Jump to content

Tips til kjøp av ny båt

AndreasD

Recommended Posts

Hei. Har vært medlem av forumet en stund nå, men dette blir mitt første innlegg.  Har en Fjord 24 weekender som over de siste 3 årene har blitt brukt i stadig økende grad. Vi har nå bestemt oss for at tiden snart er inne for å oppgradere:) vi ser etter en motorbåt i området rundt 32-36 fot. Begrensningen er egentlig bredden. Har ikke plass til større en 3,5 bredde ( plassen min har lysåpning på 3,8m) ønsker i utgangspunktet min 4 faste sengeplasser, og marsjfart på min 20 knop. Når det gjelder type båt er vi åpne for både sportscruisere, hardtop og flybridgebåter. Budsjett blir vel omkring 800. Føler det er mange båter som kan være aktuelle, så tenger litt tips og erfaringer for å orientere oss.

Mvh Andreas.

Har du noen tanker rundt dette med enkel eller dobbel installasjon, samt drev versus aksling ? Om du ønsker marsjfart på over 20 knop, så er det ikke mange aksling-båter som klarer det. Baltic med 290HK Yanmar klarer det, men da er det vel heller drev og planene skrog du ser for deg ?

Rivieraen med aksling klarer ikke mars på over 20, men 18 trives min best i (3100 omdr, max 3800)

Riviera 925 er en 30-foter i mitt hode, da :-) Ikke 34 som Finn.no mener at den er.. Er utrolig fornøyd med båten, da.

Alternativ jeg hadde var Skilsø 33. De finnes jo som Sportscriser, lukket (Arctic) og flybridge,.. og med drev eller aksling, så mange valg der :-)

Redigert av Worry II (see edit history)

Det er også produsert Riviera 925 med drev og planende skrog, og med kombinasjoner av singel/dobbel-installasjon. Dette er et annet skrog enn halvplanerskroget. Hvis Riviera 925 er drømmen, er det altså mange muligheter.

Som BårdK og Worry II er også vi veldig fornøyd med Riviera 925. Vi har hatt vår i 13 feilfrie år og ser ingen grunn til å skifte den ut så langt. Søker du her på forumet er det skrevet noen tråder om båttypen.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145299384

Jeg kan anbefale denne, synes det er en kjempebåt.

Men jeg er noe subjektiv, siden det er foreldrene mine som selger den...

3,30m brei. Marsjer på 20-22 knop. 4 faste sengeplasser. Dør inn til stikklugar, noe som er ganske sjelden i dette segmentet.

Nytt drev i fjor. 

Bare for å reklamere litt :giggle:

Redigert av Ruffen54 (see edit history)

Ja Riviera 925 er absolutt en fin båt. Får prøve å å få sett ombord i en. Slik at man får litt inntrykk av plass forhold. Når det gjelder enkel eller dobbel installasjon. Så ser jeg ikke på det som dealbreaker om det er det ene eller det andre. Har stort sett bare erfaring med drev, og synes dette fungerer bra. Tar normalt vedlikehold å service selv på både drev å motor. Fjorden vi har nå kan føles undermotorisert om man har fulle tanker og litt folk ombord, så det er hvertfall noe jeg vil unngå ved neste båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...