˋn kjøpt med 250 hk orginalt (denne er NY høsten 2018) men skal vistnok være skremt opp til nærmere 300 hk. (dette er noe jeg ikke har noen garanti for). Har ganske god kontroll på hva som må til med tanke på vekt osv. Er vel sånn at vekten ikke har så veldig stor innvirkning på toppfarten, snarere om den kommer seg "ut av vannet". Akslerasjonen er det ingen ting å si noe på, med 300 liter bensin og et par hundre kilo manfolk er båten ute av vannet på sekunder (må innrømme at jeg ble imponert) Når det gjelder groe er den het ren og skulle det vise seg at den gror veldig blir den løftet opp og rengjort. Hadde kompisen enda hatt en båt jeg kunne samenligne med slik at jeg viste hva en sånn båt er god for. Har sett disse båtene avertert med 200 hk og 35 knop, 260 hk 35 og 40 knop, 330 hk og 47 knop. (bensin motorer) Problemet er jo at det ser ut som om de fleste på finn.no bare skriver noe. Var ute å prøvekjørte endel båter før vi handlet og det ble endel rare ansikter da jeg dro frem den håndholdte gpsˋn. Tilbake til min båt. Med den gamle motoren og de propellene som sto på i fjor klarte jeg 30/31knop, med den nye motoren og fjor årets propeller 32 knop (står ikke noe størrelse på propellene) med B-6 propellene 33,7 om lørdagen. Er på forsknings stadiet, har akkurat fikset turtelleren men har ikke test kjørt så vet foreløpig ikke hva maks turtall jeg har. Håper jeg kan finne noen som kunne fortelle meg ærlig hva en sånn båt har av fartspotensiale Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2019 Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 Gizmo dekksgutt skrev 1 time siden: Har sett disse båtene avertert med 200 hk og 35 knop, 260 hk 35 og 40 knop, 330 hk og 47 knop. (bensin motorer) Problemet er jo at det ser ut som om de fleste på finn.no bare skriver noe. Du har de som lider av skråsyn (knopnåla står på 32 men de syntes den var nære 34....) også har du den andre enden av skalaen som trekker ifra 5 knop så ingen kan klage etter at båten er solgt. Begge deler er like ubrukelig for deg som ønsker fakta. Jeg har en liten gul bok jeg skriver opp prøveturene i, du har kanskje en æpp, hvor du gjør notater er ikke det viktige men dersom du bare noterer propell og fart så er det lite verdt. Turtall og utveksling må også med om du skal utveksle med andre.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.