Kjesto Startet 5.Juni.2019 Del på Facebook Startet 5.Juni.2019 Hei, er det noen her som vet hvilke signaler oljetrykk giveren på en TAMD 60c leverer? Tror de er en motstandsgiver, men hvilket område? Finnes det evt gode erstatninger for disse man kan benytte? Kjesto Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Juni.2019 Del på Facebook Svart 5.Juni.2019 En gammel tråd om to-polede sensorer fra Biltema. benyttet på mine 60c motorer. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 (redigert) Det finnes vel to varianter til disse avhengig av om opplegget er enpolet eller topolet. En VP mekaniker skulle skifte min ene for 10 år siden - den virket fint men var irret. Han klarte å handle feil - den nye viser halvparten av den gamle, og unnskyldningen vêr dette med enpolet vs topolet. Den var så dyr så jeg har aldri fått endret igjen, så jeg er også interessert i en oljetrykksgiver til tamd 60C til fornuftig pris. Noen som vet hvordan jeg finner ut om jeg har enpolet eller topolet? Redigert 6.Juni.2019 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 (redigert) På et to-polet anlegg så har du et isolert "minus-Nett" på motoren. Dvs. minus-kabel som er koblet fra sensor til sensor. En enkeltvirkende sensor har derfor to elektriske tilkoblinger. En for minustilkobling og en ut fra sensor som føder signalet til instrumentet. I et en-polet anlegg så er minus koblet direkte til motor-blokka og sensorene får da minus via forskruvningen til sensor. En enkeltvirkende sensor har da kun en tilkobling som føder instrumentet. Du kan bruke to-polede sensorer på en-polet anlegg ved at sensorens tiltenkte minustilkobling kobles til et egnet punkt på motoren. En polede sensorer kan ikke benyttes på to-polet anlegg uten å minus-koble motorblokka og dermed gjøre den om til en-polet anlegg. Da har man i realiteten fjernet fordelen med to-polet anlegg. Redigert 6.Juni.2019 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 Hm... jeg mener det er masse ledninger koblet til motorfestene, hvilket nok er minus. Samtidig er jeg rimelig sikker på at giveren som viser halvt oljetrykk har to tilkoblingspunkter. Og i manualen på båten er det beskrevet som topolet. Motorene har felles minus via samme minus for batteriene som starter dem. Dette høres ikke logisk ut i sum? Jeg får kikke nærmere. Men som trådstarter skulle jeg også hatt en ny giver til tamd 60 c, uten at jeg vet hvilken ennå ? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 (redigert) Eldre Volvo Penta motorer har stort sett givere av fabrikat VDO og motstanden i disse for et instrument pleier å ligge på ca 10 til 180 ohm (utgangsverdi til sluttverdi) for trykk-, tank,- og rorindikator, og 700 til 22 ohm for temperaturinstrument. Stigende trykk gir stigende motstand og stigende temp. gir fallende motstand. Vær klar over at andre fabrikat kan ha andre verdier. Instrumentene er i utgangspunktet voltmeter som måler spenning over motstanden i giveren slik at vist verdi endrer seg med tilført spenning til instrumentet. Redigert 7.Juni.2019 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.