Kaptein Klein Startet 6.Juni.2019 Del på Facebook Startet 6.Juni.2019 Hei, Virderer installasjon av oppvaskmaskin i byssa, og for å få plass til den må jeg flytte kompressoren til kjøleskapet. Det innebærer at jeg må ta av rørene (hvite) som går fra kompressoren til evaporatoren for å få flyttet kompressoren. Kompressoen skal bare flyttes ca. 30-40 cm og rørene er mer enn lange nok, men er det komplisert å ta av rørene og så ettermontere dem igjen? Antar at jeg må etterfylle med kjølegass (mulig at det er r134a), osv. Noen som har tips til hvordan dette gjøres. Er det en stor/komplisert jobb? Mange takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Det må først vakumere rørene og så fylle på gass igjen, ja. Trykktestes skal det vel helst også. Det er heller ikke særlig populært for tiden å bare slippe ut gassen som er i systemet nå, så du bør nok bare søke etter en kuldemontør først som sist. Han kan muligens også bruke gassen dere tapper ut om igjen, hvis han har med seg en tom og ren tappeflaske. Noen kuldemedier er grisedyre pga miljøavgifter. Tipper det er et par timers jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Hei, Takk for info. Kompressoren står selvfølgelig helt utilgjengelig til, men jeg fant noen tidligere bilder, og der jeg kan se noe. Det er en Secop (tidligere Danfoss) BD50F kompressor, og det synes å være hurtigkoblinger på den. Antar da at jeg kan skru kjølerørene løs, flytte kompressoren og så sette dem på igjen? Har ikke beskyttelseshetter som jeg så stod anbefalt et sted. Eller er det andre ting jeg må være obs på? Eirik Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Har ikke vært borte i sånne hurtigkoblinger i båter, men i varmepumpesegmentet så er slike nå blitt forbudt å selge. Man har ikke lenger lov å skru på kjøleanlegg så lenge man ikke er f-gass sertifisert. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Kaptein Klein skrev for 3 timer siden: Det er en Secop (tidligere Danfoss) BD50F kompressor, og det synes å være hurtigkoblinger på den. Med hurtigkoplinger med tilbakeslagsventil skal dette gå bra uten å måtte etterfylle kjølemedie. De er produsert for dette. Synd du ikke har beskyttelseshettene så vær forsiktig, surr noe plast elns rundt for beskyttelse. Finn manualen til skapet ditt på nettet. Fra Isotherm kompressor manualen: Quick couplingsThe quick-couplings can now be connected. To start with, pull forward the tubes on the compressor. Connect fi rst the thin capillary tube. Rotate the female coupling nut only. The male coupling must be held stationary or the thin tube will be broken. Screw the couplings to the bottom of their threads, tighten fi nally fi rmly using fi xed spanners 21 and 24 mm. (Fig. 8)Do not throw away the protection caps. Should it be requi-red to re-position the unit, the couplings can be re-opened without the refrigerant escaping. In such a case, screw in the protection caps immediately and tighten fi rmly. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Kjøleskapet er installert fra verftet (Dufour) og hettene fulgte ikke med båten. Tenkte på at plastfolie kunne gjøre susen, i hvert fall for beskyttelse mot støv, men den teksten @Mix viser til, skal man jo sette sette på hettene og stramme godt. Kan jo virke som om det også er ment å sørge for at unngå gasslekkasjer, eller muligens som en tilleggssikring? Det vil jo minimum ta noen minutter å sette på plastfolie, flytte kompressoren, føre rørene til nytt plassering, fjerne plastfolie og så koble dem på igjen. Sjekket med Maritim, de selger ikke hetter. Andre som vet om hetter er påkrevet (eller om det holder med plastfolie), og hvor man evt. får tak i dem? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 (redigert) Kaptein Klein skrev 20 minutter siden: Kan jo virke som om det også er ment å sørge for at unngå gasslekkasjer, Nei, de er kun der for å hindre smuss og skitt. Kort og godt beskyttelse. Bare vær litt kjapp og konsis akkurat idet du åpner/stenger ventilene, om du forstår hva jeg mener. Redigert 7.Juni.2019 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Dette er ikke på Rakettforskningsnivå, bare sørg for å holde i ro den delen av koblingen som har det «syltynne» kobberrøret. Vær rask, så kommer det bare en liten pffft. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Tusen takk for innspill. Satser på det da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.