Jump to content

Startproblemer Mercruiser (CMD) 4,2 diesel


Østli

Recommended Posts

Dersom batteriene dine på tidspunktet du gjorde startforsøket var fulladede høres ikke det bra ut, klarer du ikke å dra motoren rundt eller drar den så sakte rundt at den ikke tenner?

Min 6syl 3.6l KAD44 er startet med ett 45A BT batteri... i sommertemperatur vel å merke.

Har du sjekket om strømmen din tar andre veier?

 

Link to post

Takk for rettelsen, CCA EN på stakkarslige 370A, det nevnte jeg kun som en indikasjon på hva du KAN klare å starte en relativt stor motor med. Det var et veddemål... og sånn sett totalt u-relevant for en sikker og driftssikker installation.

 

Har du målt spenningen når du drar starteren ?

har du prøvd å laske over hovedstømbryteren ?

Har du en 1 eller 2 eller 1+2 bryter ? (disse er det byttet mange av pga feil)

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev for 21 timer siden:

Takk for rettelsen, CCA EN på stakkarslige 370A, det nevnte jeg kun som en indikasjon på hva du KAN klare å starte en relativt stor motor med. Det var et veddemål... og sånn sett totalt u-relevant for en sikker og driftssikker installation.

 

Har du målt spenningen når du drar starteren ?

har du prøvd å laske over hovedstømbryteren ?

Har du en 1 eller 2 eller 1+2 bryter ? (disse er det byttet mange av pga feil)

Bryter er (off) (1) (2) og (1+2) bryter.

 

Link to post

Siden det er relativt enkelt å laske forbi bryteren med en solid kabel med gode kontaktpunkter ville jeg prøvd det som en start.

Har ikke samme motor som deg men vil mene at 720A i startkapasitet skal være tilstrekkelig til sommerbruk. Hva sier manualen ?

 

Har denne motoren en stoppeventil som krever påsatt strøm for at motoren kan startes og kanskje ikke får høy nok spenning? Om den har, er det en ide å måle spenningen over denne når du gjør startforsøk. 

 

Link to post

Den trenger minst 800cca. Det går mye strøm til gløding, samt at det er 6 sylindret motor.

Jeg har to stk 800cca og klarer ikke å starte med bare ett, blir nok for mye tap i kabler.

 

Stopp er ved å gi 12volt på solenoiden, dvs uten spenning når motor går.

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...