Lundiss Startet 10.Juni.2019 Del på Facebook Startet 10.Juni.2019 Heisann! Har kjøpt meg en joda 24’ med Volvo penta «kom og hent meg»? Uansett så var jeg utpå her en kveld hvor plutselig Ekkolodd, lanterner, cd spiller og vindusviskere sluttet og fungere. Jeg var da så ‘dum’ at jeg stoppet motoren for å forske litt på dette og når jeg skulle vri om nøkkelen igjen så var det null tegn til liv og ingen strøm noen plass. Etter mye forskning og driving inn mot land klokka halv 2 på natta så fikk jeg på mystisk vis lys i panelet igjen å fikk da startet, men ekkolodd, cd-spiller, lanterner, vindusviskere osv funket fortsatt ikke. Jeg har noen sikringer opp under dashen og alle disse var hele, jeg har også 2 sikringer bak ved det ene batteriet og disse var også hele. Er det noen som har noen tips og råd på hva dette kan være? Virker jo nesten som om at ekkolodd, lanterner osv går på en egen ‘kurs’ hvor en sikring har gått i og med at alt det kuttet på en gang? Sitter det sikringer noen annen plass tru?? Er ny på forumet så håper jeg har postet i riktig tråd og takker på forhånd for svar? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Tråden du har postet i er helt rett, og velkommen til forumet skal du være! Dette er helt klart en god anledning for å lære seg å bruke spenningsmåleren på et multimeter. Begynn med å koble minusledningen på multimeteret på batteriets minuspol. Mål deg deretter frem langs "de store knutepunktene" langs plussen mot forbrukerne som ikke virker. Målepunktene jeg tenker på er: Batteriets plusspol, Hovedstrømbryterens to poler, Sikringsboksen, og ute hos forbrukeren. Under hele denne testen er det viktig at forbrukeren er påslått. Har du sånn ca 12V hele den veien, forsøker du tilsvarende tur langs minuskabelen. Du kobler da rød plusskabel fra multimeteret til batteriets plusspol (eller et hvilket som helst annet sted du fant god pluss fra forrige test), og måler langs minusen. Først batteriets minuspol, og videre langs alle koblingspunkter (og motorens gods) frem mot forbrukerens minuspol. Hust at selve polen på batteriet og kabelskoen må måles hver for seg, da det er ofte er dårlig kontakt mellom disse. Ikke overfokuser på sikringene, det virker ikke som det er der feilen ligger. I din konkrete situasjon kan jeg spekulere i at feilen ligger i overgangen mellom batteripolene, polskoene og polskoenes overgang til ledningene, enten på pluss eller minus. Dersom bruddet er slik at hverken instrumenter lyser eller startmotoren slår inn er det gjerne en av disse store overgangene som er synderen. Det er også en god mulighet for at starteren hele tiden hadde god kobling til batteriet, og at det bare var tenningen som manglet strøm slik at ikke innslaget fikk sin nødvendige styrestrøm. Den siste teorien styrkes av at du fikk start igjen uten at du vet hvorfor og uten at resten av feilen var forsvunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Lundiss Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 X10an skrev for 7 timer siden: Tråden du har postet i er helt rett, og velkommen til forumet skal du være! Dette er helt klart en god anledning for å lære seg å bruke spenningsmåleren på et multimeter. Begynn med å koble minusledningen på multimeteret på batteriets minuspol. Mål deg deretter frem langs "de store knutepunktene" langs plussen mot forbrukerne som ikke virker. Målepunktene jeg tenker på er: Batteriets plusspol, Hovedstrømbryterens to poler, Sikringsboksen, og ute hos forbrukeren. Under hele denne testen er det viktig at forbrukeren er påslått. Har du sånn ca 12V hele den veien, forsøker du tilsvarende tur langs minuskabelen. Du kobler da rød plusskabel fra multimeteret til batteriets plusspol (eller et hvilket som helst annet sted du fant god pluss fra forrige test), og måler langs minusen. Først batteriets minuspol, og videre langs alle koblingspunkter (og motorens gods) frem mot forbrukerens minuspol. Hust at selve polen på batteriet og kabelskoen må måles hver for seg, da det er ofte er dårlig kontakt mellom disse. Ikke overfokuser på sikringene, det virker ikke som det er der feilen ligger. I din konkrete situasjon kan jeg spekulere i at feilen ligger i overgangen mellom batteripolene, polskoene og polskoenes overgang til ledningene, enten på pluss eller minus. Dersom bruddet er slik at hverken instrumenter lyser eller startmotoren slår inn er det gjerne en av disse store overgangene som er synderen. Det er også en god mulighet for at starteren hele tiden hadde god kobling til batteriet, og at det bare var tenningen som manglet strøm slik at ikke innslaget fikk sin nødvendige styrestrøm. Den siste teorien styrkes av at du fikk start igjen uten at du vet hvorfor og uten at resten av feilen var forsvunnet. Takker så mye for svar, skal ta meg ei ordentlig runde å sjekke etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.