Jump to content

Reveliner - Hva er det enkleste / beste ?


`MINA'

Recommended Posts

På min Fenix må jeg pr i dag frem til masta for å reve seilet. Revelinene til akterliket må trekkes ned, og låses til bommen. På masteliket må jeg "hukke" om kroken til cunninghanen opp i hullet til enten rev 1 eller rev 2.

 

Med denne patenten er det spessielt viktig å reve i tide. Men før neste sesong håper jeg å forandre på dette slik at jeg kan reve fra cocpit. Problemet er at det ikke passer med det som er av trinser på mastefoten.

Hva kan anbefales her ? Montere på extra blokker ved mastefoten slik at revelinene enkelt kan trekkes bak til cocpit ? Er det vanlig at cunninghanen brukes til reving ? I min båt er cunninghanen ikke lang nok til å henge i revehull nr 2 når storseilet skal helt opp.

 

Skal prøve å huske å ta noen bilder å legge inn her etterhvert.

Mvh

 

`MINA`

Link to post

:rolleyes:

På nye båter er det vanlig med en enkelt line som drar ned både forlik og akterlik i samme operasjon.

Ikke alle synes dette er optimalt og mener det gamle systemet som det er på Fenix er best.

Men seiler man alene er det ganske tungvint å forflytte seg fram til masta.

Et greit kompromiss kan være å montere en egen reveline for forliket som føres akterover.

Noe felles opplegg med cunnngham tror jeg ikke på.

Link to post

Må du reve er vel ikke cunninghammen så viktig lengre.

Cunninghammens viktigste funksjon er å justere strammingen av seilet når du ikke har revet. Uten Cunningham vil du få problemer med å spenne masteliket godt opp, ved reving vil det å flytte cunninghammen opp til neste revemalje føre med seg at en stor del av det gjenværende seilet mister formen sin, når du spenner til med cunninghammen.

 

Når du har revet strammer du opp seilet langs masta fra revekroken.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post

Må du reve er vel ikke cunninghammen så viktig lengre.

Cunninghammens viktigste funksjon er å justere strammingen av seilet når du ikke har revet. Uten Cunningham vil du få problemer med å spenne masteliket godt opp, ved reving vil det å flytte cunninghammen opp til neste revemalje føre med seg at en stor del av det gjenværende seilet mister formen sin, når du spenner til med cunninghammen.

 

Når du har revet strammer du opp seilet langs masta fra revekroken.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet er at jeg ikke har en egen revekrok. Derfor benytter jeg cunninghammen til dette formålet. Men flytter den altså opp og ned etter om jeg skal ha reving eller ikke.

 

Er det vanlig med en egen revekrok som henger fast i det ene revehullet ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Revekroken står fast på bommen.

Reve maljene står i seilet så da drar du seilet ned og trer det på kroken.

<{POST_SNAPBACK}>

Har sett denne kroken på bommen min ja. Trodde det var til bruk hvis ikke det er cunningam montert. ( Man lærer så lenge man lever ) Jeg har frem til nå kun brukt å flyttet cunninghammen opp og ned i hullene alt etter hvilken type seilføring jeg vil ha. Må teste dette neste gang.

Mvh

 

`MINA`

Link to post

en smart ide, er å få sydd fast en web strapping gjennom revemalja, med en stor O ring i begge ender ( på hver side av seilet )

 

Så får man sveiset en hurigsjakkel på den bolten som holder bommen fast til masten.Bilde Da slipper man ned, kroker fast på begge sider, og trekker opp. Dermed slipper man at ting hopper av, selv om det blåser og blafrer og sjøen går tungt..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post

:smiley:

På min Fenix var det to revekroker montert i framkant bom. den ene brukte jeg til rev 1 og den andre til rev 2.

Jeg hadde et eget tau som hele tiden var tredd gjennom cunningham hullet i seilet. Tauet gikk via blokker akterover til vinsja på hyttetaket.

Ved reving rørte jeg ikke dette tauet, men huket seilet direkte på en av krokene.

Til slutt vil jeg absolutt anbefale alle seilere å bli med på regattaseiling, først da lærer man å seile skikkelig.

