Jump to content

Yanmar 4 LHA - eksosbend og turbo

Komodo

Recommended Posts

I går demonterte jeg eksosbendet på vår Yanmar for å sjekke tilstanden. Motoren er fra 2004, og eksosbend eller turbo har aldri vært av. 

Slik ser montasjen ut hos meg.

1545514094_Turbo9.jpg.d77c8ce315afa4358ea25b94f0220b5a.jpg

Eksosbendet så ut til å være i meget god stand. Ingen synlige tegn til korrosjon på de stedene det er mulig å komme til å se med det blotte øyet. En utfordring kan være evt. korrosjon på det innvendige bendet, der kjølevannet treffer på utsiden. Men åpningen i bendet er såpass stor, så her bør det være mulig å komme til med en tykkelsemåler (ultralyd).

2098887777_Turbo1.jpg.21b1e0e7dcc2c61bb366a3ab06b09958.jpg

998527534_Turbo2.jpg.7af88ea4f24cc30e71a2698c080414de.jpg

433211026_Turbo3.jpg.57591ba853a80ef2c7ae4c21e8d8dc2f.jpg

2001090280_Turbo4.jpg.39bc8f2afff2599186863231b4c76336.jpg

Denne tegningen er klippet fra serviceamanualen til motoren. Som man ser er dette bendet noe annerledes utformet. Det innvendige bendet hos meg går helt ned i full lengde, mens det i manualen er avsluttet mye høyere opp. Jeg vet ikke om det som er avbildet i manualen kan gi en risiko for tilbakeslag av sjøvann i turboen ved visse turtall, eller endringer av turtall. Noen som har erfaringer fra det?

1113952534_Eksosbendframanual.PNG.4af3fea9cef57c1b8ab43e75e2294509.PNG

Men det jeg egentlig lurer på er tetningen mellom eksosbendet og turbo. Jeg la merke til at det ikke var noen pakning der da jeg demonterte bendet. Det hadde begynt å danne seg rust på de nedre delene av flatene, mens den øverste delen av omkretsen var ganske ren og fin. Pusset vekk rusta med et smergelpapir før jeg monterte sammen. Etter prøvekjøring synes jeg imidlertid jeg kjente litt eksoslukt i båten. Om det kom fra motoren, eller om det kom utenfra og trakk inn i båten er ikke godt å si. Lurte derfor på om det er lurt å ha på litt eksospasta på flatene mellom eksosbend og turbo. Noen med erfaring fra dette som kan bidra med råd? Synes jo det er veldig rart at det ikke var pakning her. I utklippet fra manualen står det jo også at pakningen skal inspiseres eller skiftes.

Her er bilder fra turbinsiden på turboen. Turbinbladene ser veldig fine ut i mine øyne, men jeg ser at det er korrosjon og koksing i turbinhuset. Noen tanker om 1626198938_Turbo5.jpg.f9bd5ca25d13d16ad7252749db8487fd.jpg

178446112_Turbo6.jpg.eb73af3f865eff150ad4b7fe634fc1e9.jpg

Lagt til:

Når jeg ser nærmere på bildene nå så ser det ut som om deler av mutteren(?) i enden av turbinaksel har ramlet av. Det ser også ut som om det er en forhøyning i det indre bendet i toppen der vannet kommer inn.

Redigert av Komodo (see edit history)

Mutteren (eller om det er et bolthode?) har vel bare spor etter en slipeturbin ?

Når turboens eksosturbinhjul avbalanseres er det vanlig å trimme materiale fra toppflata på mutteren.

Eksospasta eller ikke - jeg kan ikke dokumentere noe Yanmar 4 LHA eksosbend erfaring men under slike driftsforhold som det skal brukes så er det vel det ganske kjente driftsforhold ?

- spalte med håndpusset plate på begge sider, vil flatene da være helt plane ? Nei :lipseal:

- tidvis steam ? JA :wink:

- varmt sjøvann tilstede ? JA  :yesnod:

- kan noe av dette trenge inn i spalten ? JA :yesnod:

- ville det vært bedre om det ikke kom inn i spalten? JA :yesnod:

- vil en pakningsmasse/eksospasta kunne hindre inntrengning ? JA  :yesnod:

- er det betydelige ulemper med å bruke en lite korrosiv pasta på støpestål/adusergods ? Neppe....  :saint:

Om du er enig i betraktningene over så tror jeg det er like før du går bort i avdelingen for tuber :giggle:   

(I formildende retning bemerkes at dragonen hadde det artig mens dragonen skrev innlegget...  :lol:)

Redigert av dieselfan (see edit history)

