Jump to content

Gammel 4-takts olje fra dieselmotor på Yamaha v-Max 9,9


Arild Bakkland

Recommended Posts

Da jeg vinterkonserverte påhengsmotoren i fjor, bestemte jeg meg for å være flink og helle en real klunk 2-taktsolje nedi syliderne. Nå sliter jeg med å få start påmotoren: har renset og pusset pluggene og dratt og dratt mer enn en time (ja vannblemmer på fingrene). Da jeg kom hjem, fant jeg grunnen. Flasken som jeg trodde inneholdt 2-tsktsolje i høst viste seg å inneholde siste rest av gammel motorolje fra cummins dieselmotoren som jeg byttet olje på på vårparten u fjor..,mao: motoren er full av gammel motorolje... hjelp! Hva gjør jeg nå??? Må motoren plukkes fra hverandre????

Link to post

Jeg tror ikke motoren er ødelagt, har du bare helt olje i sylinderne så tror jeg det går bra. Det jeg ser for meg er at du må skylle gjennom med litt bensin innblandet med 2-taktsolje, deretter bytte pluggene. Oljerester vil jo bare renne ned i eksosutløpet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Motoren tar ikke skade av vanlig smøreolje, men som John_Kr er inne på; du må få olja ut igjen fra motoren. Det trengs vanligvis ikke rare skvetten med totaktsolje inn i sylinderne ved vinterkonservering, mulig du det ble litt mye?

 

Sto motoren oppreist eller lå den på bakken da du helte olje i sylinderne? Hvis den lå på bakken (for at olja skulle renne skikkelig inn) kan noe av det ha trengt ned i forgasseren som da blir nederst når motoren ligger. Du kan eventuelt løsne litt på forgasseren for å se om det har trengt olje inn i den. Hvis olje i forgasseren ville jeg ha tatt av denne og blåst den ren (uten å stille på dyser). Gjerne av med flottørhuset og vaske rent der også når du først er i gang.  Varmt zalovann er ypperlig til å fjerne gammel olje og smuss. Bare skyll av med varmt vann etterpå og tørk det før du skrur det sammen igjen.

 

Relativt enkle motorer dette her, oftest er det uren bensin eller klogging i forgasseren som er grunnen til at de ikke sviver eller sviver urent. Du kan også teste om du får gnist på begge pluggene ved at en medhjelper trekker i snora mens du holder pluggen inntil noe bart metall på motorblokka (bolthode, skruehode eller lignende). Hold i plugghetta når du gjør dette, strømmen skal gå i pluggen for å få den til å gnistre, ikke deg:wink:

Link to post

Problemstillingen har jeg ikke hørt om før.... og ikke forsøkt selv heller... men siden jeg er svært begeistret for Yamahaen som du har så forsøker jeg å dele noen tanker...

 

Dersom det er så lite olje igjen i forbrenningskammeret at den går lett rundt når du drar rolig i snora så tror jeg det er bak stempelfjærene den gamle oljen gjør mest skade...

 

John_Kr  foreslår å "skylle" med bensin med 2T olje. Jeg mener at siden du ikke skal starte den på den bensinen så ville jeg skylla med ren bensin for å vaske det bort, det må gjentas mange ganger og deretter avslutte med den vanlige oljeblandingen du bruker til å kjøre motoren på.

 

Første skylling ville jeg gjort uten plugger, så ville jeg satt i pluggene for at kompresjonen skal hjelpe bensinen å nå bak stempelfjærene.

 

Når den starter ville jeg ikke kjørt den lenge om gangen for å redusere faren for fastbrenning av fjærene

 

Ville ventet litt og studert de forskjellige svarene, og deretter bestemt meg for en strategi....  siden denne saken er rimelig spesiell :thumbsup:

Link to post

Tviler sterkt på om veivlager vil ta skade av dette. Fastbrente ringer er en teoretisk mulighet, men lite sannsynlig da oljen brenner opp fort etter start. Jeg ville som sagt ha skylt, byttet plugger og startet. Og deretter ikke tenkt mer på det hele.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Arild Bakkland skrev for 15 timer siden:

Da jeg vinterkonserverte påhengsmotoren i fjor, bestemte jeg meg for å være flink og helle en real klunk 2-taktsolje nedi syliderne.

