valvolainen Startet 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2019 Sliter med å få sirkulasjon i kjølevannet. Saltvannskjølt, termostat er ute. har følgende vannpumpe: Pumpa sviver med klokken hvis man ser på den slik bildet er. Har fylt på med vann til det er fullt i toppen av termonstathuset, stengt bunnventilen og fått ut evt synlig luft. starter opp og når jeg åpner til bunnventilen så renner alt vannet ut den veien. Inntaket på vannet er på den nederste koblingen, eksosen får vann fra toppen av termostathuset. Har tilogmed prøvd å koble vannet motsatt, samme resultat. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Slik du beskriver problemstillingen antar jeg at du har en sjøvannskjølt motor? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Stemmer, står i andre setning? Har plukket av vannpumpen, og den så veldig hel og grei ut. Ikke utpreget slark, fint skovlehjul. Kan det være at motoren rett og slett er tett? Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 har du sjekket så lokket er tett på impellerhus, suger den luft vil du ikke få sirkulasjon Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) Det du har ser ut for å være en blokk montert sirkulasjonspumpe med skovlehjul, i motsetning til en sjøvannspumpe med gummiimpeller. Korriger meg om jeg tar feil. Disse pumpene har tilnærmet null suge effekt så jeg synes det er rart at dette fungerer i det hele tatt. Men har det fungert tidligere så bør det jo være mulig å gå til igjen. Redigert 9.Juni.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Aha, Takk for tips! Dette har ikke fungert tidligere, da skjønner jeg meget mere! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Dette er en vanlig impellerpumpe. Den må, som beskrevet over, primes. Det vil si at det ikke må være luft på sugesiden av løpehjulet. Det er essensielt for at den skal funke. En annen sak er at akseltetningen brenner om den tørrkjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Hulda skrev 17 minutter siden: Dette er en vanlig impellerpumpe. Den må, som beskrevet over, primes. Det vil si at det ikke må være luft på sugesiden av løpehjulet. Det er essensielt for at den skal funke. En annen sak er at akseltetningen brenner om den tørrkjøres. Impeller er jo så mangt, mener du at denne har gummiimpeller og slik sett egner seg som en sugepumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Valvolainen, har du link til denne pumpa fra Økonomideler? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Lazyjack skrev for 8 timer siden: Impeller er jo så mangt, mener du at denne har gummiimpeller og slik sett egner seg som en sugepumpe? Innen industrien (offshore) er dette 'impeller pump', selve skovlegreia blir på norsk ofte kalt løpehjul. Impeller er et engelsk ord. Forstår at dette er forvirrende og egnet til misforståelser. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 (redigert) Vet jo at så mangt omtales som impellerpumpe, til og med "propellen" i et vannjetbasert fremdriftsystem eller for den saks skyld "utkasteren" i en totrinns snøfreser er impeller. Men vi kan sannsynligvis være enige om at impellerpumpe, type "løpehjul", egner seg svært dårlig der vann skal suges fra sjøen, sirkulere gjennom motor og spyttes tilbake i sjøen. Det var jo det TS lurte på. Redigert 10.Juni.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.