Takker så mye for godt svar @dieselfan :thumbsup:

Ja, jeg er enig i betrakningene bortsett fra denne

dieselfan skrev On 8.6.2019 at 15.17:

- varmt sjøvann tilstede ? JA  :yesnod:

Vis hele sitatet  

Når det gjelder tetningen mellom bend og turbo altså. Sjøvannet blir jo ledet inn i det indre bendet i "Mixing Elbow", og skal ledes derfra og ut i eksosrøret. Dersom det kommer vann inn til spalten mellom bend og turbo, kan det jo like gjerne komme sjøvann inn i turboen! Ellers gjorde jeg meg stort sett de samme tanker som du skriver her, altså det kan umulig skade med litt eksospasta der, og slik det er nå kan det vel umulig bli tett. Det som forbauser meg er at det ikke er noen pakning der. Ser jo også at mitt bend avviker fra bendet i manualen. Men jeg tror jeg gjør som du sier, smøre på litt pasta og klaske sammen. Det må jo demonteres igjen, men det er jo bare ei klemme. Slangene må jo ikke av.

Komodo...at både du og meg har hatt sjøsprut dråper helt inn til turboen regner jeg som mer sannsynlig enn usannsynlig... men det var ikke min mening å si at den spalten står bortimot under vann.. mer som når det legger seg en dråpe på den spalten så trenger den inn... og da er griseriet igang.  

Holder på å bygge nytt og bedre eksossystem til en av mine dieselmotorer. Vet du hva laveste godkjente Yanmar installasjonshøyde over vannspeil er for din motor ?

Har gjort noen enkle forsøk  med 76mm rør med 3x bend på toppen og 150mm frihøyde som min motor skal ha er skremmende lite når simulerer at jeg bakker i 2 knop....

Komodo eksosbend mod.jpg

Redigert av dieselfan (see edit history)

Stemmer nok @Komodo, som @liberty og @Kjellg skriver. 

Iht. til sprengskisse (se bilde) sitter det en metallpakning i mellom der. 

Delenummer er: 119773-13250

Selges bl.annet her: https://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/pakninger/eksos-pakninger/eksos-bend-pakning-119773-13250

2554AF3B-B398-4010-8A18-CE2B2C07F07A.jpeg.3a4ff1a001e413a0aef7f70bce5c36ae.jpeg

Ellers, hjertelig takk for hjelpen de siste dagene med både tips og klargjøring av transport til den nye dreiebenken. Jeg gleder meg som en liten unge til å få satt den på rett plass i garasjen og bli kjent med den :clap:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Jøss, se der ja! Da er det nok jeg som ikke har tittet godt nok etter når jeg har holdt på. Men når det begynner å bli rust på flatene der pakningen skal tette så holder det nok ikke å montere ny pakning. Tror fremdeles jeg holder en knapp på å legge litt eksospasta mellom og skru sammen.

Her har jeg zoomet meg litt inn på bildet av bendet, og som Liberty bemerker så ser det jaggu ut som om pakningen sitter igjen der!

Bend_pakningsflate.jpg.5dee09192d01a2726a2b3cb7b4e042eb.jpg

VegJoh skrev On 8.6.2019 at 18.06:

Ellers, hjertelig takk for hjelpen de siste dagene med både tips og klargjøring av transport til den nye dreiebenken. Jeg gleder meg som en liten unge til å få satt den på rett plass i garasjen og bli kjent med den :clap:

Vis hele sitatet  

Det er bare moro VegJoh! Vi får satse på litt voksenopplæring etterhvert når du har den på plass :thumbsup: Jeg bruker dreiebenken min to ganger om dagen, fatter ikke hvordan folk klarer seg uten :giggle:

@dieselfan, bilder ja... dette er vel det de kaller «off topic»

Jeg har hatt en slik dreiebenk i ca. Et år (bilde 1) en kombinert dreiebenk, fres og søylebor. Den har ikke vært brukt 2 ganger om dagen, men jeg har brukt den ganske ofte. 

