Jump to content

Laurin Koster 28 fra 1976, sprekk i mastefisk, vurdering av skadeomfang.


Oida

Recommended Posts

Hei igjen. 

 

Har i dag oppdaget at det er sprekker i mastefisken (der hvor masten går igjennom dekk, eller hyttetaket i dette tilfellet). Masten er gjennomgående og står på en fot i kjølsvinet, båten er en 28 fots Laurin Koster fra 1976/77. Masten er kilt fast med noe gummigreier i frem og bakkant, ikke noe på sidene. Det er sprekker rundt om hele mastefisken og dette er trolig forårsaket av at riggen ikke har vært "teitet" nok. Det har sprukket opp såpass mye at man kan plukke bort bitene med håndkraft om man vil. 

 

Er det sånn at mastefisken er en del av "støtteapparatet" til masten? Og dersom det er tilfellet, hvordan kan dette fikses? Alle tanker, tips, idéer og meninger mottas med takk. 

 

Bilder: 

 

61848769_907095239627751_1611308722565414912_n.jpg.c7b798b03fc67a2068f16d2d4296db9a.jpg62382562_344047632968310_218184403061309440_n.jpg.d8d6dfece6635aaa8c6fa05ff83d0545.jpg

Redigert av Oida (see edit history)
Link to post

Uten at jeg kjenner denne båten spesielt, vil jeg si at hvis du har gjennomgående mast, og ellers en ordinær rigg med vant og stag, bør masta stå fritt der den går gjennom hyttetaket. Vil tro det er gummikilene som har sørget for oppsprekkingen.

 

PS Du har ikke sprekker i mastefisken?

Link to post
Oida skrev for 12 timer siden:

 

Er det sånn at mastefisken er en del av "støtteapparatet" til masten?

 

Svar: Ja

 

Med gjennomgående mast, får man ett annet ‘knekkfall’.......iflg Euler 

http://meccanica.no/fasthet/knekking.htm

 

knekklengden på røret blir 30% mindre.........se forskjellen mellom fall 1 og 2. 

Fall 1: vanlig mast på dekk......der mastrot resp topp kan ‘vri’ seg da man påførere en kraft parallelt med masrøret (P i toppen)

Fall 2 : gjennomgående mast......der mastrot sitter ‘fast’ i mastfoten og masten er staget i dekkshøyde, kan ikke bevege seg sidelengs.....

 

normalt utnytter en konstruktør dette til att kunne bruke en litt mindre masteprofil...på gjennomgående mast.

 

om L28an er optimert på dette viset, det vet jeg ikke......skulle faktisk ikke tro det !, skulle heller tro att man beholdt samme profil og fikk økt sikkerheten....men som sagt jeg vet ikke, ta en telefon til Selden, og be å få snakke med noen som dimensjonerer rigger....

 

vad kan du gjøre?.......hvis du leser i Seldenkatalogen, så på moderne rigger, kaller de det dekksring....og disse er ganske gedigne...

mulig du kunde fått en smed å lage 2 halvdeler i rustfritt, som boltes rundt hele plastkragen på dekk, som så att si, holder det sammen,

så att det ikke fortsetter å sprekke opp.

S/Y Gunga Din

Link to post

Først litt om begrepsbruk: 

Mastefisken er der masta er festa i kjølsvinet. Det er ofte en egen svær del som går fra spant til spant, derav navnet. 

Der masta går gjennom dekket, er det tradisjonelt et seilduksbeslag for å hindre at det kommer fukt ned i båten langs masta. Mao ikke noe bærende for mast eller rigging.

Er båten riktig rigga, vil det ikke være behov for å styre masta der den går gjennom dekket. Slik dine bilder viser vil jeg tro to ting er tilfelle: For det første har en sjuska med rigginga og derfor fått behov for kiler. For det andre er gjennomføringa gjennom dekket svekka - noe som ikke er urimelig på en 40 år gammel båt. 

