Dalton Startet 7.Juni.2019 Del på Facebook Startet 7.Juni.2019 Fikk endelig somlet meg til å sende dysene på den gamle Mercedesmotoren til rens og justering, noe som kanskje ikke var så lurt... Motoren ryker litt mer nå enn før, og har fått en veldig hard gange på tomgang. Faktisk så hard at det vibrerer skikkelig i skroget. Bør timingen på dieselpumpa justeres? De justerte bare åpningstrykk på en dyse, resten var ok, i tillegg til en rens. Eller var de helt OK. Sesongen er allerede forsinket, så tips mottas med stor takk. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Dalton Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Ingen? En liten tilleggsinformasjon er at jeg ikke byttet ut skivene i bunnen av dysehullene. Glemte de helt, men kan det være en mulig årsak? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Lazyjack Svart 16.Juni.2019 Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 (redigert) Så lenge du ikke har fått dobbelt opp og det heller ikke er noen lekkasje så skulle det være greit. Regner med at du har forsøkt å løsne ett og ett dyserør for å finne ut om det er en enkelt sylinder som knakker eller som ikke går som den skal? Redigert 16.Juni.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Nei, har ikke gjort det. Tenkte faktisk ikke på det... enkle er vel ofte det beste. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Arne Henriksen Svart 17.Juni.2019 Del på Facebook Svart 17.Juni.2019 Du får hardere gange på disse motorene etter dysejustering/høyere åpningstrykk så det er normalt. Men det høres rart ut at de kun justerte en dyse og så skal det gi slikt utslag... Du sier motoren ryker mer, er dette på tomgang eller ved full belastning? Når var ventilene justert sist? - dette er viktig å gjøre jevnlig, og SKAL utføres på kald motor. Fant en kokebok her som ser ganske beskrivende ut: https://dieselgiant.com/valveadjustment.htm Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Dalton Svart 22.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Har ikke båten på vannet enda, så det på tomgang og litt oppover i turtall uten belastning. Røyken er blågrå. Ved å bruke «skrutrekker-stetoskop» metoden høres lyden ved dyse nummer fire annerledes ut i forhold til de tre andre. Det var imidlertid dyse nummer tre som måtte justeres. Jeg får vel tid til å skru litt i helga, så da blir det ventiljustering. Tenkte litt på å flytte dyse nummer for til en annen plass, for å høre om lyden flytter seg... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Arne Henriksen Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Hvis du plukker ut dysene igjen bør du samtidig bytte kobberskivene under så du vet de setter seg korrekt og tett. Mener å huske disse skivene teknisk kan gjenbrukes dersom de er blitt glødd før remontering, men enklest er vel å bytte dem. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.