Denne uken tipset @Komodo meg om en litt mer solid og større benk(bilde 2), med mulgihet til å slå gjenger også. (Her er det mye på tysk og mange fler spaker, så det blir litt å sette seg inn i, men jeg har både @Komodo til hjelp og har fått kjøpt meg en manual på nett)

Bilde 1

05AAD903-9142-4E17-B52A-F47472E7B36E.jpeg.d57cedf1e1a906b38cdfbdee55b176de.jpeg

Bilde 2

210B86E8-C510-49A3-9AA4-D4DB676FAE8D.jpeg.f004d96de3401ef731be46a6de8cf1d7.jpeg

Fant et bilde til

15F49BE5-9748-4015-BF26-9F33B1808432.jpeg.c03a14264e3a80e68160ca6bc97bda31.jpeg

Redigert av VegJoh
Lagt til bilde (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Kann vi ikke kalle det grenseland ?  Nå er pakningen funnet og tråden er bortimot fullendet...  godt verktøy er halve jobben... tenk på alt vi har utvikla og skapt med en dreibenk... tenk på den eiegleden å ha en... og den skapergleden det gir å bruke en :thumbsup:

Jeg håper moderator kan se det fra den siden og skille det fra trolling og innspill som destruktiv effekt...

Ser ut som en flott benk :thumbsup: men er den tysk? synes jeg ser en Myford girkasse?  god spindelborring, får du inne 42,3mm rør?  har du MK2 i bakdokka? og 800 i dreilengde?  Du kan jo lage hva som helst nå... en vinkelplate på tverrsleiden og du har en enkel fresemaskin...

Gleder meg til å lese om alt det artige du kommer til å finne på med den nye benken :thumbsup:

dieselfan skrev On 8.6.2019 at 21.20:

Ser ut som en flott benk :thumbsup: men er den tysk? synes jeg ser en Myford girkasse?  god spindelborring, får du inne 42,3mm rør?  har du MK2 i bakdokka? og 800 i dreilengde?  Du kan jo lage hva som helst nå... en vinkelplate på tverrsleiden og du har en enkel fresemaskin...

Vis hele sitatet  

@dieselfan, siden du sier det er greit å være off-topic så: 

Det stemmer at den ikke er tysk (men teksten på den er tysk så vidt jeg kan tolke). Det er en Nederlandsk maskin fra Groenewegen i Rotterdam. Modellen er Gromatic (140). 

Har ikke målt spindelborringen ennå, med det er Mk2 i bakdokka. 

En vinkelplate på tverrsleiden vil vel bare gi en akse i fres, men når sant skal sies, så har jeg ikke heller med den andre benken jeg hadde hatt behov for fresing. Den gamle benken ble solgt denne uka, så det jeg må ha meg i tillegg nå, er en duganes søylebormaskin. :smiley:

Som god venn av @Komodo, så har jeg fått sneket til meg litt grunnleggende kunnskap innen både sveising og nå etterhvert dreiing fra han :thumbsup:

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

• 9 måneder senere...

Tar opp igjen denne tråden..  

Tok i dag og demonterte eksosbendet på min 4LHA-DTP. Fikk tatt noen bilder inn på eksossiden av turbo, og det kan se ut som det ( ikke uventet når det kommer fra den kanten ) er slik som @dieselfan skriver, at mutteren er freset av for balansering av turbo. Jeg legger ved et bilde av min, så kan dere se at den også er freset av. 

IMG_4070.jpeg.54e80610893f95c5d9e73d513c02f612.jpeg

Jeg valgt også å adskille pakningen som nevnt over fra eksosbendet for å rengjøre flatene. 

IMG_4068.jpeg.60259f722a516960b970cc40179e566c.jpeg

Spørsmålet er @Komodo, denne tråden sporet jo av med dreibenker og diverse off-topic, men hvordan ble det egentlig med den eksospastaen.... fikk du klint på denne på noe tidspunkt?? 

Og i såfall, hva tror dere om denne fra tema? Er den duganes ?? https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/monteringspasta-2000017097

D5L

det skal aldri brukes eksospasta mellom bend og turbo, eneste som skal brukes der er den pakningen, den må skiftes når bend er demontert fra turbo,  ser på bildet av turbo, der lønner det seg å skrape rent og inspisere, det har skjedd at det har vært tæring på sneglehus som har ført til lekkasjer, og når jeg ser på bildet, så ser det ut til å være bra med tæring eller mye sot/koks belegg spes på høyre siden, der det ser ut som en sprekk, denne hadde jeg villet sjekket nøye ut så det ikke er sprekk

Andor skrev On 19.3.2020 at 20.09:

når jeg ser på bildet, så ser det ut til å være bra med tæring eller mye sot/koks belegg spes på høyre siden, der det ser ut som en sprekk, denne hadde jeg villet sjekket nøye ut så det ikke er sprekk

Vis hele sitatet  

Takk for oppmerksomt svar @Andor

Er det denne (markert med rød ring) som du tenker på ???

