Jump to content

Gjestehavner København

Indy

Recommended Posts

Hei, om et par uker starter årets båtferie. I år seiler jeg solo til København hvor resten av familen kommer om bord. Videre tenker vi å bevege oss rundt Sjælland og øyene i sør, og enten opp Storebælt eller Lillebælt alt etter som.

Hvilke(n) gjestehavn(er) i København anbefales for 36 fot seilbåt som stikker 2,15 dypt? Har havnebøker etc., men greit å høre fra noen med lokalkunnskap også. 

Og videre sør og vestover, er det noen havner man bør unngå med denne dybden? 

Hvordan er det å gå Grønsund mellom Falster og Møn? Er dette OK med denne type båt? Vil gjerne seile mest mulig, er ikke så glad i motor..

Og hvis noen har noen "perler" å anbefale i de Syd-Danske farvann så tar vi gjerne mot tips. 

Hvordan er belastningen på gjestehavner generelt fra slutten av juni til midt i juli? Er det litt roligere enn senere i Juli, eller er det fult trykk allerede nå?

Der er flere at vælge imellem. Det kommer meget an på hvor meget larm, fest og uro I kan tolerere, hvor tæt på centrum, I vil ligge og hvornår I kan ankomme.

Vi starter fra Nord:

Tuborg Havn. Moderne marina med nye lejligheder rundt om. Ikke så charmerende, men ofte god plads og gode indkøbsmuligheder tæt på (Waterfront Shoppingcenter)  https://havneguide.dk/da/havn/tuborg-havn

Svanemøllen Marina. Stor marina med masser af pladser. Ofte mulighed for at finde plads her. S-tog til centrum. En del trafik og industrielle omgivelser på godt og ondt.  https://smhavn.dk/

Tæt herpå ligger også:

Kalkbrænderihavnen. Godt beskyttet, mindre marina. Godt alternativ til både Tuborg og Svanemøllen. Stille og roligt om aftenen. https://sejlklubbenkbh.dk/kalkbraenderihavnen

Langeliniehavnen. Meget lille, meget efterspurgt. Svært at finde plads. Pæne, grønne omgivelser, men mange turister. https://www.langeliniehavn.dk/cms/ShowContentPage.aspx?ContentPageID=35&AliasPageName=default.aspx

Nyhavn. MEGET få pladser, men til gengæld ligger man næsten i smørhullet.

Christianshavns Kanal/Wilders Plads Marina/Trangraven. Flere mindre havne helt i centrum af byen. Levede liv om dagen - stille og landligt om natten. Mine klare favoritter - men ligger bar en bro, så sæt dig ind i broåbningerne på deres hjemmesider/i havnelodsen. En af @ebonita 's favoritter, ved jeg! http://marina.wildersplads.dk/

Magretheholm/ S/Y Lynetten. Har jeg aldrig været. Ligger langt ude i et ellers industritungt område, men skulle være forbavsende hyggelig!  Se mere her:  http://www.lynetten.dk/j36/index.php/information/besogende

Dragør Havn. Relativt tæt på Kastrup Lufthavn. Unikt lokalmiljø med gamle huse og skipperstemning. Langt til centrum. Godt udgangspunkt for at sejle sydover. http://www.dragoerhavn.dk/

Kastrup Havn. Kender jeg ikke. Endnu tættere på lufthavnen og på den Blå Planet (meget flot akvarium - et besøg værd!) https://www.taarnby.dk/oplev-taarnby/strand-og-hav/kastrup-lystbaadehavn

Grønsund mellem Falster og Møn burde være helt kurant at gå. Bøgestrømmen mellem Møn og Sjælland, derimod, er nok for viderekomne med en båd, der stikker over to meter, tænker jeg. Men andre skal nok byde ind her.  Jeg har gået Bøgestrømmen et par gange med motorbåd og der kræver, at man holder tungen lige i munden!

Jeg kan anbefale Rødvig havn, hvor fiskerestauranten er i særklasse (i hvert fald for 3 år siden). Hvis man har gode ben, kan man komme til Stevns klint ad stien og se det hele fra oven. Undervejs passerer man koldkrigsmuseet om man skulle have den interesse. https://kalklandet.dk/attraktioner/koldkrigsmuseum-stevnsfort/

Turen gennem Bøgestrømmen mellem Møn og Sjælland er ikke noget for en båd, som stikker mere end 2m. Jeg har selv mødt et par uafmærkede grunde, især mellem Nyord og Kalvehave, hvor dybden var under 1,5m. Det er en smuk tur ellers.

I jeres tilfælde ville jeg gå sydpå fra Stevns, øst om Møn og nyde Møns klint inden jeg gik mod strædet mellem Falster og Møn. Hold jer til den afmærkede rende tæt på Falster, ved Hestehoved. Det område, som hedder Gammel Tolk er under tilsanding, og dybden varierer uuforudsigeligt.