Hvor mye er en klunk ?

 

Jeg har brukt vanlig motorolje til dette i alle år og på alle påhengere jeg har hatt uten problem.

Ett par sprut fra en oljepumpekanne i hver sylinder.

Jeg tipper det har dreid seg om ett par spiseskjeer med motorolje i hvert høl.

Så spørsmålet er hvor mye olje er det er snakk om. Kanskje problemet ditt har en annen årsak ?

 

 

 

Link to post

Å mitt tips i rekken...

Mye olje i forbindelse med konservering er en rask måte å knekke plugger på.

Jeg vil tro, etter å ha dratt i en time, mye med rik blanding, choke på, så er forbrenngskammer og veivhus ferdig vaska.

Du kan jo ta ei lykt å kikke inn på stempelet, med mindre det er fulgt av olje, så ser jeg liten vits å helle på bensin i sylinderen. Bare andre problemer. 

Inn med ny plugg, så tenker jeg den sviver.

Lykke til. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Det med spillolja var vel et uhell. Ellers kan vel motorkonservering av en to-takter begrense seg til å kjøre i ferskvann, etter en stund steng bensinkranen og la den kjøre seg tørr. Den gangen jeg jobbet med slikt, kjørte vi inn konserveringsolje til motoren stoppet. Nå har jeg startet: McGulloch motorsag 2-takt stått 2 år, 4-takt bensinaggregat stått 1,5 år, Mariner 4 hk stått 4 år. Startet uten protester. Egentlig er jeg en smule imponert. Har en gammel Yamaha 2-takt som har stått i 10 år, minst, skal prøvestarte den i år.

Link to post

mener å ha hørt at i gode gamle dager så ble spillolje brukt som 2T olje både på mopeder og biler ... :giggle:

 

Sikkert ikke akkurat optimalt å bruke som konserveringsolje, men etter å dratt på seg passelig med vannblemmer , så vil jeg tro mesteparten er ute. Samt pluggene temmelig drukna i både olje og bensin.  Og er de først godt drukna så hjelper det ikke alltid å pusse de rene for at de skal funke like godt igjen

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Prøvd trikset med grafitt på pluggene? Gammelt triks, for min del lært av Bestefar (med stor forbokstav, det fantes kun en som ham). En blyant spisses tynn i enden og så skraverer man begge sidene av «gapet», der man forventer gnisten skal komme. Gjøres på begge pluggene. Gir en større startgnist og kan hjelpe på den første oppstarten om motoren har blitt sur.

Link to post

Ny oppdatering: helt på ren bensin rett i sylinderne. Dratt rundt først uten, så med plugger i. Helt mer bensin oppi. Lot det stå en times tid. Kjøpte nye plugger. Dro flere runder med pluggene ute, for å få det tørt. Sprayet startgass, dratt mer. Inn med nye plugger... dratt så blemmer har sprukket...ikke liv.. neste nå, demontert forgasser og reedventiler. Så rent ut. Tar med forgasser hjem for rens/ blåse ren dyser.

85880159-0716-4A9E-B25C-88B626CA68AD.jpeg

Link to post
Arild Bakkland skrev 3 minutter siden:

Ja, det var gnist på de gamle pluggene. Regner med det samme på de nye.. men kom til å tenke på kanskje jeg har byttet om på plugghettene.. har det noe å si?

 

Som regel har det noe å si ja. Om det er tilfelle på din motor vet jeg ikke. Men prøv å bytte om, kanskje det er der feilen ligger.

 

Uansett feil burde den ha startet på startgass om gnisten kommer til rett tid. Og er sterk nok.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...