Jump to content

Best bruce anker kopi?

Knallipadden

Recommended Posts

Originale bruce anker lages vel ikke. Hvilke er den beste og rimeligste kopien? Har forsøkt biltema sin men syns det er for butt. Det holder godt når du får det til å holde, men det er ikke lett å få det skikkelig fast. Ser en del andre bruce anker har skarpere kanter. Kanskje det er beste i forhold til å grave seg ned i stedet for å skrape langs bunnen? 

Vet ikke hvem som har den beste kopi, men har reagert på at BT ser veldig butt ut. De syrefaste har tydlig skarpere kanter, (Punkterte jolla i fjor..), får vanvittg bra feste med mitt 20kg`s syrefaste, vet ikke fabrikat. 

Og skulle bytte det ut med et 4ganger dyrere Rocna er helt latterlig, har aldri hatt problemer med Bruce (både orginalt og kopier), itillegg passer Rocna dårlig i de fleste ankerruller.

Tror jeg har et gammelt originalt Bruce i boden på 15 kg. Ikke pent, men originalt. Kan ta noen bilder av det så kan du sammenligne mot kopiene som er tilgjengelig. 

For noen år siden kikket jeg etter det samme som trådstarter. Endte da med Ilas sin kopi, som hadde mer vridde kloer enn mange andre kopier.

Har på båten et 20 kg originalt foran og en 20 kg kopi bak. Når de står ved siden av hverandre er det helt klart en del forskjeller på dem.

Forsøkte både Rocna og Vulcan i fjor, men fikk ikke dette til å passe i baugen på min båt, dessverre. Men etter så mange år med Bruce er jeg ikke spesielt bekymret. Dregget en gang på alle disse årene - da lå vi to båter på mitt anker i kraftig vind. 

Har også hatt Engbo anker - det var en større utfordring. Tror jeg hadde en for tidlig versjon med den lille vinkelen - tror den ble økt på senere utgaver.

nordan family 27 skrev 1 time siden:

Har også hatt Engbo anker - det var en større utfordring. Tror jeg hadde en for tidlig versjon med den lille vinkelen - tror den ble økt på senere utgaver.

Enig! Vi hadde et gammelt Engbo, det må være noe av den største dritten som er å få tak i. Det ble bare to "skispor" bortover i gjørma.

Byttet så til en 20kg Bruce kopi. Den var veldig bra. Aldri problemer med å få ankerfeste. Eneste (som er nevnt mange ganger før) er hvis man ankrer på steder med mye ålegress eller tare. Da kan kloa fylle seg opp med grønnsaker før det rekker å grave seg ned. Den andre situasjonen er at en stor stein kan legge seg i kloa og hindre at det graver seg ned. 

To kompiser av meg har hatt Brucekopier som ikke har fungert tilfredsstillende. De har hatt problemer med å få dem til å ta tak, og har måttet gjøre flere forsøk. Dette har vært på samme plass som vi har ligget og samtidig, uten å ha problem. Husker ikke hvor jeg kjøpte vår kopi, men tror det var på Sea King i Fredrikstad (SeaSea). Tror det står "Force" støpt i stammen på ankeret.

Etter det byttet vi til vårt hjemmelagde (som ligner litt på Rocna), og opplever at det setter seg enda raskere og hardere. Dette har heller ikke de to svakhetene som Bruce har med å fylle opp kloa med grønnsaker eller stein. 

Slik ser geometrien ut på Brucekopien i forhold til mitt hjemmelagde. For spesielt interesserte er det link til tråd om hjemmelaget anker i signaturen min.

Komodo skrev On 11.7.2015 at 19.14:

bilde

Jeg har brukt Bruce kopi på andre båter før og har ikke hatt store problemer med å få godt feste. På snekken min sliter jeg mer med det og jeg tror litt av grunne er at den setter seg fast i tare og steiner og løsner når båten skifter retning. Jeg tror jeg skal prøve med et delta liknende anker. Det er spisser og tyngre i enden. Tror det graver seg lettere ned. Vingene virket også å være større slik at jeg tror det vil holde bra. Har lest en del tester på nett vedrørende anker. Det er vel ikke en test hvor alle anker er best. Det kommer vel an på type båt og bunnforhold. Jeg ser imidlertid at Bruce, delta, rocna og vulcan gjør det bra i de fleste tester. 

Knallipadden skrev for 3 timer siden:

Jeg ser imidlertid at Bruce, delta, rocna og vulcan gjør det bra i de fleste tester. 

ser ut som Ultra gjør det enn bedre...……..har selv Bruce

synd att Ultra ikke finnes som galv.-versjon

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...