Jump to content

Minstekrav båtstørrelse Trondheimsfjorden

Mildjoe

Recommended Posts

Ser etter båt til «hyttebruk» i sommerhalvåret i Trondheimsfjorden, og har noen spørsmål.

Hva vil dere si er minstekravet på båt og motor for å dra litt på kryss og tvers i fjorden innafor Trondheim, i relativt fint vær uten å være redd for å bli værfast hvis det blåser opp litt mer enn Yr forutsa utpå dagen?

Ta f.eks disse turene til vurdering:

Trondheim-Vanvikan, 

Levanger-Ytterøya

Ytterøya-Steinkjer

Trondheim-Ytterøya

og hva med utomfjords, som f.eks

Trondheim - Åfjord

Er relativ fersk sjøfarer, men ikke ta med det i vurderingen, da prøven skal taes og erfaring skal bygges med korte turer først.

Hvor går grensa for en 16fot Bever 490 Fighter med 60hk f.eks?

Levanger -Trondheim innebærer jo et strekk som er svært åpent. En relativt fin sommerdag er dette null stress, men får du frisk bris så blir det fort krappe bølger som topper seg. Noen steder kan det toppe seg ekstra grunnet kombinasjon av vind- og strømbølger. Skulle det blåse opp til liten kuling ville jeg nesten ikke ta turen i stor motorbåt engang (har hatt et par utrivelige passasjer der..). Det er ikke så lett å si noe bastant om hvor stor båt man må ha, det handler jo også mye om hvor trygge de ombord føler seg. Men en 16-foter blir i mine øyne ganske liten i annet en godvær.

Du kan evt ta deg en tur innom Havsport i Kjøpmannsgata og ta en prat med innehaver. De har masse erfaring med småbåter og turer i fjorden.

Velkommen til BP forresten :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Tror jeg ville ha vurdert en båt med hardtopp. Det skal ikke mye vind til før det blir veldig ubehaglig i en liten båt.

Det flere plasser det kan bli strømskavel og krappe sjøer. Særlig ved Tautra, Rødberg(statsbygd) og Agdenes.

Greit å ha klart på forhånd hvor du kan søke nødhavn før du legger avgårde.

ja her litt lengre nord på Helgeland er det jo mange som leier ut båter til spes Tyskerer når dem fisker, sjøvante folk som kommer igjen år etter år, der blir det brukt 17 fots åpne båter i opp til stiv kuling til tider, bølgehøyder opp til 2 meter+, og Velfjorden som går inn her er rimelig stygg når været virkelig slår til, litt på samme måten som dem sjøstrekkene du nevner, har selv vært ute i våres 29 foter i 3-5 meter bølger uten problemer, men klart jeg er jo sjømann/ styrmann til daglig og har vært det i 18 år, men selv ikke på 18 år har jeg unngått å bli overrasket av hvordan vær, vind og sjø kan bli, så vi er aldri sikre på sjøen samme hvor stor båt vi har, været kan skifte flere ganger i løpet av et døgn, selv om YR eller Storm varslene skriver noe annet. Er som vi sier, stol aldri 100% på værmeldingene og søk nødhavn før det er for sent

Uten art jeg kjenner Trondheimsfjorden annet enn fra land så kan jeg si at en åpen båt vil bli veldig våt.  Hadde selv en 5m med 70hk, og vi måtte krysse Bunnefjorden i Oslo for å komme til båtplassen, krapp sjø og litt vind så er alle kliss våte etter kort tid. Litt tyngde og god vind/vær beskyttelse er nok å anbefale. F.eks en Bowerider, da får du mye mer beskyttelse bak vinduene...

Trondheimsfjorden er litt spesiell. Det kan være fint med helt stille vann den ene timen, og i løpet av 20-30 minutter så er det som om ragnarok kom på besøk. De sier at det skjer pga ujevn dybde i fjorden og mye strøm ifbm flo og fjære.

Jeg ville satset på en helt grei båt 16-17 fot med hardtop som kan marsj i tyve pluss knop. 

En kompis har en eldre Flipper med overbygg som gir litt ly. Helt greit. 

@gla_laks her inne har en Skibsplast. 

Om du skal ut når det er meldt godt vær, hver klar over at det kan endres fort i forhold til sjøforholdene. 

Jeg ville da helst hatt noe med litt beskyttelse (også fordi det gjerne begynner å regne på tvers i Trøndelag når man minst venter det...) og som er rask nok til å komme seg raskt til havn før det drar seg godt til. Flere mindre marinaer som man kan ta inn på for et par timer på alle strekkene du beskriver. 

Mvh

Tor Arild

Det er jo ikke noe storhav som kommer inn, og har merket det er mindre vær her inne i fjorden enn ute langs kysten. Men det er fortsatt lange "åpne" strekk så det rekker jaggu meg å bli noe sjø hvis det blåser fra rette retningen ja. Har mest vært utfor Ranheim og fisket, men der er man ganske skjermet fra vest og sørvest vær. Men det kan bli heftig lenger ut og aner at strindfjorden kan være skummel ja. Har også kjørt forbi småbåthavna på Skogn og sett forholdene der, hehe gla jeg ikke har båt liggende der!

I sommerhalvåret er det jo mindre vær, men nordavinden kan piske opp en del sjø har jeg sett. Tror jeg ville gått for en litt tyngre og solid 18 foter. Bruker en polarcirkel 580 på jobb en del, og har ikke støtt på noe vær som jeg føler meg utrygg i med denne langs kysten så langt. Nå er jo dette en veldig tung og stabil båt. (anbefaler ikke å kjøpe en slik) 

Arne Henriksen skrev 23 minutter siden:

Well, tripp til Åfjord var nå et mulig ønske.

Capture.JPG

Men hvis du leser litt hva jeg skriver så ser du kanksje at jeg snakker om forholdene inne i fjorden? Anbefaler ingen å kjøre ut mot frohavet i en 16 foter. Møtte på sørvest kuling der på tur til Trondheim i min 21 foter, og da var hele baugen under vann i de verste takene. Takker for helsveist alu overbygg med god selvlensing på dekk og høye lukekarmer. Dette var i september. Dagen før var det havblikk. 

RS Levanger arrangerer Båtførerkurs fra fredag den 14.juni kl 18 og med eksamen søndags kveld. Kurset holdes i RS sine lokaler i Sjøbadet Småbåthavn i Levanger. Kurset koster kr 1.495 for medlemmer av RS og  kr 1.995 for ikke medlemmer. Gå på facebook og søk på RS Levanger for nærmere info.

Du vil lære bl.a. en del om båttyper og farvann.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Kurant båt det, gratulerer. Du får observere forholdene på fjorden og sammenligne med værmeldingen så kan du jo bli litt klokere etterhvert mtp planlegging av turer :)

Jada jeg husker jeg kjørte ut til Hitra med en 17 fots skjærgårdsjeep i juni måned, det var frisk nordavind utfor Brekstad der. Det var verken behagelig eller gøy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...