Arne2 Startet 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2019 (redigert) Jeg har ennå ikke fått satt meg inn i virkemåten til generatoren eller "dynamoen" på min VP 2003. Jeg har ikke noen feil nå, men jeg ønsker å ha en såpass god forståelse at når feil oppstår, så skal jeg være i stand til å forstå feilene og til å reparere feilene når de vil oppstå. Jeg har funnet en film på YouTube med en beskrivelse av en bildynamo som jeg tror/antar at fungerer likt med dynamoen på min VP 2003. Er det noen som har greie på denne motoren som kan opplyse/korigere om hvorvidt beskrivelsen stemmer? Hva er ellers den tynne ledningen, releet og koblingsboksen på toppen av VP 2003 generatoren? Hvordan kobler man til på baksiden, hvilke terminaler finnes? (De er jo ikke så lett å se uten å ta ut generatoren.) Filmen: Redigert 10.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Her står det mye nyttig: Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 (redigert) Har gått gjennom siden linket opp over. Så vidt jeg kan se så er det samsvar mellom beskrivelsen på den siden og innholdet i filmen. Er også på jakt etter mer konkrete detaljer rundt VP 2003 dynamoen. Redigert 10.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Nå er vel kanskje ikke dynamoen en VP dynamo? Har null greie på VP, men trodde det var vanlig å sette på en dynamo fra en anerkjent leverandør. F.eks har min Yanmar en Hitachi dynamo. Virkemåte på de forskjellige trodde jeg var nokså lik, men de kan ha enten intern eller ekstern regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Det tror jeg også. Målet er å få avdekket det som er spesielt for denne dynamoen, gjerne inklusive fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Se om du kan finne et skilt, gjerne overmalt med volvomaling. Skrap forsiktig av malingen og vipps, der er svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Det er prøvd. Det er et par tegninger i manualen, men er ikke sikker på om noen av dem stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 (redigert) Det er vel sannsynligvis en av disse og de ser ut til å ha lik oppkobling. Har ennå ikke noen klar formening av hva "den tynne ledningen på toppen" og rele no 5 er til. https://www.startmotor.se/item/290 067/Generator 14V 50A/Generatorer/ https://www.startmotor.se/item/290 068/Generator 14V 60A/Generatorer/ https://www.startmotor.se/item/290 069/Generator 14V 70A/Generatorer/ Redigert 10.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Poster det andre skjemaet fra manualen også. Noe av problemet ser ut til å være at det ikke er samsvar mellom skjemaene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Arne2 skrev 1 time siden: Det tror jeg også. Målet er å få avdekket det som er spesielt for denne dynamoen, gjerne inklusive fabrikat. Nei, ingenting spesielt. Dynamoen fungerer på akkurat samme måte som andre dynamoer. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 5 minutes ago, bellen said: Nei, ingenting spesielt. Dynamoen fungerer på akkurat samme måte som andre dynamoer. Jo, tenkte nok det, men jeg er på jakt etter alle nødvendige detaljer for feilsøking, vedlikehold og reparasjon. Det er jo lagt ut tre koblingsskjemaer eller monteringsanvisninger over som er i konflikt med hverandre, slik at det er ting som er nokså uklart. Hva er ellers det lille releet på toppen av generatoren og hvilken funksjon har dette? Har andre generatorer dette? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Hvilket rele? Ta gjerne bilde av det. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 (redigert) 23 minutes ago, bellen said: Hvilket rele? Ta gjerne bilde av det. Dette, postet av ne.andersson, se vedlegg. Releet ser ut til å være et startrele i styrestrømkretsen, men det gjenstår ennå noen detaljer på en komplett og helhtlige forklaring. Jeg ser nå at forskjellen på de to koblingsskjemaene fra Volvo sin manual over er at det øverste ser ut til å være basert på "jording til motorblokk" mens det nederste ser ut til å være basert på prinsippet "negativ pol isolert fra jord". Her må man vel måle og se hva som gjelder, dette ser ut til å være to alternative "valg". Redigert 10.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Hvis vi forutsetter at det dreier seg om "negativ jord isolert fra jord", så dreier det seg vel om dette koblingsskjemaet og så blir 1 startrele i styrestrøkrets, 2 blir sikring til startrele og 3 blir startkanapp. Nå begynner det jo å nærme seg. Fremdeles noen små uklarheter rundt terminalene på selve dynamoen. men det finner man vel kanskje ut av når man skrur den ut. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 B+ til pluss på batteri, B- til minus på batteri, W er til turteller og 61 er til ladelampa. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 (redigert) Takker ! Ser ut som at den svenske koblingsskjemaet har byttet om høyre og venstre for de to nederste altså 61 og W (W og D+) Man har også døpt om 61 til D+ Det kan vel hende at dette at dette skyldes at det er en "replacement del" og ikke "original", slik at de faktisk er forskjellig mht høyre/venstre. Nå begynner jo tingene å klarne også for generatordelen. Ser også at generator, som er "noe dyrt" også er noe som med litt flaks kan fikses med "innvendige replacement deler". https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/laderegulatorer/ Har ikke sett løse lagre noen steder, men det kan vel tenkes at det også kan skaffes, og da har man jo nesten en "overhaul" og "slitedeler skiftet og god som ny". Noen som vet om det eventuelt også kan skaffes lagre? Legger også disse koblingsskjemaene for senere referanse, for de så ganske nyttinge ut. https://www.startmotor.se/Kopplingsschema/ Redigert 10.