Jump to content

Trenger tips til lensepumpe nr 2 i motorrom


R.O

Recommended Posts

Vil ha to pumpe i motorrommet, 30 foter med Volvo Penta D4 og drev.  Står i dag en Tsunami 800 foran motoren, den er nok originalt montert. For meg ser den litt puslete ut, og den har heller ikke klart å holde motorrommet tørt oppgjennom.

 

Jeg syntes nesten alle pumper jeg finner i ulike båtbutikker ser litt billige ut, noe de er også. Får man en velfungerende lensepumpe for +/- 1000kr...?

 

De fleste pumper syntes å være nedsenkbare(plasseres nede i våt sone), må være mye bedre å koble pumpa litt høyere (bedre plass for montere, service, beskytte elektriske koblinger med mer) også legge en slange ned på laveste punkt. Noen grunn til at nesten alle pumper skal monteres vått..?

 

Pumpe nr to tenkte jeg å koble rett på batteriet og via flotørbryter. Legger selvfølgelig inn en sikring, men gjør det enkelt, ikke via noen panel utenfor motorrommet. Med en flotørbryter på +lederen vil kretsen brytes helt, og jeg antatt den vil trekke null amper i standby...? 

 

Hva skal man velge med tenke på l/timen. Noen "billigpumper" opererer med 10-12.000l/timen, men noen langt dyrere opererer med 3000l/timen. Hvilke scenarioer skal man ta høyde for? bedre med en pumpe som tar unna 3000l/timen i vanskelige forhold enn en som klarer 10 000l/timen kun under optimale forhold, eller....

 

 

Link to post

Jeg skal ikke påberope meg noen punpeekspertise.... men jeg antar at grunnen til at de fleste pumper ikke monteres tørt er at de fleste tåler lite tørrkjøring. Når du plutselig trenger den er det kjipt om den må luftes og primes før den begynner å ta. 

 

Ellers tror jeg du har et poeng med kapasiteten. Mange jalla kinaprodukter opererer med helt syke verdier. Ta bare lommelykter som et eksempel. Løftehøyde og sånn vil påvirke kapasitet. 

 

Når det er sagt så har jeg i min båt to lensepumper, billige begge. Ene er auto eller på, andre slår jeg av og på manuelt. Har i tillegg en vannalarm (Biltema flottør koblet til en lysdiode og en summer). 

 

Nå vet jeg ikke med pumper, men har et inntrykk at det i dag mangler det typiske mellomsegmentet av mange ting. Enten er det ræl fra Kina, eller så er det superdyr kvalitet. Noe som er «litt bedre» og koster «litt mer» synes jeg det blir lengre og lengre imellom. 

Link to post

Jeg har to eller tre ulike Rule pumper i mitt motor rom. De står med flottør bryter ved siden av, men alle installasjonene står i forskjellige høyder. Neste pumpe slår altså først inn dersom første pumpe ikke klarer å holde unna. Det betyr samtidig at den stort sett alltid er tørr og utilgriset - kun en pumpe står helt i bunnen. Fritt etter hukommelse er det en 500 gph pumpe og en eller to 1500 gph pumpe (ble litt usikker nå på om jeg har to eller tre pumper der)

 

Min erfaring er at pumpene lever lenge, men at flottørbryterne har begrenset levetid. Det inngår derfor et par ekstra i «ombordsortimemtet». Har flere lignende pumper andre steder, blant annet som dusjpumpe. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...