Jump to content

Erfaringer fra kanalferie Del 2


Bluewater

Recommended Posts

Jeg sliter med å lagre bildene i så dårlig format at de ikke overstiger 50KB som er grensa her. Dessuten vet jeg ikke hvordan jeg får bildene frem i innlegget som bilder og ikke bare som hyperkoblinger til å klikke på. Noen tips? Vel, her kommer oppfølgingen:

 

 

Dag 1

 

Overtok båten om ettermiddagen. Kjørte ca. 1 time og passerte 3 sluser før vi la oss til for kvelden. Hadde det svært hyggelig på kvelden i vår nye tilværelse. Rett foran oss lå den store ”båtheisen” i Arzviller. Vi snakker 44,5 m løftehøyde......

 

Dag 2

 

Dagen startet med en god frokost inne i båten da det regnet forferdelig. Men med en god og romslig båt gjorde det ikke så mye. Avgang kl. 1000 og rett inn i den før nevnte ”båtheisen” i Arzviller. Ja båtheis. Ikke sluse. Vi var tre båter med i heisen og ble løftet sideveis oppover fjellsiden som i et digert badekar. Høydeforskjell 44,5m. Lengde på skinnegangen 128,5m. På toppen ble vi koblet til kanalen igjen og kunne kjøre videre. Denne heisen erstattet 7-8 gamle tettsittende sluser som vi kunne se i terrenget ett stykke unna. En meget artig og spesiell opplevelse.

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Rett etter dette gikk turen gjennom 2 tunneler. Den første på 2300m, den andre på 500m. Det gikk kun èn båt i bredden, så vi kjørte kolonne igjennom. Da vi kom ut av den siste tunnelen lå en gruppe båter og ventet på å komme igjennom andre veien. Igjen en spennende og artig opplevelse.

 

Bilde

 

Bilde

 

Morsomt å oppleve ingeniørkunst på nært hold. Alle disse kanalene er jo kunstig bygget og er ikke bare utbedrede elver.

Så bar det gjennom landskapet i mange kilometer uten sluser. Vi var nå på det høyeste punktet på turen. Vi begynte å bli klar over at det ville bli mye pen natur og parklignende tilstander på denne turen. Vi hadde vel på forhånd trodd at det skulle være fler landsbyer som omkranset kanalene enn det som var tilfelle. Det var landsbyer, men de var liksom ikke orientert mot kanalen. Det var også litt tilfeldig om det var mulighet for et restaurantbesøk i disse byene, da kartboka vi hadde med ikke var helt oppdatert m.h.t. avmerkede spisesteder. En liten spasertur måtte påregnes de fleste steder, og flere var stengt. Bedre skilting langs kanalen ville også hjulpet. Det skal sies at vi aldrig helt fikk inn i hodet at nesten alle spisesteder i dette området var stengt i flere timer midt på dagen. Akkurat i den tida det var på tide med lunsj.

Vi passerte et par restaurantbåter som vi i ettertid så at vi burde benyttet oss av.

 

Som sagt, vi var nå oppe på et platå. Herfra kunne det kun gå èn vei nemlig nedover. Det ville bli mange nedover-sluser hele veien til Nancy. Det hele startet med en helt sinnsyk sluse........

Redigert av Bluewater (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med å lagre bildene i så dårlig format at de ikke overstiger 50KB som er grensa her. Dessuten vet jeg ikke hvordan jeg får bildene frem i innlegget som bilder og ikke bare som hyperkoblinger til å klikke på. Noen tips? Vel, her kommer oppfølgingen:

]

Ovenfor innlegget du skriver er det en del formaterings bokser. Klikk på boksen "bilde" det spretter opp en kobling og i denne limer du inn din http link fra båtplasen.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...