Arne2 Startet 10.Juni.2019 Del på Facebook Startet 10.Juni.2019 (redigert) Forsøker å sette meg inn i og lære meg flest mulige side ved min Volvo Penta 2003 motor. Jeg trodde først at start-releet satt ett eller annet sted i skottene, så jeg kikket nå litt etter det, men etter å ha kikket litt mer så tror jeg nå at det må være det som sitter direkte på startmotoren. Stemmer dette mon tro? Eller er dette bare en solonoide for å skyve tannhjulet i inngrep? Hvor er da startreleet? Og det lille releet på toppen av generatoren, mon tro om dette har noe med startfunksjonen å gjøre? https://www.startmotor.se/item/700 107/Startmotor 12V 1.2kW%2C eftermarknad premium/Startmotorer/ Redigert 10.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Startreleet er nok montert ved motoren en plass. Bare å følge den "tynne" røde lednigen fra startsolenoiden, så finner du startreleet. Solenoiden har, som du sier, jobben med å skyve drevet inn på startkransen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 8 minutes ago, bellen said: Startreleet er nok montert ved motoren en plass. Bare å følge den "tynne" røde lednigen fra startsolenoiden, så finner du startreleet. Solenoiden har, som du sier, jobben med å skyve drevet inn på startkransen. Det kan nok se ut som om du har rett i at det ikke er noe startrele på selve starteren. Har forsøkt å følge ledninger og kikke rundt men har så langt ikke funnet det. https://www.howacarworks.com/basics/how-the-starting-system-works Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Men denne filmen sier at startreleet faktisk er bygd inn i solonoiden. Den forklarer også hvordan man kan bruke flere reller i startfunksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 (redigert) Jeg begynte å beskrive det her men innså raskt at et bilde sier mer enn tusen ord. Dette er ditt start rele. Kan trekkes rett ut bakover om man ønsker å skifte det. Om du får problemer med det en gang og motoren ikke vil starte kan du enkelt å greit bare starte tenningen, ta en skrutrekker og trykke denne mot innslaget på startmotoren og + fra batteriet, dette bør ikke bli standard prosedyre for start da jeg har hørt at det ikke helt er bra for motoren, og ja det kommer en del gnister når man gjør det. Redigert 10.Juni.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Det var det som jeg på et vis misstenkte. Men tro om ikke dette releet bare er et styrestrømrele til "det virkelige startreleet" som ligger i selve starteren, se denne filmen: Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Jo det er nok godt mulig siden det er der du har terminert pluss fra batteriet Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Arne2 skrev 1 time siden: Det var det som jeg på et vis misstenkte. Men tro om ikke dette releet bare er et styrestrømrele til "det virkelige startreleet" som ligger i selve starteren, se denne filmen: Jo, så klart. Startreleet har som jobb å gi styrestrøm til solenoiden/releet på startmotoren. Solenoiden trekker mye strøm, og for å slippe å dra tykke kabler helt frem til tenningsnøkkelen og dertil strømtap, så monteres det inn et eksternt startrele som trenger styrestrøm kun fra tynne ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Mange takk ne.andersson og bellen ! Der tror jeg faktisk at vi har på plass en forklaring på hvordan de fleste startmotorer virker, sånn bruksmessig, inklusive Volvo Penta 2003 sin. Leser ellers med interesse at den svenske leverandøren leverer børster og solonoider i løs vekt. (Det kan jo gi en besparelse en gang i tiden som kommer, linken i første post.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.