Fantino Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Forutsatt at kartplotter faktisk er koplet opp mot forbruksbatteri som trådstarter oppgir _må_ det være spenningsfall et eller annet sted som fører til for lav spenning. Mulig det er i felles jordskinne men da må jo den være ualminnelig dårlig dimensjonert. Min erfaring er at kabling opp til instrumentpanel alltid er for spinkel fra fabrikken når en monterer bla kartplotter og evt radar som er sulten på strøm (er gjerne tilstrekkelig på plussiden men minussida er ofte en enslig ledning). Så lenge forbruksbatteriet er målt under kjøring av thruster og holder spenning er det neppe noe feil med batterier. Jeg ville glemt kondensator/ekstra batteri/andre fancy løsninger, og lagt opp tilstrekkelig kabel til plotter/instrumentpanel direkte fra forbruksbatteri/hovedbryter. At dette virker kan enkelt testes på forhånd ved å strekke løse ledninger og kjøre thruster for å se om plotter faller ut. Dette forutsetter at plotter faktisk _er_ koplet mot forbruk nå. Er slett ikke umulig - og ganske vanlig - at instrumenter er koplet mot startbatteriet. I så fall bør dette endres for plotter sin del og da er nok problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Da kan jeg opplyse om at problemet etter alt å dømme er løst. Etter å ha strammet opp mutterene på terminalene på hovedjordskinnen så forsvant problemet. Mange Windyer, min inkludert, har et flattjern med gjennomgående bolter montert fast i tverrgående skott i fremkant av maskinrommet bb side. Her samles alle kraftige jordkabler fra hele båten. Vet om flere tilfeller der denne har forårsaket problemer med el anlegget i Windy båter. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Fantino Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Da ville jeg studert koblingene litt på den skinna og sett om det lot seg gjøre å kople slik at jording til instrumenter ikke deler tverrsnitt med jord til startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Båtkompis Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 mmosberg skrev for 12 timer siden: Da kan jeg opplyse om at problemet etter alt å dømme er løst. Etter å ha strammet opp mutterene på terminalene på hovedjordskinnen så forsvant problemet. Så bra at det løste seg. Da har du samtidig fjernet en kilde til varmgang. Er nok noen hundre watt som gikk tapt i den eller de mutterene når du brukte baugpropellen. Sikkert lurt å holde koblingene på denne skinna rene, spesielt de som går videre til batteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.