Jump to content

Kompressorrem haveri KAD42


Maufen

Recommended Posts

Hej, 

 

Öppnade motorluckorna efter helgens båtutflykt och märkte att den ena kompressor remmen var helt sönder och borta. På den andra motorn satt remmen kvar men hade börjat glida ut på svänghjulet. Remmarna bytte jag för 5 veckor sedan och har inte gått mer än max 20 h, så jag måste ha monterat något fel tänker jag. Motorerna är två stycken KAD 42 P-A från 1996 med de gamla typen av 'belt tensioner'.

 

Har bifogat 2 stycken bilder på det, vad kan jag ha gjort fel?

 

Är spännhjulen dåliga?

För mycket spänning?

 

Alla tips och idéer tas gärna emot. 

 

Jag märkte ingenting förutom att båten fick jobba för att komma upp i plan. Tack och lov verkar det inte som om något är trasigt efter rembrottet. 

IMG_20190609_151017.jpg

IMG_20190609_143553.jpg

IMG_20190609_151055.jpg

IMG_20190609_145512.jpg

Redigert av Maufen (see edit history)
Link to post

Du bør sjekke for slark på lagret på strammerullene. Kan se ut som om lagerslark har tvunget reima av hjulet. Har elendig erfaring med denne typen selv da jeg hadde båt med KAD42 og bygde om til såkalte ‘KAD43’ ruller i metall som virket mye mer robuste. Dette fantes som et ‘kit’ fra VP før i verden (drøyt 4000 nok mener jeg å huske). 

Link to post

Jeg tenker at dette er en av gangene jeg egentlig bare burde holde helt kjeft, spesielt i og med at det allerede er folk her som har kommet med gode konstruktive tilbakemeldinger. Men ut ifra bildene _kan_ det se ut som den nye reima rett og slett er en rib for bred. Mener å huske at denne skal ha reim med 6 ribber, og vil bare forsikre meg om at ikke din nye reim heter noe slik som Conti 7PKxxxx? Jeg tar alle forbehold om at dette er rent vrøvl fra min side, men på bildene ser det nå en gang litt slik ut...

Link to post

Tack för inputen. 

 

X10an remmen heter 6PK1200 så jag tror den skall vara rätt. Tycker du gör helt rätt att kommentera, fortsätt med det!! (jag hade önskat att det var fel rem ?). 

 

Är det någon som vet vad ombyggnadssatsen heter till KAD 42 P-A med dom nya remspännarna? 

 

Andra funderingar på varför remmen börjar glida av? 

Link to post
X10an skrev for 9 timer siden:

Jeg tenker at dette er en av gangene jeg egentlig bare burde holde helt kjeft, spesielt i og med at det allerede er folk her som har kommet med gode konstruktive tilbakemeldinger. Men ut ifra bildene _kan_ det se ut som den nye reima rett og slett er en rib for bred. Mener å huske at denne skal ha reim med 6 ribber, og vil bare forsikre meg om at ikke din nye reim heter noe slik som Conti 7PKxxxx? Jeg tar alle forbehold om at dette er rent vrøvl fra min side, men på bildene ser det nå en gang litt slik ut...

Det slo meg også, remmen virker til å være noen millimeter for bred, ut fra hva jeg kan se på bildene. Rart at begge de nye remmene havarerer samtidig. Ellers har det vært mye skrevet her inne rundt dette med originale strammehjul som ikke er helt gode over tid.

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Det slo meg også, remmen virker til å være noen millimeter for bred, ut fra hva jeg kan se på bildene.