Link to post

På vår Mixer (Fenix og Mixer har samme type rigg, bortsett fra størrelsen) har vi montert ekstra blokker ved masten og ført både rev1 og rev2 tilbake i cockpit.

Tilsvarende er gjort med uthalet til begge rev.

 

Jeg går ikke frem til masten for å hekte reveøye på kroken, men bare strammer seilet inntil.

 

Kan anbefale dette på det sterkeste. Har seilt ofte alene (med Autopilot), og kan da sitte i cockpit og reve seilet fra vinsjen på hyttetaket. Fall, nedhal og uthal ligger ved siden av hverandre.

 

Er også en veldig familievennlig løsning, da man reduserer risikoen for engstelse, skader eller verre når man skal frem til masten i ruskevær.

 

Ta en runde på båthavnen og se på hvordan andre har gjort det. Det er mange Fenix'er (e.l. båter med tilsvarende rigg), og sikkert noen som har ført revelinene til cockpit.

Lykke til.

Link to post

På båten min går revelinene til akterliket bak på hyttetaket, men man må i utgngspunktet fortsatt frampå for å hekte på revekrokene. Jeg seiler båten mye alene, og da pleier jeg å sette nedhalet til spinakerbommen i den første revekroken. Det fungerer veldig bra, og gjør det enkelt å reve selv om man er alene, men i regattasammenheng sender jeg mannskap frempå for å hekte på revekroken (e).

Link to post
  • 1 år senere...

Børster litt støv av en gammel tråd, kanskje til nytte for de som vurderer løsninger for enlinjes revesystem.

Jeg har endelig laget et enlines revesystem til Junkeren. I mange sesonger måtte jeg frem til masten for å hekte revemaljene på kroken. Det bør poengteres at den originale rullebommen ble byttet ut med en moderne bom med innebygde trinser for reveliner, men det var kun for å trekke ned akterliket. Har du ikke trinser inne i bommen er det relativt enkelt å montere blokker i endene på bommen.

En blokk festes ved revemaljen med en sjakkel mellom blokka og en ring på den andre siden av seilet, og så en blokk ved mastefoten. Det kan også være greit med en ring eller blokk på siden av masten i høyde med bommen for å få trukket seilet godt ned.

 

http://www.alerionexpress.net/id117.html har en fin video som viser hvordan det fungerer og hvor enkelt det er å bruke.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post

Ja, har det på både 1. og 2. rev. Montert 1 line på hver sin side av masten.

Har ikke fått testet det under vindforhold der man trenger å reve, og der det kanskje er litt krefter å jobbe mot, men i vindstilla var det i hvertfall akkurat så enkelt som det ser ut til i videoen.

 

"I happen to be the proud inventor of single line reefing, about 25 years ago, and it still amazes me that not everybody knows about it"

Gary Hoyt

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
  • 15 år senere...
Grunna skrev On 29.6.2007 at 18.02:

Børster litt støv av en gammel tråd, kanskje til nytte for de som vurderer løsninger for enlinjes revesystem.

Jeg har endelig laget et enlines revesystem til Junkeren. I mange sesonger måtte jeg frem til masten for å hekte revemaljene på kroken. Det bør poengteres at den originale rullebommen ble byttet ut med en moderne bom med innebygde trinser for reveliner, men det var kun for å trekke ned akterliket. Har du ikke trinser inne i bommen er det relativt enkelt å montere blokker i endene på bommen.

En blokk festes ved revemaljen med en sjakkel mellom blokka og en ring på den andre siden av seilet, og så en blokk ved mastefoten. Det kan også være greit med en ring eller blokk på siden av masten i høyde med bommen for å få trukket seilet godt ned.

 

http://www.alerionexpress.net/id117.html har en fin video som viser hvordan det fungerer og hvor enkelt det er å bruke.

Jeg ser etter beste løsningen for å reve fra cockpiten, på min Bavaria er det revekrok ved masta.

Noen som kjenner til om denne videoen fortsatt finnes?

Link to post
larshans1 skrev for 4 timer siden:

Noen som kjenner til om denne videoen fortsatt finnes?

