Jump to content

Kartplotter blacker ut ved bruk av baugthruster


mmosberg

Recommended Posts

Heia folkens. På min 2003 Windy 32 Scirocco blacker kartplotteren, en Raymarine eS 128, ut pga lav spenning når jeg bruker baugthrusteren. Det er 2x 100Ah LifePo4 forbruksbatterier i båten og plotteren er koblet til de. Baugthrusteren er en original Sleipner Sidepower 55. Denne er koblet  til startbatteriet som er et vanlig 115Ah blysyre batteri. Start og forbruk er separert, men det finnes en kraftig felles jordskinne i båten. Dette irriterer meg mer og mer.....

 

 

Er dette normalt og påregnelig?

 

20180519_162107.jpg.92ed5f76ec199ed63ca319e1dd77781e.jpg

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Ikke et uvanlig fenomen. Skyldes mest sannsynlig dårlige kontakter bakover i kjeden fra plotteren. Plotteren er konstruert for å virke innenfor et visst spenningsområde og tåler sikkert noe under 12 volt.

 

Når du belaster batteriene, dvs hele strømopplegget med å kjøre thrusteren, så faller spenningen litt rundt over alt. Plotteren er typisk et slikt instrument som da kommer under minstespenning og går i svart.

 

Løsningen er enkel men komplisert. Gå over alle koblinger i hele det elektriske anlegget. Skru opp, bruk pussepapir, spraye på CRC 2-26 og skru sammen. Hvis du er litt kjent med bruk av et mulitmeter, så kan du også måle deg frem til nøyaktig hvor mye spenning du har ulike steder og på den måten peile deg inn på nøyaktig hvor den dårlige kontakten sitter, i dit tilfelle mest sannsynlig på jordingssiden av strømforsyning til plotteren.

Link to post
Sitat
HansH skrev 27 minutter siden:

Ikke et uvanlig fenomen. Skyldes mest sannsynlig dårlige kontakter bakover i kjeden fra plotteren. Plotteren er konstruert for å virke innenfor et visst spenningsområde og tåler sikkert noe under 12 volt.

 

Når du belaster batteriene, dvs hele strømopplegget med å kjøre thrusteren, så faller spenningen litt rundt over alt. Plotteren er typisk et slikt instrument som da kommer under minstespenning og går i svart.

 

Løsningen er enkel men komplisert. Gå over alle koblinger i hele det elektriske anlegget. Skru opp, bruk pussepapir, spraye på CRC 2-26 og skru sammen. Hvis du er litt kjent med bruk av et mulitmeter, så kan du også måle deg frem til nøyaktig hvor mye spenning du har ulike steder og på den måten peile deg inn på nøyaktig hvor den dårlige kontakten sitter, i dit tilfelle mest sannsynlig på jordingssiden av strømforsyning til plotteren.

 

 

Med all respekt - dette kan ikke være riktig? Kjøring av thruster vil forårsake spenningsfall i startbatterikretsen, men hvordan kan det påvirke forbrukskretsen? Jeg vil tro at enten er kartplotter koblet feil, dvs. til startkretsen, eller så er det noe galt med minus/jordforbindelsen fra plotter til forbruksbatteri.

Link to post

Du er helt sikker på at baugthrusteren er koblet på startbatteriet. På min Viksund 340 fra 2007 er begge thrustere og vinsj koblet til forbruksbanken. Dette pga av at VP DG 370 kan gi alarm for alav spenning om disse kjøres. 

Om de ikke er koblet sammen så ville jeg sett om det er et  laderele som kobler sammen batteriet

Om forlegningen av installasjonen er lagt slik at spenningen på samleskinnen for  minus synker ved kjøring av truster, så er en løsning på problemet kan være å trekke en egen +/- forbindelse direkte fra batteriet til plotteren.  

En annen løsning er å ha et bitte lite 12 Volts batteri ved plotteren som lades via en schottydiode (0,2 volts spenningsfall). Da vil spenninegn på dette batteriet ikke synke selv om 12 volts nettet faller

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Det er jo åpenbart at plotteren blacker ut pga spenningsfall. Den er koblet til en solid 12v kilde med medfølgende kabel. Jeg forsøker å finne ut av hva som forårsaker spenningsfallet.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Ut fra tegning har du to stk charge releer som forsyner begge banker. Disse kan evt ha feil som kobler bankene sammen og drar ned forbruket ved trusterbruk. Du har også en emergency bryter mellom bankene som kan være på, eller har feil så bankene er sammenkoblet. Du kan jo evt separere slik at en motor lader forbruk, og en lader start.