For meg virker det som om reima står ett spor feil så den skal ett hakk lengre inn.
Er den samme feilen gjort på begge motorene er det ikke så rart at reima har havarert da man kan se at reima er delt i to på langs der den har ligget å ridd på kanten på reimhjulet.
Man ser tydelig på bilde at høyre side på reima ligger på kanten av hjulet slik at denne delen vil bli kuttet av

IMG_20190609_151055.jpg.888c2dc2de033b1160f78cb2f5355bf7.jpg

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Jakob T skrev 10 minutter siden:

Den er på vandring utover. Prøv å skifte stramme hjulene kontrollere vannpumpe for slakk, stram til i riktig rekkefølge med riktig moment, så ordner det seg nok

Jeg har vondt for å tro det ikke er monterings feil når dette kommer på begge motorene 20 timer etter montering.
Mulig reima har stått riktig øverst under montering men ikke nedre slik at reima har sporet en tann til siden når motorene har startet.
Det er jo ett godt råd å sjekke hjulene reima skal gå rundt for slakk og ulyder før montering er det i orden hadde jeg montert to nye reimer.
Startet motoren og dobbelt sjekket om reima sporer riktig etter start og om det er kast i reima

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

feil reim ser det ut til, det kan være riktig antall ribber, men feil bredde når en ser på bildet, reima du har montert kan ha riktig antall ribber, men det finnes forskjellige reimbredder med riktig antall ribber, ellers så vet jeg at løpe/strammehjulene har ødelagt en del reimer, det samme har feilmontering av reimer også gjort

Link to post

Tack,

 

jag har nu beställt den nya varianten av strammehjul samt nya orginal (volvo penta) remmar både till kompressor samt vattenpump.

 

Ni som har uppdaterat till de nya strammehjulen, vore tacksam om någon kunde bekräfta om det är samma remmar eller inte. Min lokala Volvo Penta affär var osäker så jag fick ta med mig olika varianter. Dom tror det skall vara samma remmar men det känns lustigt med tanke på att de nya strammehjulen är 90 mm istället för 70 mm men dom påstår att så är fallet på KAD 42P-A.

 

Om jag förstår det hela rätt så är det samma kompressor rem för bägge VP art 860388, eller?

 

Vattenpumpsrem

med gamla strammehjul är VP 861564

med den nya typen strammehjul är VP 3582424 ??

 

Skillnaden på de två ovan är tydligen att den nedre är 1,2 cm längre.

 

Har försökt att kolla på sprängskissarna och blir inte riktigt klok. Tacksam om någon kunde bekräfta eller förtydliga.

 

 

Link to post

Meinar det er forskjellige reimar på vannpumpa, men samme på kompressoren med nye strammehjul. Her ser du reimsettet som er brukt etter oppgradering. Legg merke til bredda på kilereima for dynamo; etter at eg auka bredda frå 12,5mm til 13,0mm har det vore minimalt med justeringsbehov og reimstøv. Dette var et problem tidlegare.

Edit: mine motorar er KAMD 42A, eg har altså ikkje servopumpe.

reimsett.jpg

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post

Tack för svaret ?, hittade information på nätet och bulletinen för upgrade kitet. Jag tolkar det som det är samma  rem på kompressor (860388) före och efter även på vattenpump (861564) förutom KAD 44:an (35822424) se nedan länk. 

Det är iofs bara 12mm så det kanske inte har någon större betydelse. 

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.marinepartsexpress.com/VP_Service_Bulletins/27%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20Belt%20Tensioner%20Upgrade%20Kit%20for%20D32,43,44%20%20%20%202000-01-20%20%20%20pg%2044-48.pdf&ved=2ahUKEwiow4Dc4-TiAhW9kcMKHYe3BwMQFjAMegQIAxAB&usg=AOvVaw3Yfln9GdTWNW9qzAEPDvnB

 

Intressant med generatorn remmen, hur kom du på den idéen? Min har slirat lite förut kanske läge att öka bredden. 

Link to post

Nu var det 'kiten' monterade på bägge maskinerna. Väldigt lätt att montera och vilken skillnad att spänna, mycket lättare. Har nu gjort allt enligt alla regler (37 NM) på både remmarna och 5-10 mm på generator och servopump, började längs in och arbetade mig utifrån. Kan även konstatera att 37 NM ger extremt spända remmar och så spända har jag inte tidigare med de gamla spännhjulen. Har provkört vid bryggan i cirka 20 min och 'so far so good'. Imorgon kväll blir det en premiärtur ? på cirka 1 h i marschfart hoppas och ber ??  att allt skall fungera. 

IMG_20190616_125410.jpg

IMG_20190616_125404.jpg

Redigert av Maufen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...