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Arne2 skrev 38 minutter siden: Har ikke sett løse lagre noen steder, men det kan vel tenkes at det også kan skaffes, Lagre i en generator er vel ikke noe som det er særlig behov for å bytte, min dynamo (Valeo 70A) har vel rundt 2000 timer på baken nå, uten tegn til slark. Da jeg hadde dynamoen fra hverandre sist år pga. brente dioder, kjøpte jeg inn nye børster. Men de gamle var fremdeles så gode at jeg ikke gadd å bytte. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 (redigert) 1 hour ago, Lars H. said: Lagre i en generator er vel ikke noe som det er særlig behov for å bytte, min dynamo (Valeo 70A) har vel rundt 2000 timer på baken nå, uten tegn til slark. Da jeg hadde dynamoen fra hverandre sist år pga. brente dioder, kjøpte jeg inn nye børster. Men de gamle var fremdeles så gode at jeg ikke gadd å bytte. Ved overhaul av komponenter så skifter man jo vanligvis, eller i alle fall ofte, lagre og alle andre deler, som slites, eller kan slites. Det kan godt være at lagre i dynamoer er noe som varer lenge, og da er det jo bare å kjøre på .. Når det gjelder dioder eller diodesett, hvor kan man få tak i det? Edit: Ser at man har diskutert dette før og funnet et brukbart svar: Redigert 10.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Har ikke lest alle ovenstående kommentarer men starte med å finne ut om du har 1 eller 2-pols system så kan du enkelt følge riktig skjema sen. Absolutt enkleste måten er å se om minus er terminert i blokket eller ikke.. om det er terminert i blokket kan du følge det første skjemaet som ble lagt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Nå er nok det elektriske anlegget i min båt en forholdsvis vidløftig sak med flere generasjoner med tilpasninger og ombygginger. (Men det fungerer greit.) Etter å ha gått gjennom koblingskskjemaene og det elektriske anlegget, så er jeg rimelig sikker på at det som Volvo har levert er det nederste, store koblingsskjemaet. Nå er det forbindelse fra motorblokk til minuspol, men det tror jeg er en av de gamle modifikasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Lars H. skrev for 19 timer siden: Lagre i en generator er vel ikke noe som det er særlig behov for å bytte Jeg har byttet lage I generator flere ganger, så den forstod jeg ikke helt. Dessuten er lagre noe av det billigste man kan bytte på en generator, så hvorfor spare her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Sorry, jeg kun egen erfaring. Jeg har aldri hatt behov for lagerbytte i dynamoene i mine 7 biler opp gjennom tidene fra 1965, heller ikke i Hitachi- og Valeo-dynamo i båten. Jeg har sikkert bare vært heldig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Tror nok du har vært litt heldig ja Lars. I likhet med Index har jeg sett mange dynamoer (vesentlig til bil) med dårlige lager. Jeg har ikke byttet lager på min Hitachi i Viksunden riktignok. Den er fra 2004, og motoren har ruslet ca 1200 timer. Lars H. skrev for 19 timer siden: Lagre i en generator er vel ikke noe som det er særlig behov for å bytte, min dynamo (Valeo 70A) har vel rundt 2000 timer på baken nå, uten tegn til slark. . Vær obs på at det ikke bare er sliktasje og lagerglapp (slark) som indikerer om lageret er gåent. Vel så vanlig er at det blir et merke i indre eller ytre lagerbane. Det arter seg som et lite "klikk" når kulene ruller over. Når lageret spinner på høyt turtall blir det en ulelyd. Denne ulelyden kan være vanskelig å skille fra alle andre lyder i motoren når den går. En måte å avsløre lager med ulyd er å bruke stetoskop på dynamo over lagerhuset. Provisorisk stetoskop kan være en lang skrutrekker som man setter mot dynamoen utenfor lageret, og lener øret eller kraniet mot skaftet på trekkeren. En litt trenet mekaniker kan også i de fleste tilfeller kjenne på lageret når man har det i hånda om det er skader i lagerbanene eller kulene/rullene ved å dreie på det. Hvis du har en dynamo i hånda kan du også spinne på rotoren og høre etter en liten "klakkelyd". Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Nå blir vel dette litt flisespikkeri, men greit å vite at det er mulig å bytte lager om en likevel skulle ha delt dynamoen i atomer etter å ha hørt en svak lyd med stetoskop. Ellers er et slikt stetoskop utmerket til å lytte etter ulyder ifb. justering av ventilklaring. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Arne2 skrev for 20 timer siden: Har ikke sett løse lagre noen steder, men det kan vel tenkes at det også kan skaffes, og da har man jo nesten en "overhaul" og "slitedeler skiftet og god som ny". Noen som vet om det eventuelt også kan skaffes lagre? Hvis du demonterer dynamoen og tar ut lagrene kan du lese av et nummer på dem. Så går du til en lokal jernvare/maskinforretning, de har som regel. Hvis du ikke finner noen nummer på lageret kan måle utvendig og innvendig diameter samt høyde (bredde), da finner de i butikken lager ut fra en tabell. Eller du kan bestille på nettet. Her er et eksempel på søk på ebay https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=roller+bearings+fag+skf+6202+2RS&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=roller+bearings+fag+skf&LH_TitleDesc=0 Her søkte jeg på et lager med koden 6202 2RS. 6202 er fysisk størrelse på lageret. Det er beregnet på 15mm aksel, og 35mm boss, og har en høyde på 11mm. Et helt vanlig enradet radialt sporkulelager. RS betyr at det har gummitetning, 2RS betyr at det har gummitetning på begge sider. Står det en Z betyr det at det har ståltetning. Tette lager er fint for å ikke få støv inn i lageret, vanlig på dynamo. På gearkasser derimot ønsker man at gearoljen skal smøre lageret, så der bruker man normalt åpne lager. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.