Komodo Startet 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2019 (redigert) I går demonterte jeg eksosbendet på vår Yanmar for å sjekke tilstanden. Motoren er fra 2004, og eksosbend eller turbo har aldri vært av. Slik ser montasjen ut hos meg. Eksosbendet så ut til å være i meget god stand. Ingen synlige tegn til korrosjon på de stedene det er mulig å komme til å se med det blotte øyet. En utfordring kan være evt. korrosjon på det innvendige bendet, der kjølevannet treffer på utsiden. Men åpningen i bendet er såpass stor, så her bør det være mulig å komme til med en tykkelsemåler (ultralyd). Denne tegningen er klippet fra serviceamanualen til motoren. Som man ser er dette bendet noe annerledes utformet. Det innvendige bendet hos meg går helt ned i full lengde, mens det i manualen er avsluttet mye høyere opp. Jeg vet ikke om det som er avbildet i manualen kan gi en risiko for tilbakeslag av sjøvann i turboen ved visse turtall, eller endringer av turtall. Noen som har erfaringer fra det? Men det jeg egentlig lurer på er tetningen mellom eksosbendet og turbo. Jeg la merke til at det ikke var noen pakning der da jeg demonterte bendet. Det hadde begynt å danne seg rust på de nedre delene av flatene, mens den øverste delen av omkretsen var ganske ren og fin. Pusset vekk rusta med et smergelpapir før jeg monterte sammen. Etter prøvekjøring synes jeg imidlertid jeg kjente litt eksoslukt i båten. Om det kom fra motoren, eller om det kom utenfra og trakk inn i båten er ikke godt å si. Lurte derfor på om det er lurt å ha på litt eksospasta på flatene mellom eksosbend og turbo. Noen med erfaring fra dette som kan bidra med råd? Synes jo det er veldig rart at det ikke var pakning her. I utklippet fra manualen står det jo også at pakningen skal inspiseres eller skiftes. Her er bilder fra turbinsiden på turboen. Turbinbladene ser veldig fine ut i mine øyne, men jeg ser at det er korrosjon og koksing i turbinhuset. Noen tanker om Lagt til: Når jeg ser nærmere på bildene nå så ser det ut som om deler av mutteren(?) i enden av turbinaksel har ramlet av. Det ser også ut som om det er en forhøyning i det indre bendet i toppen der vannet kommer inn. Redigert 8.Juni.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 (redigert) Mutteren (eller om det er et bolthode?) har vel bare spor etter en slipeturbin ? Når turboens eksosturbinhjul avbalanseres er det vanlig å trimme materiale fra toppflata på mutteren. Eksospasta eller ikke - jeg kan ikke dokumentere noe Yanmar 4 LHA eksosbend erfaring men under slike driftsforhold som det skal brukes så er det vel det ganske kjente driftsforhold ? - spalte med håndpusset plate på begge sider, vil flatene da være helt plane ? Nei - tidvis steam ? JA - varmt sjøvann tilstede ? JA - kan noe av dette trenge inn i spalten ? JA - ville det vært bedre om det ikke kom inn i spalten? JA - vil en pakningsmasse/eksospasta kunne hindre inntrengning ? JA - er det betydelige ulemper med å bruke en lite korrosiv pasta på støpestål/adusergods ? Neppe.... Om du er enig i betraktningene over så tror jeg det er like før du går bort i avdelingen for tuber (I formildende retning bemerkes at dragonen hadde det artig mens dragonen skrev innlegget... ) Redigert 8.Juni.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Takker så mye for godt svar @dieselfan Ja, jeg er enig i betrakningene bortsett fra denne dieselfan skrev On 8.6.2019 at 15.17: - varmt sjøvann tilstede ? JA Vis hele sitatet Når det gjelder tetningen mellom bend og turbo altså. Sjøvannet blir jo ledet inn i det indre bendet i "Mixing Elbow", og skal ledes derfra og ut i eksosrøret. Dersom det kommer vann inn til spalten mellom bend og turbo, kan det jo like gjerne komme sjøvann inn i turboen! Ellers gjorde jeg meg stort sett de samme tanker som du skriver her, altså det kan umulig skade med litt eksospasta der, og slik det er nå kan det vel umulig bli tett. Det som forbauser meg er at det ikke er noen pakning der. Ser jo også at mitt bend avviker fra bendet i manualen. Men jeg tror jeg gjør som du sier, smøre på litt pasta og klaske sammen. Det må jo demonteres igjen, men det er jo bare ei klemme. Slangene må jo ikke av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 (redigert) Min fra -06 hadde pakning mellom turbo og eksosbendet. Jeg også trodde det ikke var pakning der men den løsnet faktisk fra bendet når vi sandblåste det. Den var vanskelig å så med det blotte øyet men det var en tynn metallring som fungerte som pakning. Redigert 8.Juni.