Mildjoe Startet 10.Juni.2019 Del på Facebook Startet 10.Juni.2019 Ser etter båt til «hyttebruk» i sommerhalvåret i Trondheimsfjorden, og har noen spørsmål. Hva vil dere si er minstekravet på båt og motor for å dra litt på kryss og tvers i fjorden innafor Trondheim, i relativt fint vær uten å være redd for å bli værfast hvis det blåser opp litt mer enn Yr forutsa utpå dagen? Ta f.eks disse turene til vurdering: Trondheim-Vanvikan, Levanger-Ytterøya Ytterøya-Steinkjer Trondheim-Ytterøya og hva med utomfjords, som f.eks Trondheim - Åfjord Er relativ fersk sjøfarer, men ikke ta med det i vurderingen, da prøven skal taes og erfaring skal bygges med korte turer først. Hvor går grensa for en 16fot Bever 490 Fighter med 60hk f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Tronheimsfjorden kan være stygg nok, så du må ha litt av en båt for å være uavhengig av vær og værvarsel.... Jo større jo bedre så klart. Den du nevner er neppe egnet noe særlig over bris vindstyrke om familien skal føle seg trygge. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mildjoe Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Takk for svar. Mente ikke helt uavhengig av vær... Anta en relativt fin sommerdag og hvor Yr ikke sier noe annet. Men med et par knepp feilmargin som sikkerhet... For å forenkle til 3 ruter: Levanger-Ytterøy Levanger-Trondheim Levanger-Åfjord Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 (redigert) Levanger -Trondheim innebærer jo et strekk som er svært åpent. En relativt fin sommerdag er dette null stress, men får du frisk bris så blir det fort krappe bølger som topper seg. Noen steder kan det toppe seg ekstra grunnet kombinasjon av vind- og strømbølger. Skulle det blåse opp til liten kuling ville jeg nesten ikke ta turen i stor motorbåt engang (har hatt et par utrivelige passasjer der..). Det er ikke så lett å si noe bastant om hvor stor båt man må ha, det handler jo også mye om hvor trygge de ombord føler seg. Men en 16-foter blir i mine øyne ganske liten i annet en godvær. Du kan evt ta deg en tur innom Havsport i Kjøpmannsgata og ta en prat med innehaver. De har masse erfaring med småbåter og turer i fjorden. Velkommen til BP forresten :-) Redigert 11.Juni.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kweelhouse Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Tror jeg ville ha vurdert en båt med hardtopp. Det skal ikke mye vind til før det blir veldig ubehaglig i en liten båt. Det flere plasser det kan bli strømskavel og krappe sjøer. Særlig ved Tautra, Rødberg(statsbygd) og Agdenes. Greit å ha klart på forhånd hvor du kan søke nødhavn før du legger avgårde. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 ja her litt lengre nord på Helgeland er det jo mange som leier ut båter til spes Tyskerer når dem fisker, sjøvante folk som kommer igjen år etter år, der blir det brukt 17 fots åpne båter i opp til stiv kuling til tider, bølgehøyder opp til 2 meter+, og Velfjorden som går inn her er rimelig stygg når været virkelig slår til, litt på samme måten som dem sjøstrekkene du nevner, har selv vært ute i våres 29 foter i 3-5 meter bølger uten problemer, men klart jeg er jo sjømann/ styrmann til daglig og har vært det i 18 år, men selv ikke på 18 år har jeg unngått å bli overrasket av hvordan vær, vind og sjø kan bli, så vi er aldri sikre på sjøen samme hvor stor båt vi har, været kan skifte flere ganger i løpet av et døgn, selv om YR eller Storm varslene skriver noe annet. Er som vi sier, stol aldri 100% på værmeldingene og søk nødhavn før det er for sent Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Uten art jeg kjenner Trondheimsfjorden annet enn fra land så kan jeg si at en åpen båt vil bli veldig våt. Hadde selv en 5m med 70hk, og vi måtte krysse Bunnefjorden i Oslo for å komme til båtplassen, krapp sjø og litt vind så er alle kliss våte etter kort tid. Litt tyngde og god vind/vær beskyttelse er nok å anbefale. F.eks en Bowerider, da får du mye mer beskyttelse bak vinduene... Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Trondheimsfjorden er litt spesiell. Det kan være fint med helt stille vann den ene timen, og i løpet av 20-30 minutter så er det som om ragnarok kom på besøk. De sier at det skjer pga ujevn dybde i fjorden og mye strøm ifbm flo og fjære. Jeg ville satset på en helt grei båt 16-17 fot med hardtop som kan marsj i tyve pluss knop. En kompis har en eldre Flipper med overbygg som gir litt ly. Helt greit. @gla_laks her inne har en Skibsplast. Om du skal ut når det er meldt godt vær, hver klar over at det kan endres fort i forhold til sjøforholdene. Jeg ville da helst hatt noe med litt beskyttelse (også fordi det gjerne begynner å regne på tvers i Trøndelag når man minst venter det...) og som er rask nok til å komme seg raskt til havn før det drar seg godt til. Flere mindre marinaer som man kan ta inn på for et par timer på alle strekkene du beskriver. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Sommerstid er det nå sjelden kuling inni fjorden, men det er stor forskjell på å svippe over fra Trondheim til Vanvikan og 90nm fra Levanger til Åfjord.. - som er en ganske dryg tur i en åpen 16-foter. Tror du starter med å øve deg inni fjorden før du drar på langtur. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Jannmar Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 (redigert) Om det blåser opp på Strindfjorden, og det kan skje uhyggelig fort, og du er der ute i en 16 fots båt, ja da er det bare en ting å gjøre. Gå rett til land. En 16 fots åpen båt er ingen turbåt for lange avstander i Trondheimsfjorden. Jeg snakker av erfaring. Redigert 11.Juni.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 16 fots båt fra Levanger til Åfjord, da ville jeg vurdert hengertransport. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Martine29 Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Enig med sistnevnte. 16 fot egner seg nok aller best på stilla sjø og innaskjærs. Men for all del, ikke lenge siden to nordmenn rodde over atlanteren...⚓ Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Det er jo ikke noe storhav som kommer inn, og har merket det er mindre vær her inne i fjorden enn ute langs kysten. Men det er fortsatt lange "åpne" strekk så det rekker jaggu meg å bli noe sjø hvis det blåser fra rette retningen ja. Har mest vært utfor Ranheim og fisket, men der er man ganske skjermet fra vest og sørvest vær. Men det kan bli heftig lenger ut og aner at strindfjorden kan være skummel ja. Har også kjørt forbi småbåthavna på Skogn og sett forholdene der, hehe gla jeg ikke har båt liggende der! I sommerhalvåret er det jo mindre vær, men nordavinden kan piske opp en del sjø har jeg sett. Tror jeg ville gått for en litt tyngre og solid 18 foter. Bruker en polarcirkel 580 på jobb en del, og har ikke støtt på noe vær som jeg føler meg utrygg i med denne langs kysten så langt. Nå er jo dette en veldig tung og stabil båt. (anbefaler ikke å kjøpe en slik) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 16 minutes ago, Timmeeh said: Det er jo ikke noe storhav som kommer inn, Well, tripp til Åfjord var nå et mulig ønske. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Timmeeh Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Arne Henriksen skrev 23 minutter siden: Well, tripp til Åfjord var nå et mulig ønske. Men hvis du leser litt hva jeg skriver så ser du kanksje at jeg snakker om forholdene inne i fjorden? Anbefaler ingen å kjøre ut mot frohavet i en 16 foter. Møtte på sørvest kuling der på tur til Trondheim i min 21 foter, og da var hele baugen under vann i de verste takene. Takker for helsveist alu overbygg med god selvlensing på dekk og høye lukekarmer. Dette var i september. Dagen før var det havblikk. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 (redigert) RS Levanger arrangerer Båtførerkurs fra fredag den 14.juni kl 18 og med eksamen søndags kveld. Kurset holdes i RS sine lokaler i Sjøbadet Småbåthavn i Levanger. Kurset koster kr 1.495 for medlemmer av RS og kr 1.995 for ikke medlemmer. Gå på facebook og søk på RS Levanger for nærmere info. Du vil lære bl.a. en del om båttyper og farvann. Redigert 12.Juni.2019 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mildjoe Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Takk for tips, men rakk ikke det kurset. Men det har blitt båt, en Rana 530 (17f) med 40hk. Trygg og stødig båt har jeg hørt, men jeg drøyer nok før det blir tur til Åfjord...det holder å plaske litt rundt i fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 16.Juni.2019 Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Kurant båt det, gratulerer. Du får observere forholdene på fjorden og sammenligne med værmeldingen så kan du jo bli litt klokere etterhvert mtp planlegging av turer :) Jada jeg husker jeg kjørte ut til Hitra med en 17 fots skjærgårdsjeep i juni måned, det var frisk nordavind utfor Brekstad der. Det var verken behagelig eller gøy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.