Jump to content

Glødelampa lyser ved middels/høyt turtall! AQAD30


Guest Princess Ess

Recommended Posts

Guest Princess Ess

Har noen opplevd at glødelampa lyser når motoren er i gang? Glødinga funker bra og jeg kan starte motoren (aqad30), men når jeg starter opp og kjører eller drar opp turtallet så begynner glødelampa å lyse svakt.... skal sjekke om det går strøm til glødepluggene når dette skjer.

Link to post
Share on other sites

...ser du ikke har fått svar på dette ennå, så jeg vil prøve meg litt....:

 

Det første jeg selv ville sjekket, var om viftereima er OK. Det betyr stram nok og at den ikke er så slitt at "bunnen" av reima tar i "bunnen" av reimhjulet (det er vel egentlig "sidene" på reimtverrsnittet som skal gripe i kilereimshjulet...).

 

Hvis dette er OK, vil jeg anbefale at du måler spenningen på bateripolen(e) før oppstart, ved tomgang og ved litt turtatt (når lampa lyser svakt). Når du har disse verdiene, er det litt lettere å foreslå eventuelle feilkilder.

 

:-) steinar

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg tror noen roter med GØDELAMPE og LADELAMPE, det er sansynelig en jordfeil da det gløder under kjøring. Har selv opplevd dette på en volvomotor og løste det med en bryter slik at glødingen ble kuttet etter at jeg hadde startet. Problemet ble av slik art at batteriet ble tappet over tid. Du kan også megge på sikring for å sjekke at den ikke tapper strøm. Lykke til

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Enig med Sail S. Det er mest trolig en jordingsfeil. Det som trolig oppstår er at

en strømforbruker med dårlig jord får jordforbindelse over glødelampa. Da vil lampa lyse litt. Det er det samme fenomenet vi ser på landeveien når vi kjører etter en bil, eller tilhenger som kan lage de rareste utslag på baklysene. Eks: Ved blink slukker baklysene og bremselyset begynner å blinke eller andre rare ting. Feilen er nesten alltid dårlig jordforbindelse.

Link to post
Share on other sites

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Skipet 3.

 

Har opplevd det samme MANGE ganger på gamle biler. Har en Volvo 145 som har gått over 500 000 km og brukt mange dynamobørster (og kamaksler) med årene . Hver gang har det vært slitte børster/lameller i dynamoen. Grunnen til at det kommer ved økende turtall er at kast i lamellene gjør at børstene mister kontakten. Typisk er at fenomenet vil øke etter hvert og gå over i konstant lys på ladelampa.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Liksom"Heira", oppfatter også jeg at det her er snakk om glødeindikatorlampen på glødepluggene det handler om, og IKKE ladelampen, som mange her tydeligvis tror!!!!!

Denne lampen lyser paralellt med at glødepluggene får strøm.

Går utfra at dette går over ett rele via tenningslås eller egen knapp.

 

Sjekk dette releet eller denne knappen, da det virker som strømmen til glødepluggene ikke brytes slik det skal.

 

Problemstillingen kan kanskje presiseres bedre av raptor??????

 

:yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser nok at jeg er blant dem som ikke har lest spørsmålet godt nok. Har tenkt ladelampe, mens det jo vitterlig står glødelampe. Beklager!

 

Etter dette er jeg tilbøelig til å tro på jordingsfeil jeg også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Hjertlig takk for alle tilbakemeldingene! Det var som sagt lampen til glødingen det var snakk om.

Feilen var som flere antydet; en overledning i konsollen. Nå virker alt som det skal.

Deilig å ha et sted der man kan få hjelp når det stopper opp!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...