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 (redigert) Komodo...at både du og meg har hatt sjøsprut dråper helt inn til turboen regner jeg som mer sannsynlig enn usannsynlig... men det var ikke min mening å si at den spalten står bortimot under vann.. mer som når det legger seg en dråpe på den spalten så trenger den inn... og da er griseriet igang. Holder på å bygge nytt og bedre eksossystem til en av mine dieselmotorer. Vet du hva laveste godkjente Yanmar installasjonshøyde over vannspeil er for din motor ? Har gjort noen enkle forsøk med 76mm rør med 3x bend på toppen og 150mm frihøyde som min motor skal ha er skremmende lite når simulerer at jeg bakker i 2 knop.... Redigert 8.Juni.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Det ser ut som pakninger stå igjen på bendet den er bare 0.5 mm Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Stemmer nok @Komodo, som @liberty og @Kjellg skriver. Iht. til sprengskisse (se bilde) sitter det en metallpakning i mellom der. Delenummer er: 119773-13250 Selges bl.annet her: https://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/pakninger/eksos-pakninger/eksos-bend-pakning-119773-13250 Ellers, hjertelig takk for hjelpen de siste dagene med både tips og klargjøring av transport til den nye dreiebenken. Jeg gleder meg som en liten unge til å få satt den på rett plass i garasjen og bli kjent med den Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Jøss, se der ja! Da er det nok jeg som ikke har tittet godt nok etter når jeg har holdt på. Men når det begynner å bli rust på flatene der pakningen skal tette så holder det nok ikke å montere ny pakning. Tror fremdeles jeg holder en knapp på å legge litt eksospasta mellom og skru sammen. Her har jeg zoomet meg litt inn på bildet av bendet, og som Liberty bemerker så ser det jaggu ut som om pakningen sitter igjen der! VegJoh skrev On 8.6.2019 at 18.06: Ellers, hjertelig takk for hjelpen de siste dagene med både tips og klargjøring av transport til den nye dreiebenken. Jeg gleder meg som en liten unge til å få satt den på rett plass i garasjen og bli kjent med den Vis hele sitatet Det er bare moro VegJoh! Vi får satse på litt voksenopplæring etterhvert når du har den på plass Jeg bruker dreiebenken min to ganger om dagen, fatter ikke hvordan folk klarer seg uten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Det kan jeg bekrefte at vi ikke gjør ... får vi se bilder VegJoh? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Den pakningen er engangs. Den har en liten fals(tror jeg det heter) som blir klemt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 (redigert) @dieselfan, bilder ja... dette er vel det de kaller «off topic» Jeg har hatt en slik dreiebenk i ca. Et år (bilde 1) en kombinert dreiebenk, fres og søylebor. Den har ikke vært brukt 2 ganger om dagen, men jeg har brukt den ganske ofte. Denne uken tipset @Komodo meg om en litt mer solid og større benk(bilde 2), med mulgihet til å slå gjenger også. (Her er det mye på tysk og mange fler spaker, så det blir litt å sette seg inn i, men jeg har både @Komodo til hjelp og har fått kjøpt meg en manual på nett) Bilde 1 Bilde 2 Fant et bilde til Redigert 8.Juni.2019 av VegJoh Lagt til bilde (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Kann vi ikke kalle det grenseland ? Nå er pakningen funnet og tråden er bortimot fullendet... godt verktøy er halve jobben... tenk på alt vi har utvikla og skapt med en dreibenk... tenk på den eiegleden å ha en... og den skapergleden det gir å bruke en Jeg håper moderator kan se det fra den siden og skille det fra trolling og innspill som destruktiv effekt... Ser ut som en flott benk men er den tysk? synes jeg ser en Myford girkasse? god spindelborring, får du inne 42,3mm rør? har du MK2 i bakdokka? og 800 i dreilengde? Du kan jo lage hva som helst nå... en vinkelplate på tverrsleiden og du har