I Vordingborg er en klasse B-havn (uden bølgebrydere, hvorfra der er gåafstand til centrum med gågade og fornuftige restauranter.

Redigert av mthoms
Seværdigheder (see edit history)

Hmm, og Skovshoved ikke nevnt, (straks nord for Tuborg), gammelt, meget trivelig, gammel fikselandsby og gammelt seilersenter.

Tvers gjennom og på andre siden av byen, Sydhavnen, finnes det også en og annen plass.

(Dragør er veldig fint og hyggelig synes jeg.)

Ville nok satset på Christianshavn og nærheten til stuer med servering.

V8 rules.

Ja ... jo ... Skovshoved ... men jeg finder den nu ikke så hyggelig igen. Der er bygget om indenfor de seneste par år, og jeg er ikke selv så imponeret af resultatet. Ud over det, så er der en del uro og jeg har selv haft svært ved at få en plads der; men, jo, den er der ... Jeg har bare ikke lyst til at anbefale den (det er helt og holdent min egen mening, forstås).

I lynetten havn kan man også finne ledige gjesteplasser, men den er ikke den mest opplagte å reise til for resten av familien når de kommer på. 

Kalkbrænderihavnen er god og forholdsvis nære s-tog som korresponderer både til flyplass og til byen. Ellers er jo Christianshavn superlett, men det kan jo være stort trykk. Finnes også en relativt ny gjestehavn rett ved skuespillerhuset, som jeg ikke vet navnet på, men bare å google. Den er hvertfall kjempesentral. 

Jeg er helt enig i at rødvig er en koselig havn, og man kan til og med leie scooter (selv uten førerkort i Danmark) hvis man vil ut og se Stevns klint. 

Bøgestrømmen kan i teorien beseiles med 2,15 m dybde, men teori og praksis er ikke alltid det samme. Dvs. det er en sjanse å ta..

vet ikke om det passer på ruten din, men karrebæksminde er et flott sted å besøke. Fine fiskerestauranter og praktfull badestrand. 

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Om det videre forløb i det syd-danske:

Jeg er helt enig i at Rødvig er en fin havn at holde hvil i. Bestemt et besøg værd. Jeg synes ikke området mellem Sjælland og Falster er så spændende. Jeg har ligget i Vordingborg, og det var en urolig og blæsende fornøjelse, men byen i sig selv er ok.

De virkelige perler ligger på øerne, synes jeg: De første er Fejø og Femø. Her er småø-stemning og meget landligt. Men ellers ville jeg have prioriteret at komme over i det sydfynske øhav - nærmere bestemt byerne Svendborg, Faaborg og Assens på Fyn og de mindre øer Tåsinge, Ærø, Lyø mm. Dette er det tætteste vi kommer på skærgård i DK, dog uden klipper men med masser af sandbanker, der udgør fine udfordringer for navigationen. Jeg ved, at  @Roger jo og andre ( @Bonus@Tom Rør ? ) har sejlet i dette område og kan give yderligere perspektiver på området.

MajorAndy skrev 59 minutter siden:

Om det videre forløb i det syd-danske:

De virkelige perler ligger på øerne, synes jeg: Men ellers ville jeg have prioriteret at komme over i det sydfynske øhav - nærmere bestemt byerne Svendborg, Faaborg og Assens på Fyn og de mindre øer Tåsinge, Ærø, Lyø mm. 

Vi har vært i Danmark de ti siste årene. Etter siste opptelling fant vi ut at vi har vært innom over 40 steder. Som @MajorAndy sier, våre favoritter ligger i Syd Danmark. Det Sydfynske øhav med Drejø, Lyø og Avernakø var flotte. Mest likte vi Lyø med en fantastisk Italiensk restaurant drevet av tre Køvenhavngutter i en nedlagt skole. Fantastisk! Tom Grappa fikk vi der :yesnod:

Ellers er det fint nedover Alsfjorden og Alssundet. En avstikker inn til badehotellet i Dyvig er koselig. Flott restaurant på hotellet. Kan også anbefale en liten tur innom den lille, private øya Vejrø. Spennende og lekkert sted.

Og, så må vi ikke glemme Ærø. Torget i Ærøskøbing en Lørdag formiddag med levende musikk og noen kalde grønne er ikke at forakte :cheers:

@MajorAndy- denne Tuborg-havnen så jo enkel og grei ut med tilsynelatende gode besøksplasser. Er det enkelt å finne plass her selv etter klokken 16?  