Mitt råd ville være at du skifta ut denne gjennomføringa - lag flere deler som du mer sammen til en ring - og ha gummi eller seilduk fra yttersida av gjennomføringa og inn til masta. Og søk hjelp med å få rigga båten skikkelig så du slipper "hjelpekiler"

 

Link to post
51 minutes ago, Nero II said:

...

Er båten riktig rigga, vil det ikke være behov for å styre masta der den går gjennom dekket. Slik dine bilder viser vil jeg tro to ting er tilfelle: For det første har en sjuska med rigginga og derfor fått behov for kiler. ... Og søk hjelp med å få rigga båten skikkelig så du slipper "hjelpekiler"

 

 

Det er helt normalt å bruke "gummikiler" på en gjennomgående mast.

Link to post

Som Gunga Din sier, få et verksted til å lage et rustfritt "halsbånd" til mastekragen. Lag det til slik at du får skikkelig klem på kragen. Jeg vil tro at mastekragen har blitt slått i stykker av seiling uten mastekiler.

Kilene i kragen er av største viktighet. Det er her du setter grunntrimmen på båten. Du plasserer masten riktig på båten. Kilene kommer i tre tykkelser så man kan justere seg inn.

Kilene krever kraft for å bli satt på plass. Plasser den aktre først, legg et tau rundt masta til begge vinsjene, og så teiter du opp alt du kan. Den forre kilen skal slås inn. Jeg bruker Zalo til smøring og ei treklubbe.

Jeg kan ikke få understreket nok at masta skal stå dønn fast i kragen. Å seile uten kan forårsake mastehavari.

Link to post

De gamle gummi-kilene som du skriver Lazyjack plasserte man i forkant og bakkant.....her er det viktigst....for her er knekk-lengden hele mastens lengde...tverrskips så er de fleste master staget med undervant, hvilket minsker knekkelengden.

men de formet seg også litt rundt....og på så vis gav de også støttning sidveis

 

her er en moderne dekksring fra Selden......

http://www.seldenmast.com/files/excerpts/595-808-S-57-71.pdf

 

da det kommer til begrepsbruk;

så fortstår vi alle ? (Ivartfall vi som seiler, vad TS mener !)

og han har heller ikke feil.....sen 1800-tallet brukes også begrepet mastefisk for en forsterkning i dekk rundt mastehullet i dekk

http://runeberg.org/nfad/0689.html

 

Kjølsvin er daglig tal, utrymmet under dørkene......tidl en planke som låg ovanpå kjølen innvendig i båten

 

 

kom 2 inlegg her mens jeg skrev.....ja det er viktig å ha disse kiler på plass, de fyller en funksjon.

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Tror ikke Euler og Gunga er helt i fase når det gjelder knekkmekanikk. Det er greit. I min skøyteperiode gikk alle master gjennom dekk. Masfisken hadde langsgående spor som tillot justering i lengderetningen. Der ned ble masten kilt fast når korrekt luting var oppnådd. Så ble riggen strammet opp. Til slutt ble masten kilt opp ved mastkragen. Kilene skulle kun dyttes ned og sikres. De ble ikke hamret hardt ned. Det var viktig at masten ikke skulle kunne 'løpe løpsk' i mastkragen. Trolig har  det vært feilen her. Masten har løpt løpsk og knekt kragen, massefart er greia. Få laget en ny krage i et eller annet materiale. Rustfritt stål er bra. Stålet må være elektrisk isolert fra masten.

Link to post
Hulda skrev 8 minutter siden:

Tror ikke Euler og Gunga er helt i fase når det gjelder knekkmekanikk......

 

Både Euler og undertegnet er i fase.......:giggle:

dette har jeg lært av en riggkonstruktør fra Selden.......en kurs jeg gikk for mange herrens år siden på Chalmers

kursen hette Seilbåtskonstruksjon

 

Tror fortsatt man kan få tak i kurslitteraturen, hvis du er interessert Hulda

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...