en enkel fresemaskin... Gleder meg til å lese om alt det artige du kommer til å finne på med den nye benken Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 (redigert) dieselfan skrev On 8.6.2019 at 21.20: Ser ut som en flott benk men er den tysk? synes jeg ser en Myford girkasse? god spindelborring, får du inne 42,3mm rør? har du MK2 i bakdokka? og 800 i dreilengde? Du kan jo lage hva som helst nå... en vinkelplate på tverrsleiden og du har en enkel fresemaskin... Vis hele sitatet @dieselfan, siden du sier det er greit å være off-topic så: Det stemmer at den ikke er tysk (men teksten på den er tysk så vidt jeg kan tolke). Det er en Nederlandsk maskin fra Groenewegen i Rotterdam. Modellen er Gromatic (140). Har ikke målt spindelborringen ennå, med det er Mk2 i bakdokka. En vinkelplate på tverrsleiden vil vel bare gi en akse i fres, men når sant skal sies, så har jeg ikke heller med den andre benken jeg hadde hatt behov for fresing. Den gamle benken ble solgt denne uka, så det jeg må ha meg i tillegg nå, er en duganes søylebormaskin. Som god venn av @Komodo, så har jeg fått sneket til meg litt grunnleggende kunnskap innen både sveising og nå etterhvert dreiing fra han Redigert 8.Juni.2019 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Off-topic er helt greit i denne tråden karer ? Litt regn i lufta her på Hvaler nå, men det forhindrer tydeligvis ikke kona i å gjøre litt hagearbeid med hodelykt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 ...det vet jo alle på forumet at dere har 50 timer i døgnet på Hvaler... Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Tar opp igjen denne tråden.. Tok i dag og demonterte eksosbendet på min 4LHA-DTP. Fikk tatt noen bilder inn på eksossiden av turbo, og det kan se ut som det ( ikke uventet når det kommer fra den kanten ) er slik som @dieselfan skriver, at mutteren er freset av for balansering av turbo. Jeg legger ved et bilde av min, så kan dere se at den også er freset av. Jeg valgt også å adskille pakningen som nevnt over fra eksosbendet for å rengjøre flatene. Spørsmålet er @Komodo, denne tråden sporet jo av med dreibenker og diverse off-topic, men hvordan ble det egentlig med den eksospastaen.... fikk du klint på denne på noe tidspunkt?? Og i såfall, hva tror dere om denne fra tema? Er den duganes ?? https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/monteringspasta-2000017097 Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Joda. Jeg påførte litt eksospasta, monterte sammen, og siden har det vært tett Brukte pasta fra BT Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andor Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 det skal aldri brukes eksospasta mellom bend og turbo, eneste som skal brukes der er den pakningen, den må skiftes når bend er demontert fra turbo, ser på bildet av turbo, der lønner det seg å skrape rent og inspisere, det har skjedd at det har vært tæring på sneglehus som har ført til lekkasjer, og når jeg ser på bildet, så ser det ut til å være bra med tæring eller mye sot/koks belegg spes på høyre siden, der det ser ut som en sprekk, denne hadde jeg villet sjekket nøye ut så det ikke er sprekk Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 samtidig når det blir seende sånn ut i sneglehus eksos, så tyder det på at det er på tide med justering/service dyser og justere pumpe, ellers så er det mye kjøring på lavt turtall Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Andor skrev On 19.3.2020 at 20.09: når jeg ser på bildet, så ser det ut til å være bra med tæring eller mye sot/koks belegg spes på høyre siden, der det ser ut som en sprekk, denne hadde jeg villet sjekket nøye ut så det ikke er sprekk Vis hele sitatet Takk for oppmerksomt svar @Andor Er det denne (markert med rød ring) som du tenker på ??? Andor skrev On 19.3.2020 at 20.15: samtidig når det blir seende sånn ut i sneglehus eksos, så tyder det på at det er på tide med justering/service dyser og justere pumpe, ellers så er det mye kjøring på lavt turtall Vis hele sitatet Ja, mistenker at den er kjørt mye på lavt turtall før mitt eie. Eksosbend, har nok ikke vært av for sjekk siden motoren var ny (2005) Dyser ble byttet i