Jump to content

Belg på VP seildrev og alder

Enzo

Recommended Posts

Mulligan skrev 7 minutter siden:

Viktigere (nesten) enn bytte av belg er bytting av tetninger rundt propellakslingen. De holder ikke lenger enn 7 år.

Det varierer nok veldig men en grunn til å bytte etter en del år kan være at de hardner og etter hvert lager slitespor i akslingen. Da nytter det ofte ikke å bytte simmeringen og man må bytte aksling, legge på nytt metall eller installere en tynn foring (f. eks. Speedsleeve). 

Hvor mye jobb det er vil nok avhenge mye av hvordan tilkomsten er i den spesifikke båten. Hos meg åpner jeg opp over motoren, løsnet og løftet den fram noen cm så jeg fikk av drevet, veldig grei jobb og selve byttet var gjort på noen få timer mens jeg hadde båten oppe på slippen.

Brukte nesten like mye tid på å friske opp klemringen som hadde endel rust.

http://www.tiarora.no/ny-gummibelg-pa-seildrevet/

mvh, Arne
www.tiarora.no

Gjør du jobben selv så mener jeg delekostnad var på rundt 3500,- ikke en vanskelig jobb om man kan skru litt.

En fordel å være 2 mann når man skal flytte motor og ta ut / sette inn drevet.

Setter man bort jobben så har jeg hørt priser fra 15-38.000,-

Vi tok ut drevet dag 1 og satte det tilbake på dag 2.

Da stresset vi ikke på min Bavaria 32ac.

Ville også prøvd å sjekke eksosbend.. Nettopp byttet det på min.

Arne Henriksen skrev for 19 timer siden:

Hvilken vanninntrenging? Fikk han en reell skade pga feilmontasje eller var det skremselspropaganda i forkant?

Ikke propaganda, han fikk vann inn igjennom en ny belg som medførte noen kostbare reparasjoner motor som måtte ut osv. Broderen mener at belgen hadde en fabrikasjonsfeil med hull/svakhet, men forsikringen stod på sitt og sier at bytte ikke er fagmessig utført. Det skal sies at han har hatt samme båten i 20 år å byttet belgen jevnlig uten problem. Grundig visuell inspeksjon av nye deler er vel lærdommen. 

Vi ska bytte vår «seilbelg» i år før lengeturen nesten vår. Siden jeg har et par ekstra motortomler så blir det å  innhente noen tilbud i Norge og Sverige. Om noen har tips til gode verksteder med belgeerfaring på Østlandet eller Svenske kysten så rop ut :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...