Enzo Startet 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2019 Er det noen som vet hvordan det er med alder på belg og forsikring og forventet levealder (volvo) for tiden ? Vurderer å kjøpe båt med seilere fra 2005-2008 ich og ser at folk startsett ikke har byttet belgen. Så lenge siden jeg styrte med seildrev at jeg ikke lenger husker hvordan det var med belg og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Mener å huske at Volvo har 7 år for utskifting. Folk har hatt belgene i 20 år, og hevdes fremdeles å være som nye. Men om en belg skulle ryke, blir det mye vann inn på veldig kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Ta med bytte av belg når du ser på båt i den alderen med orginal belg. Så bytter du belg når du har kjøpt båten du liker. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Noen som har peiling på pris på bytte ? Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Eg bytta belg på førre båten. Den belgen eg tok ut var god som ny etter ti til tolv år. Arbeidet tok meg to-tre dagar. Risikoen ved lange bytteintervall er jo avkorting ved skade (i beste fall), men samtidig har eg ikkje høyrt om båtar som har gått ned som følgje av øydelagt belg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Jeg kjenner heller ikke til båter som har gått ned grunnet defekt belg. Forskjellige motorer og drevmodeller vil sikkert ha forskjellig tidsbruk for utskifting, sammen med hvor krongelte sakene er montert. Men regner man 16 timer vil vel regningen bli et sted rundt 20 000 kroner, konservativt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Volvo sier belgen skal byttes etter 7 år, men den holder dobbelt så lenge. Produksjonsdatoen står på belgen. Viktigere (nesten) enn bytte av belg er bytting av tetninger rundt propellakslingen. De holder ikke lenger enn 7 år. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Mulligan skrev 7 minutter siden: Viktigere (nesten) enn bytte av belg er bytting av tetninger rundt propellakslingen. De holder ikke lenger enn 7 år. Det varierer nok veldig men en grunn til å bytte etter en del år kan være at de hardner og etter hvert lager slitespor i akslingen. Da nytter det ofte ikke å bytte simmeringen og man må bytte aksling, legge på nytt metall eller installere en tynn foring (f. eks. Speedsleeve). Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Skiftet i fjor da var båten 14 år, belgen var helt fin. Byttet også tetninger propellaksling, brukte 6 timer på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Yanmar har dobbel belg og alarm i mellom, så kanskje det kan være ett alternativ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bo31 Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Byttet belg og akseltettinger etter ti år ( volvo), belg var som ny. Men det er ingen stor jobb, brukte omkring 8 timer uten noe hjelp, tyngste jobben var å få gearkasse og drev ned og opp i båten. Vil nok la det gå 12-13 år til neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Hvor mye jobb det er vil nok avhenge mye av hvordan tilkomsten er i den spesifikke båten. Hos meg åpner jeg opp over motoren, løsnet og løftet den fram noen cm så jeg fikk av drevet, veldig grei jobb og selve byttet var gjort på noen få timer mens jeg hadde båten oppe på slippen. Brukte nesten like mye tid på å friske opp klemringen som hadde endel rust. http://www.tiarora.no/ny-gummibelg-pa-seildrevet/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Dykker Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 (redigert) Volvo og forsikring sier vel 7 år. Vet at noen verksteder (ihvertfall i Stavanger) tar fastpris på 15 båtlapper for dette. Andre verksteder raner sikkert belgbytterofre også...... Leste en kar som en som gjorde jobben selv. Kostet ham 3700 for rep settet og ganske enkel jobb. Sparte mye på det. Redigert 10.Juni.2019 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Dette ble gjort på min for 2 år siden den var da 10 år gammel. Belgen så veldig fin ut betalte 17 for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Gjør du jobben selv så mener jeg delekostnad var på rundt 3500,- ikke en vanskelig jobb om man kan skru litt. En fordel å være 2 mann når man skal flytte motor og ta ut / sette inn drevet. Setter man bort jobben så har jeg hørt priser fra 15-38.000,- Vi tok ut drevet dag 1 og satte det tilbake på dag 2. Da stresset vi ikke på min Bavaria 32ac. Ville også prøvd å sjekke eksosbend.. Nettopp byttet det på min. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Hvordan ser forsikringen på at du bytter dette selv? Vet at min bror ikke fikk dekket vanninntregningen på sitt drev når han selv byttet. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Dreuf Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg tror at så lenge man har dokumentert med bilder hvordan man har montert, gjort dette i henhold i monteringsanvisning og feilen ikke skyldes feilmontering så burde forsikringen være gyldig. Hvordan stiller dette seg om man bytter skroggjennomføringer selv? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 12 hours ago, Barbaria said: Hvordan ser forsikringen på at du bytter dette selv? Vet at min bror ikke fikk dekket vanninntregningen på sitt drev når han selv byttet. Hvilken vanninntrenging? Fikk han en reell skade pga feilmontasje eller var det skremselspropaganda i forkant? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Barbaria Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Arne Henriksen skrev for 19 timer siden: Hvilken vanninntrenging? Fikk han en reell skade pga feilmontasje eller var det skremselspropaganda i forkant? Ikke propaganda, han fikk vann inn igjennom en ny belg som medførte noen kostbare reparasjoner motor som måtte ut osv. Broderen mener at belgen hadde en fabrikasjonsfeil med hull/svakhet, men forsikringen stod på sitt og sier at bytte ikke er fagmessig utført. Det skal sies at han har hatt samme båten i 20 år å byttet belgen jevnlig uten problem. Grundig visuell inspeksjon av nye deler er vel lærdommen. Vi ska bytte vår «seilbelg» i år før lengeturen nesten vår. Siden jeg har et par ekstra motortomler så blir det å innhente noen tilbud i Norge og Sverige. Om noen har tips til gode verksteder med belgeerfaring på Østlandet eller Svenske kysten så rop ut Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 La-Sa i Son har byttet en del slike belger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.