fjor: Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Andor skrev On 19.3.2020 at 20.09: det skal aldri brukes eksospasta mellom bend og turbo Vis hele sitatet Tenkte jeg skulle spørre deg om dette også @Andor, da jeg har lest flere av dine svar her inne på båtplassen og har fått med meg at du har god greie på innebordsmotorer. Hvorfor skal man ikke bruke eksospasta?? Noen spesiell grunn til det ?? Skadelig/tæring/annet ?? Også glemte jeg å spørre i forrige post. Andor skrev On 19.3.2020 at 20.09: det har skjedd at det har vært tæring på sneglehus som har ført til lekkasjer, Vis hele sitatet Hvis jeg har forstått deg rett (se forrige post der jeg vider til området der du antyder tæring), så kan det oppstå tæring i dette området. Hva kan det skyldes. Så vidt jeg klarer å se fra manual og slik motor er skrudd sammen, så er det området ikke kjølet med sjøvann, ei heller skulle en tro at det kommer så mye sjøvannsdamp inn der heller, i allefall ikke i motsetning til den mengden som er i kontakt med eksosbendet. Kan slik tæring skyldes kun det faktum at det er høy tempratur fra eksosgass ?? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
dieselfan Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 VegJoh skrev On 19.3.2020 at 17.23: denne tråden sporet jo av med dreibenker og diverse off-topic, Vis hele sitatet Det skal jeg ta skylda for... Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 VegJoh skrev On 19.3.2020 at 21.10: Hvis jeg har forstått deg rett (se forrige post der jeg vider til området der du antyder tæring), så kan det oppstå tæring i dette området. Hva kan det skyldes. Så vidt jeg klarer å se fra manual og slik motor er skrudd sammen, så er det området ikke kjølet med sjøvann, ei heller skulle en tro at det kommer så mye sjøvannsdamp inn der heller, i allefall ikke i motsetning til den mengden som er i kontakt med eksosbendet. Kan slik tæring skyldes kun det faktum at det er høy tempratur fra eksosgass ?? Vis hele sitatet Siterer meg selv her og kommenterer mitt eget spørsmål (konsekvens av å blitt sittende for mye hjemme pga. restriksjoner) Fant en artikkel om dette på: https://www.sbmar.com/articles/what-a-marine-diesel-turbo-should-look-like-when-inspected/ Ut i fra denne artikkelen, så kan det se ut som eksosside på turbo for både @Komodo og for min del er preget av saltvannstæring. I følge artikkelen, så er det ikke noe annet en sjøvann som er årsaken til at turbo blir seende slik ut. For egen del så fikk jeg skrapet litt i områdene som nevnt i post over, og det er ikke snakk om mye tæring. Kun litt overflaterust som lot seg fjerne. Det er mye gods i dette område på sneglehuset, så det skal litt til at det skal tære igjennom. Turbin spinner lett og fint og det er ingen slakk verken i radial eller aksial planet. Jeg tok en runde på hvor høyt eksosbendet står over vannlinjen på båten min, og uten å være hundre prosent på målingene, så tror jeg ikke det står nevneverdig mye høyere enn 25 cm over (manual antyder 35cm se bilde 1) . Det er imidlertid en kombinert vannlås/lyddemper montert før eksos går ut av båten. Så om sjøvann kommer inn i turbo som damp eller som tilbakeslag, skal være uvisst, men at noe er tilstede der antyder jo denne inspeksjonen. Routing av eksos: Bend vs vannlinje. Kombinert vannlås og lyddemper Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Andor Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 dette er ikke noe vannlås, dette er ren vannkjølt lyddemper, kommer det vann i utenfra gjennom eksos, så vil det gå hele veien opp, i lyddemper står det vann hele tiden, det som kan skje hvis det spruter vann tilbake til turbo, er at eksoslange kan ha delaminert innvendig, dette kan skje rett nedenfor eksosbend, spes hvis eksos og motor får for liten gjennomstrømning sjøvann, det kan være tette varmeveksler, dårlig impeller og delaminering eksoslange, har også sett lyddempere av samme type som har delaminert innvendig også, det er også viktig at lyddemper er montert riktig Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 det var det med den røde ringen du merket av på n år det gjelder sneglehus, det så litt rart ut det der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.