Link to post

Jeg ser det samme hos meg når jeg kjører thruster. Jeg oppgraderte nettopp batteriene mine. Hadde tidligere kun 2 stk 110Ah batterier hvor ett var koblet som start via 1+2 bryter. Jeg installerte så ett tredje batteri som jeg nå bruker som start. Anker vinsj å thruster er koblet til dette. Startbatteri og forbruk er koblet via ett skillerele. Jeg har og en Nasa BM-1 forbruksmåler. Jord er koblet sammen mellom alle batteriene så klart. Når jeg kjører thruster så ser jeg dette på forbruksmåleren selv om thruster er koblet direkte på start og shunt er koblet på forbruk. Hvordan logikken er i dette skjønner jeg ikke helt.

 

Jeg ser og at spenning detter ned på min plotter. Men hos meg så er det pga underdimensjonerte kabler opp til sikrings panelet. Jeg mister 0,5V når kun plotter er koblet opp, og opp til 1 volt når jeg har litt forbruk. 

Link to post

Testet nå. Begge motorer på tomgang. Spenning forbruksbank=13,28V, spenning startbatteri=13,30V. Ved kjøring av thruster forblir spenningen på forbruksbanken (målt på batterier) uforandret. Spenningen på startbatteriet faller til ca 9,2V. Kartplotter (som er koblet til forbruksbanken) blacker ut.

 

Kan problemet skyldes dårlig jording? Hadde for et par tre år siden dårlig kontakt på hovedjordingsskinnen.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Kan du måle spenningen direkte på tilkoblingen til kartplotteren mens du kjører thrusteren? Da vil du få svar på om den blacker ut pga. spenningsfall i hvertfall. Om thruster og kartplotter begge går gjennom en dårlig minus forbindelse før de når batteri minus, så skal nødvendigvis ikke det påvirke spenningen mot kartplotteren om forbruk og start er fullstendig adskilt (utenom felles minusforbindelse). Men, en dårlig minusforbindelse er aldri smart og vil kunne utvikle seg, så det ville jeg i ihvertfall sjekket ut.

Link to post

Og selv om ingen har snakket om det kan nok en kondensator være smart. Denne er nok overkill men 1,2 Farad er mye strøm som kan leveres i fall du får spenningsfall. Brukes masse til bilstereo til SUB. Når bassen dundrer lader kondensator i mellom slagene og du slipper at kjørelysene dimmer. 

 

https://www.fruugo.no/hoy-ytelse-kondensator-1-cap-1200-f-2f-1-stykke-nye-varer/p-5468145-12490171?language=no&ac=croud&gclid=CjwKEAjwlujnBRDl2teOp_veulQSJAC5bHgtChAHcsbmzh4Ja8wFUuvEsvc-zAyp3X666stAlUotIRoCmYTw_wcB

 

Kan være gode grunner til at det ikke er vanlig i bruk på båt, men skjønner ikke helt det. 

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Dette kan skyldes kobling via en felles jordleder.

 

Muligens er jord til baugpropellen koblet til en koblingsskinne ved konsollen, sammen med plotteren og andre instrumenter. De deler så jordkabel tilbake til batteribanken (koblingsskinnen?). Returstrømmen fra baugpropellen vil skape et spenningsfall over denne felles lederen, som vil påvirke plotter og alt annet. 

 

Du kan teste ut om dette er årsaken ved å koble jord til plotteren vekk fra skinnen / den felles jordlederen, og heller gi den en egen jordkabel som går direkte til batteriet. 

 

Om dette alltid har vært sånn, så kan det skyldes dårlig dimensjonert jording fra leverandøren. Hvis det har oppstått etterhvert, så kan det derimot skyldes at det begynner å bli dårlig kontakt et eller annet punkt langs felles jordleder. 

Link to post
Båtkompis skrev for 1 time siden:

Dette kan skyldes kobling via en felles jordleder.

 

Jeg skrev i et innlegg lengre opp at jeg var usikker på det, men måtte tenke litt (tror alderen slår inn her ...).

Jeg er nå helt enig i at en dårlig felles jord (eller minus) tilkobling også kan gi spenningsdropp for kartplotteren. Vedlagte lille skisse skulle vise det. Derfor kan nok feilen absolutt ligge i denne jordtilkoblingen.

IMG_6942.jpg.38b1fef40ac252dc9e8252a633ee0c25.jpg

 

Men, måler du spenningen direkte ved kartplotteren når du kjører baugthrusteren, så vet du.

Link to post

Vet inte om det är kopplat så på dina KAD44C men iallafall på äldre Penta som t.ex min TMD30 så hämtar den ström till motorinstrumenten via kabelstocken från motorn, den hämtar alltså 12V från + anslutningen på startmotorn som går upp till startnyckeln och sedan ut till instrumenten.

Är det så att kartplottern är kopplad på en kabel från instrumenten/Startbatteriet så får du spänningsfalld där när du kör thrustern.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...