Jump to content

Volvo Penta 2003 - Startmotor - Virkemåte


Arne2

Recommended Posts

Forsøker å sette meg inn i og lære meg flest mulige side ved min Volvo Penta 2003 motor.

 

Jeg trodde først at start-releet satt ett eller annet sted i skottene, så jeg kikket nå litt etter det, men etter å ha kikket litt mer så tror jeg nå at det må være det som sitter direkte på startmotoren. Stemmer dette mon tro? Eller er dette bare en solonoide for å skyve tannhjulet i inngrep? Hvor er da startreleet? Og det lille releet på toppen av generatoren, mon tro om dette har noe med startfunksjonen å gjøre?

 

00000000302e9dcc.jpg

 

https://www.startmotor.se/item/700 107/Startmotor 12V 1.2kW%2C eftermarknad premium/Startmotorer/

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
8 minutes ago, bellen said:

Startreleet er nok montert ved motoren en plass. Bare å følge den "tynne" røde lednigen fra startsolenoiden, så finner du startreleet. Solenoiden har, som du sier, jobben med å skyve drevet inn på startkransen. 

 

Det kan nok se ut som om du har rett i at det ikke er noe startrele på selve starteren. Har forsøkt å følge ledninger og kikke rundt men har så langt ikke funnet det.

 

https://www.howacarworks.com/basics/how-the-starting-system-works

Link to post

Jeg begynte å beskrive det her men innså raskt at et bilde sier mer enn tusen ord. Dette er ditt start rele. Kan trekkes rett ut bakover om man ønsker å skifte det.

 

2019-06-10_10-56-33.jpg.9e0b61387f6c1dbb00e69eb59f2c7209.jpg

 

Om du får problemer med det en gang og motoren ikke vil starte kan du enkelt å greit bare starte tenningen, ta en skrutrekker og trykke denne mot innslaget på startmotoren og + fra batteriet, dette bør ikke bli standard prosedyre for start da jeg har hørt at det ikke helt er bra for motoren, og ja det kommer en del gnister når man gjør det.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Arne2 skrev 1 time siden:

Det var det som jeg på et vis misstenkte. Men tro om ikke dette releet bare er et styrestrømrele til "det virkelige startreleet" som ligger i selve starteren, se denne filmen:

 

 

 

Jo, så klart. Startreleet har som jobb å gi styrestrøm til solenoiden/releet på startmotoren. Solenoiden trekker mye strøm, og for å slippe å dra tykke kabler helt frem til tenningsnøkkelen og dertil strømtap, så monteres det inn et eksternt startrele som trenger styrestrøm kun fra tynne ledninger. 

Link to post

Mange takk ne.andersson og bellen !

 

Der tror jeg faktisk at vi har på plass en forklaring på hvordan de fleste startmotorer virker, sånn bruksmessig, inklusive Volvo Penta 2003 sin. Leser ellers med interesse at den svenske leverandøren leverer børster og solonoider i løs vekt. (Det kan jo gi en besparelse en gang i tiden som kommer, linken i første post.) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...