klugg Startet 10.Juni.2019 Del på Facebook Startet 10.Juni.2019 (redigert) Vil gjerne skru av for å fikse på teaken, men ser det er bolter og ingen mutter under. Kan det være innstøpte muttere? Det er en Finnmaster 55SC. Redigert 10.Juni.2019 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Et kanskje dumt spørsmål men: Har du skrudd ut og sett om det ikke er selvgjengende skruer, dvs. uten behov for mutter? Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Nei, men har sett under dørken at boltene stikker ut, men ingen mutter... Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Det måtte jo være gjenger der. Skrudde boltene ut. Satt veldig godt, men alle gikk ut uten å holde i mot, så dette er heldigvis tenkt på. Greit å få rensa opp, ser jeg. Sikte på å holde det noenlunde tørt, kanskje. Dekke til når stolene er av... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Muligens satt inn en gjengehylse? Denne typen på bildet skrues inn, og det finnes også en type som slås inn. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Ja, kanskje det. Men hva hindrer den i å bli med opp eller ned når det dras skikkelig til? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 (redigert) Det bores et hull med diameter lik diameteren på bolten. Deretter bores i samme hullet med et større bor lik stammediameteren på innsatsen, men det bores da bare så langt inn som du vil ha innsatsen, og dermed vil innsatsen ikke gå lengre inn enn dette punktet, uansett hvor hardt du skrur. Hvorfor den ikke blir med ut kan skyldes at det er av en type hvor gjengene er formet som mothaker. Jeg finner dessverre ikke noe bilde av den typen, men har prøvd å illustrere det med røde streker på bildet. Om det er den andre typen, som slås inn, vil du se det da flensen på gjengehylsen blir liggende i plan med overflaten på treverket. Denne hylsen blir ikke med rundt når du skrur hverken ut eller inn. Utformingen av denne hylsen, som du kan se på det nederste bildet, forklarer hvorfor. At det er brukt gjengehylser blir selvfølgelig bare gjetning fra min side, da jeg ikke har annet å forholde meg til enn bildet og din forklaring. Redigert 10.Juni.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Takk for info. Det er nok skruvarianten, for de er ikke synlige på overflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.