Jump to content

Yanmar 4 LHA - eksosbend og turbo

Komodo

Recommended Posts

Takk for svar @Andor,

Det med at det kan være delaminering i eksosslangen rett etter eksosbend, ville jo føre til mye sprut av sjøvann tilbake til turbo. Takk for tipset, det skal sjekkes :thumbsup:

Andor skrev for 10 timer siden:

dette er ikke noe vannlås

Hvorvidt den fungerer som vannlås eller ikke, har jeg ingen kompetanse på. Jeg har ikke demontert den for å se hvordan den ser ut inni. Men har forstått det slik fra tegninger på nett at utrøret er på innsiden vinklet ned mot bunnen av beholderen, mens input kommer inn i overkant, derfor må den monteres «riktig vei». På selve enheter står det at det er en kombinert waterlock/silencer (se bilde)

Men om den har noen effekt mot tilbakeslag er jo ikke sikkert. 

CAD5EFE9-CD96-41BB-9689-E5AE9B75328E.jpeg.b55c9e1dfbe41436d88810a5f230233d.jpeg

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Andor skrev On 19.3.2020 at 21.09:

ser på bildet av turbo, der lønner det seg å skrape rent og inspisere, det har skjedd at det har vært tæring på sneglehus som har ført til lekkasjer, og når jeg ser på bildet, så ser det ut til å være bra med tæring eller mye sot/koks belegg

Betyr det at du anbefaler @VegJoh og meg å skrape vekk koks og korrosjon i sneglehuset og rengjøre helt inn til viftebladene? Er det ikke en risiko for at det havner løse fragmenter inn bak bladene?

Andor skrev On 19.3.2020 at 21.15:

samtidig når det blir seende sånn ut i sneglehus eksos, så tyder det på at det er på tide med justering/service dyser og justere pumpe, ellers så er det mye kjøring på lavt turtall

For min del kan jeg bekrefte at vi har kjørt mye på lavt turtall. Vi kjører mye sakte. For Vegjoh sin del har jo han hatt feil på dysene, som også kommer fram av den tråden han linket til.

på dem motorene der bør den kjøres på maks turtall og belastning 1 tim pr 12-15 time på sakte fart, eller så soter/kokser dem igjen både i turbo, ventiler og eksosmanifoild , for og forhindre at det kommer skit inn i selve turbinen, så lager en til ei papp skive som passer i hullet, egentlig så bør sneglehuset demonteres fra turbo, ganske enkel sak, av med eksosbend, så sitter det noen bolter med skiver på sneglehuset på siden mot lagerhus, løsne dem boltene, ta av slange kjølevann, så kan det hende en må kakke forsiktig på sneglehuset på siden mot lager hus, for og få løsnet sneglehuset, vær forsiktig når dette demonteres så ikke turbinblader blir skadet, mutter på turbin må ikke røres eller løsnes, da kan en komme til og få gjort skikkelig rent hele sneglehuset, husk og sette merker på lager hus og sneglehus før det blir demontert, så det blir montert på samme plass igjen som det satt. ps det er ikke noe pakning mellom lagerhus og sneglehus

Redigert av Andor (see edit history)
  • 1 år senere...
Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Ser ut som det blir hdi  ja. Er en kamerat som skal ha, men ser de har til min 6LY3 også, når tiden er inne.

Vurderere en slik selv, når jeg skal ha av min på 6LPA-STP om litt. Hadde av den jeg hadde på 4LHA-DTP i forrige båt som det ble postet om over her. Koster jo litt så det blir en liten balanse mellom kost/nytte. Tror endelig vurdering blir tatt etter demontering. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Komodo skrev On 8.6.2019 at 23.55:

Litt regn i lufta her på Hvaler nå, men det forhindrer tydeligvis ikke kona i å gjøre litt hagearbeid med hodelykt :lol:

Naboen over veien vasket bilen i går kveld med hodelykt så den kan brukes til gjøre vanlige gjøremål også etter det blit mørkt har jeg skjønt.
For egen del så nøyer jeg meg med å gjøre slike aktiviteter i dagslys.

Redigert av pipe (see edit history)
VegJoh skrev 1 time siden:

Vurderere en slik selv, når jeg skal ha av min på 6LPA-STP om litt. Hadde av den jeg hadde på 4LHA-DTP i forrige båt som det ble postet om over her. Koster jo litt så det blir en liten balanse mellom kost/nytte. Tror endelig vurdering blir tatt etter demontering. 

Den vi tok av, så ikke så ille ut ved første øyekast. Ved sandblåsing så kom det frem mere groper, og hull mellom inner og ytterkappe, mot utløpsenden. 2010 mod med 12-1300 timer, konservert i vinterhalvåret. 

Gullfisk skrev 1 time siden:

Ved sandblåsing så kom det frem mere groper,

Har et sandblåsekabinett stående i garasjen. Får vurdere å gjøre som dere og sanblåse bendet når det er av for en inspeksjon. :thumbsup:

D5L

Det som er viktig er hvor mye gods det er igjen av selve røret. Det man ser utvendig er jo bare ei kappe. Utvendig på røret treffer kjølevannet, og innvendig går eksosen. Jeg grublet litt på det der, og det beste er nok å sandblåse først, deretter slipe plant der det er mest utsatt og måle tykkelsen med ultralyd.

Komodo skrev for 9 timer siden:

Utvendig på røret treffer kjølevannet, og innvendig går eksosen.

Fant noen bilder fra da jeg hadde av bendet på 4LHA ‘n 

Fra røret på utsiden der kjølevannet kommer inn og fra eksosrøret på innsiden der vannet treffer på utsiden. (Det må vel være det stedet som er mest utsatt etter hva jeg kan skjønne)

1F030A79-B6FA-47E3-9E77-44721447DB11.jpeg.4f0ec18648090f6d0afa451317df2afb.jpegA4DE6520-F185-49C1-982F-CDB1662FDA57.jpeg.8106ee1535acf760db5e772d13bf163d.jpeg

Komodo skrev for 9 timer siden:

deretter slipe plant der det er mest utsatt og måle tykkelsen med ultralyd.

Det er jo en bøy akkurat der, så kanskje ikke så lett å få det plant. Men nå har vel du utstyr i hus for å få sjekket tykkelsen? 

D5L

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...