Jump to content

Oljetrykkgiver VP TAMD60C, motstandsområde? Alternativer?


Kjesto

Recommended Posts

Det finnes vel to varianter til disse avhengig av om opplegget er enpolet eller topolet. En VP mekaniker skulle skifte min ene for 10 år siden - den virket fint men var irret. Han klarte å handle feil - den nye viser halvparten av den gamle, og unnskyldningen vêr dette med enpolet vs topolet. Den var så dyr så jeg har aldri fått endret igjen, så jeg er også interessert i en oljetrykksgiver til tamd 60C til fornuftig pris.

 

Noen som vet hvordan jeg finner ut om jeg har enpolet eller topolet?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

På et to-polet anlegg så har du et isolert  "minus-Nett" på motoren. Dvs. minus-kabel som er koblet fra sensor til sensor. En enkeltvirkende sensor har derfor to elektriske tilkoblinger. En for minustilkobling og en ut fra sensor som føder signalet til instrumentet.

 

I et en-polet anlegg så er minus koblet direkte til motor-blokka og sensorene får da minus via forskruvningen til sensor. En enkeltvirkende sensor har da kun en tilkobling som føder instrumentet.

 

Du kan bruke to-polede sensorer på en-polet anlegg ved at sensorens tiltenkte minustilkobling kobles til et egnet punkt på motoren.

En polede sensorer kan ikke benyttes på to-polet anlegg uten å minus-koble motorblokka og dermed gjøre den om til en-polet anlegg. Da har man i realiteten fjernet fordelen med to-polet anlegg.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hm... jeg mener det er masse ledninger koblet til motorfestene, hvilket nok er minus. Samtidig er jeg rimelig sikker på at giveren som viser halvt oljetrykk har to tilkoblingspunkter. Og i manualen på båten er det beskrevet som topolet. Motorene har felles minus via samme minus for batteriene som starter dem. Dette høres ikke logisk ut i sum?

 

Jeg får kikke nærmere. Men som trådstarter skulle jeg også hatt en ny giver til tamd 60 c, uten at jeg vet hvilken ennå ?

Link to post

Eldre Volvo Penta motorer har stort sett givere av fabrikat VDO og motstanden i disse for et instrument pleier å ligge på ca 10 til 180 ohm (utgangsverdi til sluttverdi) for trykk-, tank,- og rorindikator, og 700 til 22 ohm for temperaturinstrument. Stigende trykk gir stigende motstand og stigende temp. gir fallende motstand. Vær klar over at andre fabrikat kan ha andre verdier. Instrumentene er i utgangspunktet voltmeter som måler spenning over motstanden i giveren slik at vist verdi endrer seg med tilført spenning til instrumentet.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...