Det vil i så fall være en 15 år gammel video. Det ligger jo endel annet ute på youtube, søk ‘single line reefing’. Harken bl.a har det du trenger. Om det vil være en god idé for din match 42 får du vurdere selv. Men du har vel lest deg opp på fordeler og ulemper med dette systemet på båter av din størrelse. Du er ut etter beste løsning for å reve fra masta. På din båt hadde jeg gått for to separate liner. Det som drar forliket ned hadde jeg enten hatt en blokk festet i  revehullet, så jeg får 2:1, evt hatt en Tylaska som jeg fester i en ring i revehullet, sett inn et solid feste Dog bone, evt en ring på hver side med webbing gjennom revehullet, mye gnaging om tauet går gjennom revehullet. Hvis du ikke vil på fordekk trenger du to nedhalere, går du fram til masta kan du bytte tylaska’en fra 1. til 2. rev når du slipper fallet for å sette 2. rev.

 

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

Jeg har single-line rev og syns det tar veldig lang tid. og man må være litt "taktisk" for å vite hvordan man skal dra for å unngå at det blir knute på tauet + tauet til det neste revet... Det er dog ikke så ille at jeg gidder å bygge det om. Jeg anbefaler jeg vel som code0 line foran. Når du rever på kryss er det lett å dra seilet ned, men hvis du har ambisjoner om å kunne reve på lens bør tauet føres til en vinsj eller ha utveksling. Eller begge deler..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Code0 skrev for 2 timer siden:

Det vil i så fall være en 15 år gammel video. Det ligger jo endel annet ute på youtube, søk ‘single line reefing’. Harken bl.a har det du trenger. Om det vil være en god idé for din match 42 får du vurdere selv. Men du har vel lest deg opp på fordeler og ulemper med dette systemet på båter av din størrelse. Du er ut etter beste løsning for å reve fra masta. På din båt hadde jeg gått for to separate liner. Det som drar forliket ned hadde jeg enten hatt en blokk festet i  revehullet, så jeg får 2:1, evt hatt en Tylaska som jeg fester i en ring i revehullet, sett inn et solid feste Dog bone, evt en ring på hver side med webbing gjennom revehullet, mye gnaging om tauet går gjennom revehullet. Hvis du ikke vil på fordekk trenger du to nedhalere, går du fram til masta kan du bytte tylaska’en fra 1. til 2. rev når du slipper fallet for å sette 2. rev.

 

15 år gammel video er vel perfekt til 17 år gammel båt😅

Vurderer ikke enlines system, det er jeg godt kjent med fra før. For mye friksjon synes jeg.

 

Code0; jeg er ikke ute etter å reve fra masta, det er hva jeg gjør i dag. Er ute etter beste løsning for å ha line på fremre revepunkt.

På Cunningham'n har jeg kombinasjon kaskade-utveksling og dobbel blokk, tror jeg har 8:1 utveksling der.

 

Ønsker utveksling på revelinene også, men mer enn 2:1 blir vel upraktisk mye tau.

 

 

 

Det er webbing i revepunktene, med ring på begge sider.

 

Med utveksling kan jeg vel gå ned en del på dimensjonen på linene også...

Link to post
Code0 skrev 50 minutter siden:

@larshans1 ok, det var mer info enn i det opprinnelige spørsmålet ditt. Hva er det du lurer på? De linene jeg nevner tenkte jeg ført til cockpit.

Hva jeg lurer på er vel egentlig det jeg ikke er sikker på...😅

Derfor jeg spurte etter denne videoen, kanskje det var noen tips å hente.

Type blokker og sjakler, plassering, dimensjoner blokker og liner osv...

Ok å bare feste blokkene nede ved mastefoten, eller bør seilet også trekkes mot masta? Seilet får nok ganske stor belastning/trekk bakover.

Link to post

@larshans1du må som du sier ha blokk på masta så nedhalslina tar opp kreftene fra uthalet akter. Om du drar rett til dekk må seilsleidene ta de kreftene. Antar du ikke har ‘bolt rope’. Trolig holder det uten utveksling. Du drar jo seilet ned for hånd i dag, og du får vel tilgang på vinsj i cockpit. Enkelt å legge om til 2:1 senere om du ser det blir nødvendig. Så trenger du en line pr rev om du ikke vil på dekk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...