Jump to content

VP TAMD 60c - trøbbel med oljetrykksinstrumentet


nordan family 27

Recommended Posts

For 10 år siden virker begge oljetrykksinstrumentene fint. Hadde så mekanikere om bord som gjorde diverse, blant annet byttet oljetrykksgiver på en motor da den var litt irret. Da sluttet instrumentet å vise riktig - nåla beveget seg bare så vidt. Oljelampe og oljealarm virket fint videre. 

 

Hadde en diskusjon om hvordan noe som virket fint sluttet å virke etter de hadde gjort jobben.Etter kverulering om en polet og to polet anlegg osv målte de trykket rett på motoren som riktig, og krevde at jeg måtte betale evt videre arbeid hvis jeg ville ha instrumentet til å vise riktig.Jeg gjorde ikke det, og har levd med oljelampe og alarm som virker, men uten instrument som viser noe annet enn at nåla så vidt beveger seg. 

 

Inspirert av en annen tråd her så var jeg på Biltema og handlet en ny giver. Gammel vs ny:

 

813ADE31-215A-4D8E-9EBD-27226E662E2D.jpeg.b07f5ffff4ca49222cfd7af94c5f6e9e.jpegBE3C71E9-ACF6-42FF-93DA-7D0C3611BB09.jpeg.66bba5e37004bf570c37e778c2d0fc3d.jpeg

 

Ser rimelig like ut - til og med pynten på plastikken mellom tilkoblingene er like. I de andre trådene, som også gjelder lik motor som min, har det bare vært å bytte så virker det. Så jeg var rimelig optimistisk.

 

Skiftet om. Men instrumentet viste fortsatt omtrent ingenting annet en nåla beveger litt på seg ved spenning og start. Oljelampe og alarm virker som vanlig, og gir seg straks. Skuffet ble jeg jo, og satt inn den gamle igjen.

 

D8479DC2-327A-4396-A4F2-4EAA289EA4A1.jpeg.ee7a32834989361e8d41f5908c743757.jpeg

 

Instrumentet fortsatte å vise lite - lampe og alarm gir seg straks etter start. Ettersom Biltema-boksen også inkluderer instrumentet koblet jeg det i stedet for Volvo panelets instrument. Fremdeles det samme - kun litt bevegelse ved spenning og start, og lampe og alarm gir seg straks etter start.

 

Skjønner ikke dette.

 

Får oljelampe og oljealarm input fra noe annet enn oljetrykksgiveren siden de virker som normalt, mens verken den originale eller Biltema sitt viser det det skal? Kan det være dårlig kontakt et sted på veien fra giver til instrument uten av lampe og alarm er berørt, eller splittes informasjonen et sted på veien slik at bare instrumentet kan feile? På flybridge har jeg ikke instrument, bare lampe og alarm, og det virker like fint som nede.

 

Tips til feilsøking eller løsning?

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville startet med å koble instrumentet rett på sensoren. Den ene pinnen på sensoren skal til blokken (forutsatt at denne er jordet, hvis ikke skal den til minus) og den andre pinnen skal til signal på instrumentet. Instrumentet skal i tillegg ha pluss og minus. Dersom du får utslag når du kobler deg direkte på sensoren må du gå igjennom koblingspunktene mellom motor og instrumentpanel. Du kan med fordel også sjekke kontinuiteten mellom ledningene som går inn på sensoren og blokken/minus når du er i gang. Du skal få fullt utslag når du måler mellom minus/blokken og den ene ledningen, og lite eller inget utslag når du gjør tilsvarende måling på den andre. Tror det er mest sannsynlig at feilen ligger ifm ledningene som går inn på sensoren ettersom feilen oppstod etter sensorbytte. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kan det være at jeg bruker topolet/enpolet deler på kryss her? Jeg ser at den giveren mekanikeren satt inn for 10 år siden og den jeg kjøpte på Biltema måtte ha en overgang fra større hull og ned til de gjengene som var på giveren.

 

På den andre motoren kommer jeg ikke til, men jeg kan filme med telefonen og se om det er brukt overgang på den motoren også.

 

Vedr delenummer har jeg boksen i båten, og er hjemme nå. Tok et bilde av den som jeg har slettet fra telefonen, men det er lagt inn i en annen tråd om tamd 60c for noen få dager siden.

 

Skal se på boksen når jeg kommer i båten igjen.

 

Instrument rett på giver er en god ide. Må ta med noen smålasker av ledninger så skal jeg prøve det. Når jeg sto der med ledningene til sensoren mellom fingrene i dag slo det meg ar de bar preg av å være gamle. Men de forsvinner inn en spagetti og blir borte.... Jeg skal måle som foreslått - det er enkelt å komme til å teste forbindelsen. Takk for innspill.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har gransket koblingsskjemaet. Ser ut til å være egen oljetrykksvakt i tillegg til giveren. Så da er det logisk at alarm virker selvom instrument ikke gjør det. 

 

Ser klart ut til å være topolet, så da skal givere være riktig - i alle fall den nye fra Biltema. Ledningen går fra giver til koblingsboks på motor, deretter i en tjukk kabel frem til dashbordet for det er en 16 polig splitter som splitter til styreposisjon nede og styreposisjon oppe. Det er her kobling inn og kobling ut. Så ha har jeg flere stedet å feilsøke- starter på motor.

 

Ettersom dette instrumentet lever litt sitt eget liv utenom alarm vil det også være mulig å trekke nye direkte- kabler, kanskje?

Link to post
Share on other sites

Odd Arild, kan det ha vært 32-244 etter hukommelsen?

 

Sjekker uansett i morgen. Det var en utgående vare, hvor både gammel og ny var i hyllene. Fikk betjeningen til å åpne pakkene, og giverene så ganske like ut, men motsatte koblinger på baksiden. Ettersom jeg følger oppskriften i en gammel tråd hvor dette virket overens valgte jeg den gamle og utgående varen. På nettet var det 20-30 Biltema’r som hadde den gamle varen på lager.

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 3 timer siden:

For 10 år siden virker begge oljetrykksinstrumentene fint. Hadde så mekanikere om bord som gjorde diverse, blant annet byttet oljetrykksgiver på en motor da den var litt irret. Da sluttet instrumentet å vise riktig -

Ut fra dette ville jeg startet feilsøking i motorrom. Sjekk om mekaniker kan ha byttet om noen ledninger eller dratt i noen så det har blitt dårlig kontakt. Sjekk at kabelsko ikke  har løsnet eller blitt dratt delvis av ledning så det ikke er kontakt.

Når noen har fiklet med noe som virket og det slutter å virke har noen høyst sannsynlig laget en feil.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...