Eller forsåvidt noen av dere andre også da - om dere har erfaringer. Skal dit selv til sommeren for å besøke Køben, og er helt nybegynner i området :-) 

Redigert av Flammingokid (see edit history)

Frihavnen ved Sundkrogskai   55 42.6797 N  012 35.4299 E

Buss 27 og bytte til 26 ved Østreport (overgangsfritt) Over Krysset,  så er en på Kongens Nytorg på 15 min.

Spasere fra Østre port 25 min langs Kastellet nyt den.

Bandholm er en havneby på det nordlige Lolland med  Knuthenborg Safaripark  tett på.

Fra Dyvig Bådelaug gikk det gratis buss til Nordborg og til Sønderjyllands største og sjoveste oplevelsespark stopper også ved Roklubben

http://universe.dk/parken/oplevelser

Syd Jyland   sjekk ut  Ringriderfester

Normalt sjekk sjøvannsfilteret  ofte, i fjor var  unntaket ikke grass i filteret. stort sett 3 til 8 m vann i rennene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vi er også forelsket i Danmark, og som det sies er den sydlige delen noe for seg selv.

Vi får mest sannsynlig litt tid der på vei nordover i år, og vil da besøke de små koselige  øyene.

Når det gjelder København, har vi ligget i Christianshavns kanal og i Nyhavn.

I Nyhavn kan det bli litt for mye suspekte personer, og vi fikk knust en siderute da vi lå der.

Jeg bestemte meg da for å heller ligge i utkanten neste gang, så i fjor valgte vi Dragør.

Dragør er verdt besøket i seg selv syntes vi.

God tur til DK ??

Sitterpå Cypern för tiden men Köbenhavn är ju min hjemmeplan och dit går vi ju 'när vi inte har annat för oss'. Några kommentarer till MA:s vänliga omnämnande ovan.

Kalkbrænderihavnen: välskyddad och intressanta byggnader runt om några signerade den danske stjärnarkitekten Utzon. MA:s kontor.....

Christianshavns Kanal/Wilders Plads Marina/Trangraven: Yeapp en av våra absoluta favoriter!

Magretheholm/ S/Y Lynetten: Bra hamn och det finns buss och ev bussfärga till centrum. Dessutom har street-food-markanden öppnat på gångavstånd på Refshaleön.

Sundby och Kastrup Lystbådehavn ligger på vägen ner mot Kastrup. Kanske inte så charmiga men helt ok. Och troligen med buss/tunnelbaneförbindelse till stan.

Kastrups gamla färgehamn har inga gästplatser.

Kastrups Brolaug har ytterst få gästplatser och är lite knixig att anlöpa.

Den innersta lilla hamnen mot bromotorvägen vet jag inte vad den heter men dom har inte velat ta emot gäster.

Dragör gamla hamn är trevlig och där är lite liv och rörelse.

Good Luck!

On 6/11/2019 at 11:36 AM, MajorAndy said:

Tuborg Havn. Moderne marina med nye lejligheder rundt om. Ikke så charmerende, men ofte god plads og gode indkøbsmuligheder tæt på (Waterfront Shoppingcenter)  https://havneguide.dk/da/havn/tuborg-havn

Gode fasiliteter ... men det er også en nokså dyr marina.  Litt lengre bort har man også Hellerup, som er litt billigere, men samme prisklasse.

On 6/11/2019 at 11:36 AM, MajorAndy said:

Magretheholm/ S/Y Lynetten. Har jeg aldrig været. Ligger langt ude i et ellers industritungt område, men skulle være forbavsende hyggelig!  Se mere her:  http://www.lynetten.dk/j36/index.php/information/besogende

Jeg tror ikke det er smart å rote seg langt inn i havnebassenget der dersom man har mer enn to meter dyptgående - men ellers er jeg enig i at den er "forbausende hyggelig".  Har man med seg sammenleggbar sykkel eller motorjolle så er det relativt kort vei til Christianshavn, Christiania og sentrum forøvrig - har man ingen av delene er det langt unna, både til sentrum og matbutikker (jeg fikk bestilt mat direkte til båten mens jeg lå der, tror det var nemlig.dk - men da var jeg avhengig av hjelp fra noen som hadde dansk telefonnummer og betalingskort!).

Lynetten er dessuten relativt billig - især dersom man er medlem av frihavnsordningen!  Selv om vi ikke er medlem av frihavnsordningen har vi stort sett holdt oss til Lynetten på Københavnsturer, mest av prishensyn, men også fordi vi rett og slett trivdes godt der!

(Pris er jo alltid relativt - Lynetten har fastpris uavhengig av båtstørrelse, og vi har stor båt.  På den andre siden er det vanskelig å finne plasser som passer der når båten er mer enn fire meter bred.  Det er heller ikke noen merking av hvor store plassene er, man er rett og slett nødt til å prøve seg frem til man finner noe som passer, evt farte rundt med en jolle og måle med en snor elns ...)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...