IMG_4070.jpeg.341817e8f0acf5b78541e6b831dfa005.jpeg

Andor skrev On 19.3.2020 at 20.15:

samtidig når det blir seende sånn ut i sneglehus eksos, så tyder det på at det er på tide med justering/service dyser og justere pumpe, ellers så er det mye kjøring på lavt turtall

Vis hele sitatet  

Ja, mistenker at den er kjørt mye på lavt turtall før mitt eie. Eksosbend, har nok ikke vært av for sjekk siden motoren var ny (2005)

Dyser ble byttet i fjor: 

D5L

det skal aldri brukes eksospasta mellom bend og turbo

Vis hele sitatet  

Tenkte jeg skulle spørre deg om dette også @Andor, da jeg har lest flere av dine svar her inne på båtplassen og har fått med meg at du har god greie på innebordsmotorer.  Hvorfor skal man ikke bruke eksospasta?? Noen spesiell grunn til det ?? Skadelig/tæring/annet ??

Også glemte jeg å spørre i forrige post. 

det har skjedd at det har vært tæring på sneglehus som har ført til lekkasjer,

Vis hele sitatet  

Hvis jeg har forstått deg rett (se forrige post der jeg vider til området der du antyder tæring), så kan det oppstå tæring i dette området. Hva kan det skyldes. Så vidt jeg klarer å se fra manual og slik motor er skrudd sammen, så er det området ikke kjølet med sjøvann, ei heller skulle en tro at det kommer så mye sjøvannsdamp inn der heller, i allefall ikke i motsetning til den mengden som er i kontakt med eksosbendet. Kan slik tæring skyldes kun det faktum at det er høy tempratur fra eksosgass ??

D5L

VegJoh skrev On 19.3.2020 at 21.10:

Hvis jeg har forstått deg rett (se forrige post der jeg vider til området der du antyder tæring), så kan det oppstå tæring i dette området. Hva kan det skyldes. Så vidt jeg klarer å se fra manual og slik motor er skrudd sammen, så er det området ikke kjølet med sjøvann, ei heller skulle en tro at det kommer så mye sjøvannsdamp inn der heller, i allefall ikke i motsetning til den mengden som er i kontakt med eksosbendet. Kan slik tæring skyldes kun det faktum at det er høy tempratur fra eksosgass ??

Vis hele sitatet  

Siterer meg selv her og kommenterer mitt eget spørsmål (konsekvens av å blitt sittende for mye hjemme pga. restriksjoner)

Fant en artikkel om dette på: https://www.sbmar.com/articles/what-a-marine-diesel-turbo-should-look-like-when-inspected/

Ut i fra denne artikkelen, så kan det se ut som eksosside på turbo for både @Komodo og for min del er preget av saltvannstæring. I følge artikkelen, så er det ikke noe annet en sjøvann som er årsaken til at turbo blir seende slik ut.  

For egen del så fikk jeg skrapet litt i områdene som nevnt i post over, og det er ikke snakk om mye tæring. Kun litt overflaterust som lot seg fjerne. Det er mye gods i dette område på sneglehuset, så det skal litt til at det skal tære igjennom. Turbin spinner lett og fint og det er ingen slakk verken i radial eller aksial planet.

Jeg tok en runde på hvor høyt eksosbendet står over vannlinjen på båten min, og uten å være hundre prosent på målingene, så tror jeg ikke det står nevneverdig mye høyere enn 25 cm over (manual antyder 35cm se bilde 1) . Det er imidlertid en kombinert vannlås/lyddemper montert før eksos går ut av båten.

Så om sjøvann kommer inn i turbo som damp eller som tilbakeslag, skal være uvisst, men at noe er tilstede der antyder jo denne inspeksjonen. 

Routing av eksos:

Skjermbilde_2020-03-20_kl._17_24_38.png.366251ca2c08e7073a277ce460432d50.png

Bend vs vannlinje.

1719946744_Skjermbilde2020-03-20kl_17_25_51.png.3fca80526bbb71da01e0bb8b4f073581.png

Kombinert vannlås og lyddemper

IMG_4086.jpeg.bf72bb66fcf5e9ff9df0fd755c4b11f1.jpeg

D5L

dette er ikke noe vannlås, dette er ren vannkjølt lyddemper, kommer det vann i utenfra gjennom eksos, så vil det gå hele veien opp, i lyddemper står det vann hele tiden, det som kan skje hvis det spruter vann tilbake til turbo, er at eksoslange kan ha delaminert innvendig, dette kan skje rett nedenfor eksosbend, spes hvis eksos og motor får for liten gjennomstrømning sjøvann, det kan være tette varmeveksler, dårlig impeller og delaminering eksoslange, har også sett lyddempere av samme type som har delaminert innvendig også, det er også viktig at lyddemper er montert riktig

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...